Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4186 ggr
LinaN
2009-11-08 11:35

Finska vikingaklänningar

Tar en sån här tråd så vi inte lusar ner "Dina färdiga dräkter"-tråden :D

De finska vikingaklänningarna är väldigt speciella, och finns i iaf två varianter, Peplos-varianten (den som Ahnna sytt) och en annan variant som är mer en klänning  än peplos varianten. Vet att jag postat en bild på den förr men vet inte vart bilden är idag.

De finska källorna är tyvärr allt som oftast på finska vilket gör det svårt att själv rekonstruera något från deras mönster, dock så finns ju google-translator och dylika så man kan få en bra hum om vad som står i texten även om alla ord inte blir rätt alltid.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2009-11-08 12:08
#1

Euran puku

och här fanns felra olika varianter

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-11-08 13:27
#2

Jag gillar de finska dräkterna! Sen har de ju mer bevarade plagg så de kan rekonstruera, vilket vi inte i sverige har. Vi har ju mest mindre bitar.

Hur ser ni på att använda finska dräkter här i sverige?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Jinaum
2009-11-08 14:49
#3

Tycker dom är väldigt intressanta då man endast i princip hunnit se de vanligaste - hängsel klänningar.

Var på moseegard viking mot i danmark i somras där det samlas vikingar från hela världen för att banka snoret ur varandra :D Men jag tror inte jag såg en enda sådan klänning där. Vilket är lite synd! För det vore ju verkligen något för finskarna att skryta med tycker man ju nästan!

LinaN
2009-11-08 18:45
#4

#2 personligen så anser jag att om man inte är finskättad, dvs minst 25% finne så tycker inte JAG att man ska bära finska dräkter. Precis som en svensk inte använder en afrikansk folkdräkt bara för att han tycker det är fint. (dåligt exempel men ni kanske förstår?) fast ett annat exempel, en ickesam som bär samiska dräkter ser man ju aldrig. Man på något sätt trampar det släktet på tårna om man använder deras folkdräkt utan lov.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-11-08 22:32
#5

#4 En vikingadräkt anser inte jag är en folkdräkt. Om jag tyckte som du i den här frågan skulle jag inte kunna ha någon utav mina dräkter, eftersom de antingen har brittisk, fransk eller spansk förlaga. För mig handlar det om rekonstruktion av historien, experimentell arkeologi, vilket innebär att landsgränser kommer i andra hand. Modet i Sverige var väldigt ensidigt under lång tid och det finns inte så många modeller att välja mellan om man vill hålla sig till enbart svenskt.

Vad gäller vikingakläder så finns det heller inte så mycket att gå på, eftersom det inte finns några belägg för att den idag så populära hängselklänningen tillhörde vardagsgarderoben för svenska kvinnor under vikingatiden. Det kan mycket väl ha varit en högtidsdräkt och om dåtidens vikingar såg oss nu så skulle de kanske antingen garva eller hysa agg för att vi har förringat deras mest värdefulla släktklenoder…?

Nej, jag bryr mig inte så mycket om varifrån en dräkt kommer, eftersom många närliggande länder lånade mode av varandra och eftersom svenskt medeltidsmode är så - helt ärligt - tråkigt!

Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-11-08 22:36
#6

#3 Åker du till Finland så kommer du se många såna klänningar - på Åland i somras och på SCA-kröningen i Sverige så träffade jag många finnar och finlandssvenskar som bar finska vikingadräkter. En väldigt intressant faktor är att nästan alla verkar vara väldigt måna om att få till alla detaljer ordentligt. Jag såg väldigt få finska dräkter som saknade nåt, de var alla väldigt välsydda och välkomponerade. De använde till exempel inga tvivelaktiga material eller invävda mönster, utan höll sig till precis det som man ser om man googlar på finska vikingafynd. Nåt att ta efter i Sverige, helt klart!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-11-08 23:06
#7

#5 där skiljer sig då våra tycken åt ^^ För mig är mina vikingakläder långt mer folkdräkt än vad den svenska blågula varianten är, eller den rödsvarta som vart ett försök av en kunglighet att införa någongång under 17-1800 talet eller när det nu var ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-11-09 09:27
#8

#7 men, den blågula varianten, den såkallade "svenska dräkten" är ju ett nationalromatiskt jippoförsök från det -20 eller -30-talet och ingenting som skulle klassas som folkdräkt egentligen.

Sverige har en fin tradition av välbevarade folkdräkter från många delar av landet (Främst dalarna, men det finns en hel del nedåt östergötland/sörmland och skåne trakten också) Dräkter som har vuxiit fram under långa tidsperioder och där man kan se fantastiska försök till kopiering av de kläder som de högre stånden använder.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-09 10:50
#9

#7 Hur får du vikingakläder till folkdräkt? I så fall antar jag att du ser jeans och T-shirt som folkdräkt också? Flört Tungan ute Jag ser alla medeltidskläder, vikingakläder och renässanskläder som kläder. Ett sätt att ungå att knalla runt naken. Om tusen år när folk "leker 2000-tal" så kommer ju folk sy replikor av den sortens kläder som vi bär nu - vilket för det mesta inte är folkdräkter.

Förstår du hur jag tänker? För mig är det helt sonika kläder från ett visst århundrade, inte något heligt, extravagant, annorlunda och högtidligt. Och som jag skrev förut, mode har alltid flyttat runt från plats till plats, så jag är övertygad om att det fanns hängselklänningar i Finland och Norge, t.ex., och säkert finska dräkter här av samma anledning. Det är ju nåt som inte går att varken bevisa eller motbevisa.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

niare
2009-11-09 17:34
#10

tur man e halvfinne då *S*

Jinaum
2009-11-09 17:52
#11

tycker mer det är en fråga om korrekthet. Jag mennar finns det belag för att en finsk klänning skulle kunna finnas så vore det okej att bära.

Alltså om det finns en möjlighet att det funnits eller det finns ett fynd så kan det funka. Så länge det kanske inte går till överstyr och det finns 100 människor på samma plats som har dem som inte har anknyttning till klädesplaget. Tycker det har med vad man agerar. Jag som är svensk västgöte på vikinga planet har ju kläder där efter också. Men skall man kanske spela finsk eller så så kan man ju ha finskt. Visualisering av vad man vill agera som finns ju i kläderna med.

AutumnWicca
2009-11-09 19:25
#12

Jag är nämligen 25% finne, pratar ingen finska dock och inte heller min far som är halvfinne, det är min farmor som är finsk och pratar finska.

Jag är nämligen sugen på en finskvariant iaf. Tycker ni jag ska gå fullt ut eller kan man låna några delar? Vad är er åsikt??

Jag ser inte vikingadräkter som "folkdräkter" i svensk betydelse. Det finns nämligen tre kategorier av dräkter i sverige som beror på när de är gjorda, om de är rekonstruerade eller rena nykonstruktioner i modern tid. (en klasskamrat att skrivit uppsats på universitetet om detta, jag har nog uppsatsen om någon är intresserad)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

MegN
2009-11-09 21:04
#13

Jag har själv en "folkdräkt" (sockendräkt/bygdedräkt/ osv) men har inga problem med att folk går omkring i "folkdräktsliknande" kläder. Faktiskt drog jag själv igång ett projekt med att sy en imiterad folkdräkt, men i mer lättskött version, åt en grupp med folkmusikspelande ungdomar. Visserligen var det inte tänkt att vara en kopia av någon särskilt sockens dräkt eller så, men alla jag mötte - som hade med folkdräkter att göra - tyckte att det var ett bra initiativ.

Man kan lite då och då möta folk som har skaffat en folkdräkt från en landsända där de själva inte alls har några rötter eller liknande, bara för att de tyckte att just den dräkten var trevlig i färger och utformning! Det är väl inget fel med det? Själv var jag frestad att köpa en folkdräkt från Folkärna (inte så långt hemifrån mig) som jag såg på blocket - för att jag gillar färgerna (rött+grönt, min egen folkdräkt går i blå+gul). Fast jag lät bli, av snålhet och för att folk "hemmavid" nog skulle tycka att jag var lite konstig… ;-).

Frågan är väl om finnar retar sig på att svenskar kommer i finska vikingakläder? Det vore i så fall ett skäl att låta bli…

Annons:
Ahnna
2009-11-09 21:22
#14

#13 Jag har inte mött några som helst otrevliga kommentarer från finnar när jag har burit min Euran-variant. Faktum är ju att folk världen runt härmar Birkadräkterna - inte bli väl vi svenskar upprörda över det? Flört Det är ju ingen folkdräkt, den har ingen stämpel på sig att den tillhör ett visst land, utan det är bara en rekonstruktion av ett fynd som råkar ha legat i ett visst land.

I många länder som vi vet att vikingarna besökte finns inga fynd att stödja sig på, så då är det väl helt naturligt att man söker sig till andra vikingaländer och ser vad det finns för fynd där.

Även om t.ex. Finlands, Sveriges, Englands och Grönlands klädfynd från vikingatiden skiljer sig i utformning så finns det fortfarande likheter. Jag tror stenhårt på att man på den tiden gärna lånade mode från andra länder som man hade besökt eller hört talas om, eftersom det verkar ha varit en tid då man gärna smyckade sig på ett individuellt sätt, troligen för uppmärksamhetens och statusens skull. I Finland finns många fynd där dräkter har smyckats med cirkelformade bitar av järntråd i komplicerade mönster, vilket jag har för mig att man har hittat i andra länder också men inte i samma utsträckning. Det kan tyda på att finnarna var först med tekniken eller att de lyckades utveckla den bäst men att någon annan använde tekniken före dem. Det är ytterligare en sak som vi inte vet säkert, vi kan bara gissa. Och i och med allt detta gissande så finns det ju inget exakt rätt eller något exakt fel!

Glad

Jag tror att finnarna snarare blir smickrade av att se andra länders "vikingar" klä sig i "deras" dräktmodeller, precis som jag tror att de flesta svenskar tycker om att andra lånar "våra" dräktmodeller.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-11-09 21:39
#15

#14 Jag tänker precis som du :) Inte blir jag sur om jag ser folk i den "svenska" varianten.

Det kommer nog bli en klänning som blir finsk-inspirarad så småningom!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-11-09 21:40
#16

Kom att tänka på en sak…

Det är faktiskt LinaN's fel att jag har en finsk dräkt - jag frågade här på forumet efter vilka vikingakläder som finns att välja mellan och då visade hon de finska dräkterna! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-09 21:44
#17

#12 *viftar med handen i luften* ja! jag är intresserad av en uppsats om folkdräkter.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-11-09 22:55
#18

#16 va skönt det kändes o säga att det vart mitt fel va? ;)

Men som jag sa att detta är min personliga mening, att för mig är min vikingadräkt mer en folkdräkt, har inte sagt att det är rätt eller fel. Folk får väl ha på sig vad de vill men jag tycker väl att det är roligare om folk kan backa upp det med antingen en bra "bakgrundsstory" bakom klädseln eller att man har släktskap på det hållet till.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Kanonkulan]
2009-11-09 23:32
#19

Jag har sett mängder med polacker i Polen med hängslekjol, och om inte jag minns fel så finns fynd av öglorna från hängslekjolar främst från Birka. Dock finns spännbucklor från andra delar av landet, men inga textilier finns väl bevarade.

Men polackerna reenactar dock vikingar, alltså klär de sig i hängslekjol. Vissa har den slaviska järnåldersdräkten istället (tredelad rutig kjol) och är alltså slaver. Om man har på sig en finsk dräkt kanske man reenactar en finsk järnålderskvinna? Bara en tanke…

I Sverige är ordet "folkdräkt" förknippat med landskapsdräkterna som är förhållandevis nykonstruerade. Någon kontinuerlig användning av vikingadräkten vid högtidliga tillfällen finns inte i Sverige, alltså är det ingen folkdräkt. Vikingadräkten försvann då medeltiden tog över. En medeltida surcot är inte heller en folkdräkt. Landskapdräkterna är det dock, eftersom de använts som det.

Ahnna
2009-11-10 10:22
#20

#18 Jag respekterar din åsikt, så länge du respekterar min. Flört

Du själv har väl plagg eller influenser från andra delar av världen, som du förklarar genom att din "karaktär" har rest mycket? Det tycker inte jag är fel heller, men jag som person tänker inte fabricera en historia för att förklara varifrån mina kläder kommer, bara för att vissa i svängen inte nöjer sig med "jag har dem för att jag kan".

Jag har på mig sånt som jag gillar att sy, vilket för det mesta är sånt som inte så många andra har. (Jag gillar att försöka ge mig på projekt som det inte finns så mycket fakta kring, eftersom inte så många andra har gjort det före mig. Det är en större utmaning att hitta egna lösningar istället för att läsa vad andra har gjort.) Om andra i svängen har problem med kläderna jag väljer att bära så får det stå för dem och så länge de inte säger något till mig om det så tänker jag glatt ignorera dem! Cool Skulle de fråga mig varför jag har valt att ha "en sån och en sån" på mig, fast jag inte är ifrån det landet, så skulle jag ge samma förklaring som jag har gett här; jag har sytt plaggen för att jag ville testa om jag skulle klara av det! Alla delar av världen har något intressant över sitt medeltida mode, så jag skulle aldrig klara av att enbart hålla mig till det lilla som verkar ha funnits i Sverige under samma period. *ryser*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-11-10 14:07
#21

#20 självklart :)

det där med karaktär har jag väl från både teatern i grunskolan och från allt lajvande. Att det ska finnas en baktanke om vem och vad jag vill gestalta. Att jag sen har konstiga ideer för mig är ju sin sak ^^ som sagt, jag har ofta anklagat dig för att vara heltokig med dina projekt…

och vad gör jag idag? jo jag handsyr alla mina plagg…. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-11-11 10:32
#22

#21 *skrattar rått*

Jag har ju också lajvat och sysslat med teater och film m.m., men jag sätter ändå mitt återskapande av historia åt sidan från det. För mig är inte det teater, utan jag är mig själv som om det vore i en annan tid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-11-11 17:54
#23

#17 då ska jag leta fram den :) om inte annat så kan jag fixa ett exemplar av den och skicka den till dig om jag inte har den digitalt, men jag tror jag har den. :) Skicka ett PM till mig med din mail

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Upp till toppen
Annons: