Annons:
Etikettallmänt
Läst 3766 ggr
Meli
2009-11-26 21:19

Gamla kängor..

Har fått ett par gamla kängor som hängt i en bagarstuga i många år.  De är av läder med träpliggar (heter det så?) under sulorna och kängorna är hoptorkade och vinda…

Är det någon som har något förslag på hur jag kan göra för att få dem i bra skick igen?

Annons:
LinaN
2009-11-27 01:20
#1

prova att olja in dem med någon bra olja för gammalt läder. o dränk in dem, olja in fler agånger om dagen tills de är mättade. de kanske går att rädda.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
2009-11-27 01:27
#2

# 1 Mm hoppas verkligen det.  Fanns ett till par kängor där som var minst femtio år äldre, men ägaren till dem tyckte att de var skräp och förstod inte varför jag alls var intresserad av att rita av hur de såg ut eller anteckna hur de var gjorda.  Och det känns ju hemskt att fråga om man får saker av folk…:/

Orsaken till att jag fick de andra var att han kom på att de tillhört min mormorsmors far eller bror, så där hade jag bara tur.;)

Ahnna
2009-11-27 10:15
#3

Har du tur så funkar det att olja in dem, men generellt är så gammalt läder förstört. Det är ju en hud och hudar mår inte bra av att torka. Men försök, för all del! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-11-27 21:22
#4

Fick ett tips av nån att jag skulle lägga kängorna i vatten och sedan smörja in dem; att det skulle få oljan att tränga in på djupet.  Är det en bra idé eller riskerar jag att förstöra dem då?

Om det skulle vara en bra idé borde det kanske vara bäst att lämna sulorna över vattnet så att inte pliggarna påverkas?  Nog dumma frågor för er som kan det här men…Flört

Ahnna
2009-11-28 10:54
#5

#4 Inga dumma frågor alls! Glad

Jag skulle inte lägga dem i vatten. Vatten innehåller inte vara H2O utan också kalk, järn, salt m.m. som inte är så bra att överdosera huden med alla gånger. Ett genomfuktat skinn eller läder blir också väldigt fnasigt när det torkar, trots inoljning, så jag hade istället bara oljat in det i omgångar. Jag har hört, vet inte om det är helt sant, att om man fuktar ett läder med vatten och sen oljar in det runt om så kan inte vattnet komma ut ordentligt och kan orsaka röta. Som sagt, sanningshalt…?

Vi har ju en skinnexpert på forumet, någonstans… *letar* Hon kanske hittar hit så småningom!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-03 00:19
#6

Haha det vita lagret som täckte kängorna, som jag trodde var mjöl från åratal av bakning i bagarstugan var ett tjockt lager damm…  Jättebra för mig som har en släng av dammallergi.Tungan ute Är jag röd o fin i ögonen…  Men sanslöst att det kan bli så mycket damm.

Under allt det där vita ser man i a f hur de ser ut nu.  Vackra kängor med ljusare brunt läder i skaftet och mörkare i foten, med "näbb" och ett par läderögglor som remmarna sitter i.  Långa så de ska nog lindas runt skaftet för stadga.  Tycker så mkt om dem.  Hoppas bara de går att rädda.

Ska olja in dem första varvet nu och se hur det ser ut i morgon.  Hoppas jag inte gör fel men jag vågar inte vänta längre då jag inte vet hur "miljöombytet" påverkar dem..:/

Annons:
Meli
2009-12-03 13:03
#7

De har sugit in oljan bra och skaftlädret är mjukt och böjligt, men inte riktigt som nytt läder.  Det finns partier som inte är lika följsamma som de andra - och kängorna har blivit mkt mörkbruna.:) 

Sulan är av trä, och nötsulorna är fastsatta i träsulan med pliggarna gissar jag.  

Tror ni att de går att rädda om de suger upp oljan så pass bra och är böjligt och mjukt (men inte supersmidigt över hela skaftet), eller är det ändå en stor risk att de är förstörda?  finns det något sätt att se det på utan att testa deras tålighet genom att använda dem?

LinaN
2009-12-03 13:24
#8

#7 om lädret för det första svarar genom att bli mjukare så hade jag fortsatt olja/smörja med nån veckas mellanrum, förvara dem i svalare rumstemperatur men inte kallt. typ sovrumssvalt.

Sedan när de inte längre suger olja så får man se hur det blir. Ibland så får man smörja o smörja o smörja men det går att rädda gammalt läder sålänge det inte är sprickbildning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
2009-12-03 20:20
#9

# 8 Tack då ska jag göra det.Glad

Meli
2009-12-16 00:37
#10

Hm hur var det förresten med tjära?  Har hört att folk gjort skor o liknande vättentäta med tjära förr, men gjorde man det på medeltiden också?

(Jo det är mormors morfars kängor de här, fick jag veta idag, och de verkar må bara bra av oljebehandlingen.Glad)

Ahnna
2009-12-16 10:56
#11

#10 Jag vet inte om man gjorde det på medeltiden, men visst kan man behandla läder med tjära. (Trätjära.) Bäst är att ta lite på en tygbit och arbeta in det i lädret med cirkelrörelser tills det har gått in helt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
2009-12-16 11:22
#12

Kanske man kan få se en bild om det inte är för mycket besvär? Trevligt att veta hur skor såg ut då. Speciellt om man är intresserad av att göra egna skor någon gång…. :)

Meli
2009-12-16 13:07
#13

# 11 Ah ok tack.:)

# 12 Hade du gärna fått men min kamera har tyvärr lagt av.:(   Har dock hört rykten om att jag ska få en i julklapp, så skulle stämma så…Flört

Annons:
Meli
2010-01-10 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu har jag fört över bilderna till datorn # 12.Glad  Jo jag fick en kamera.^^ 

(I öglorna där fram ska en 80 cm lång läderrem sitta.  Tog loss remmarna o behandlade dem separat.  Därför den inte finns med på bilden.)

Meli
2010-01-10 00:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

De pliggade sulorna.

Meli
2010-01-10 00:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och innersulorna i trä.  Sry att det inte syns så bra.  Var en svår bild att ta.:/  Du kanske i a f kan ana att sulan är formad för foten?

Ahnna
2010-01-10 00:16
#17

De ser ju välbevarade och fina ut! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-01-10 00:27
#18

#17 Mm så glad att det funkade med oljan.^^  Tack till dig o LinaN för alla råd.Glad

LinaN
2010-01-10 11:45
#19

#18 så litet så :)

tips är att köpa en fårskinnssula o lägga i skorna så blir det mjukareo värmer gott. träulan ser inte sååå bekväm ut ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vekka
2010-01-10 17:05
#20

hm..jag har inte skrivit här inne hos er innan :) men brukar kika in hos er :)

Nu kände jag att jag kanske kunde tillföra lite kunskap till dom här kängorna :) som jag tycker är helt underbara :)
Så gamalt läder är svårt att få i form igen, tyvärr, det går att mjuka upp lädret rätt så bra men hållbarheten blir inte så stark.
Jag blev mkt intresserad vilken sorts olja ni pratar om, då olja inte är att rekomendera för ett bra o hållbart resultat, oljan löser upp sömmarna/ gamalt läder, sakta men säkert, tyvärr :) hur mkt beroende på sort.

Om du vill kan jag ge dig råd hur du smörjer dom bra :)
det som är bra är grönsåpa-dödar bakterier o mögelsporer-rengör-mjukar upp-bevarar. Bivaxsmörja, tjära är ett alldeles utmärkt vattenskydd. osv. :) Mvh

Annons:
LinaN
2010-01-10 17:09
#21

#20 då undrar jag ju litet i mitt stilla inre varför man då rekommenderas att använda olja till läderprodukter såsom sadlar, träns, sadelväskor till både häst och MC?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vekka
2010-01-10 17:18
#22

mm. det är inte så bra :)
men det är beroende på vilken sorts olja det är, finns en hel del olika, det var därför jag blev nyfiken på vilken ni pratade om :)

Jag kan inte svara på varför det säljs i massor till hästfolk, det finns användningsområde för läderoljor, självklart :) men skillnaden är när o i vilket samanhang-objekt man använder det till.

Jag har använt olja till svåra fall, men det är mkt viktigt att när man gjort en "dränkning" av läder så är det viktigt att efter ex. ca ett dygn torka av överflödet sen rengöra resterna med ex. grönsåpa så inte det finns en massa olja kvar som ligger o "pyr" i lädret :) där efter så smörja med bivax ett antal gånger med en del mellanrum, det måste ha torkat in ordentligt innan man smörjer igen :)

Zadeira
2010-01-10 17:36
#23

#22, jag blir lite nyfiken på vart du lärt dig detta?

Vekka
2010-01-10 18:01
#24

#23, självklart :) Mina kunskaper om läder/skinn har följt mig o växt under hela mitt liv :) jag har varit hästtjej sedan jag börja gå, har haft förmånen att "bli uppfostrad" av gamla riktiga hästkarlar :) med mkt goda kunskaper av selvård, lärt mig vid tidig ålder att tillverka tjärsalvor, bivaxsalvor, fettlagring, för att användas till arbetsselar osv. även för användning till människornas kängor, kläder,väskor o arbetsredskap :) förr hade man en kunskap som var bra för läder, för att få det att hålla i många år o stark påfrestning osv. Självklart måste man ha ett skinn av bra kvalitet, annars hjälper ingen smörja eller vård :)

För att kortfatta mitt liv med läder, annars blir det väldigt långt :) jag har vid äldre ålder även varit mkt intresserad av läder-hantverk, hade några "goda" kontakter med sadelmakare under åren :) gått en del kurser i lädervård o hantverk :) tänkte utbilda mig till sadelmakare, sen hade jag lärlingsplats färdig :) men ett barn kom o kullkastade dessa planer :)
Jag har sytt o tillverkat en hel del lädergrejor under åren, Träns, grimmor, selar, Mc sadlar, säte, packväskor, väskor, skärp, smycken, kläder osv. så, jag har lärt mig en hel del under många år med läder, o fått lära mig tidigt att vara mkt sparsam med oljor.
Har även handlat med läder o skinn en del. Sålt hästutrustning under några år.
För att förklara vad oljan gör, det krävs ett längre inlägg som på grunden förklarar.

Hoppas jag förklarade en del :)

Tackar för en mkt trevlig sajt! :) MVH Vekka

Meli
2010-01-10 18:01
#25

#22 Hm bivax och tjära säger du..  Jag har båda delarna.  Hur borde man använda dem tycker du?  Har dock ingen färdig bivaxsmorning, så vet du vad man kan blanda i (det smälta) vaxet som lämpar sig för den här typen av läder?

Oljan jag använt var varmpressad, då jag hört att det rekomenderas för läder (peppar, peppar..).  Är det något speciellt man ska tänka på när man använder grönsåpan?

LinaN
2010-01-10 20:34
#26

#24 nu tror jag å det bestämdaste att du gjort dig skyldig till att skriva en artikel om lädervård! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-01-10 22:46
#27

Jag tycker att det är självklart att man torkar bort överflödigt fett och olja efter att lädret har fått suga åt sig under t.ex. ett dygn.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: