Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5558 ggr
LinaN
2009-11-07 15:06

Dina färdiga dräkter? *bildtråd*

Har du helt färdiga dräkter? hur ser dessa ut? Vad är historian bakom dem? Vad var lätt/svårt och vad lärde du dig under processen? hur lång tid tog det att förfärdiga din dräkt?

Denna tråden skiljer sig från färdiga projekt genom att denna visar hela assemblen, sånär som på kanske att man inte har korrekta skor till just denna dräkten eller det är något annat smått som inte behövs egentligen som saknas.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-11-07 18:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Först ut blir min nyaste helt färdiga kreation - en brittisk hovdamsklänning för perioden 1580-1595 ungefär. Dräkten, inklusive underkläder och krinolin, syddes i april och maj i år, och de sista ändringarna gjordes under två hektiska dagar i juli. Den är delvis sydd för hand och delvis på maskin.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-11-07 18:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och så har vi min finska vikingadräkt, om än något försvenskad, sydd i somras. Underklänning i linne och överklänning i vadmal, glaspärlor och egenhändigt gjutna bucklor och ett silversmycke som jag gjorde på en silversmideskurs i våras.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-07 19:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Orkar inte leta efter en bättre bild:

Sent 1200-tal/tidigt 1300-tal (fel slöja och bälte men har ingen bild med rätt till). Osynliga sömmar är med maskin och synliga är handsydda. Underklänning i krapprött ylle med sidenbroderi längs ärmkanten, överklänningen i grönt ylle med linnebroderi längs kanten. Väskan är helt i siden, både bottenmaterial och broderier.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-11-07 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och, den här har ni sett förut:

Finklänning för riddardam 1330-tal, (rätt slöja men saknar bra bälte och väska). Osynliga sömmar är på maskin, synliga är handsydda. Underklänningen är lila ylle och överklänningen är grönblått ylle, tipparna är i en siden/ull blandning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
2009-11-07 23:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

wow jag är imponerad! Särskilt av den första.

#2 Aldrig sett en sådan vikinga klänning förut! Ser riktigt intressant ut faktiskt. Finns den ifrån något fynd man kanske kan läsa om eller så? Funderar på att skaffa en vikinga klänning i framtiden inför mosgårds veckan :P

Kan lika gärna lägga till min med.

 

Ignorera dock de blå sockorna tack.. Men jag äger inga skor ännu. Dem är dyra och jag är lite grön fortfarande >_<

Ahnna
2009-11-08 10:11
#6

#5 Det mesta är på finska, tyvärr, men man förstår rätt mycket genom att titta på detaljbilderna, har jag märkt. Googla på "Euran puku".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Jinaum
2009-11-08 14:45
#7

#6 jag finner klänningen helt charmerande! Var på mosgård i år, dock bara en helg och där är ju vikingar från hela landet. Man såg ju i princip bara olika sorters hängsel klänningar. Trotts att jag vet att det skulle funnits finskar runt om i närheten :P

RosaGosa
2009-11-08 15:08
#8

#3 vilken fin dräkt! är något åt det där hållet som jag själv vill sy någon gång framöver. Vad har du använt för mönster?

Anthka
2009-11-08 17:36
#9

#8 Tackar Glad

Grundmönstret är dame helens version av en cothardie. Den röda underklänningen är helt efter hennes mönster, den gröna överklänningen har istället helt fram- och bakstycke (grundmönstret är delat med kil mitt fram) och så har jag kortat ärmarna och gjort en liten tunga på dem.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-08 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#7 Tack ska du ha! Jag ville inte ha en hängselklänning, eftersom alla andra har det, och dessutom hade jag inget bra tyg till en sån. En äkta Euran ser lite annorlunda ut, framförallt i färgerna, men jag fick ta det jag hade hemma.

Här kommer en bild på mig i dräkten, då ser det lite mer komplett ut!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2009-11-09 21:08
#11

#10: Nyfiken på konstruktionen: Är den öppen över axlarna och fästs ihop med spännena? Är den ihopsydd någonting i sidorna, eller hålls den bara ihop med bältet?

Ahnna
2009-11-09 21:12
#12

#11 Ja, den hålls ihop på axlarna med mina gjutna "sköldar" och är ihopsydd cirka 20-30 cm under armarna. Bältet underlättar ytterligare, men det går att bära den utan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2009-11-09 21:24
#13

#12. Väldigt trevlig design. Och jag som bara hade tänkt sy medeltidskläder framöver… (nu blev jag ju sugen att så en sån där utstyrsel istället…!).

Annons:
Ahnna
2009-11-09 21:39
#14

#13 Jag skulle gärna använt ett annat tyg än stel vadmal, men när jag sydde den där dräkten hade jag enorm tidspress eftersom jag skulle på en vikingamarknad med väldigt kort varsel. Så jag fick ta det som fanns hemma och sy den enklast möjliga modellen jag kunde hitta som ändå var tidsenlig! Glad Så jag rekommenderar att hellre ta ett tunnt ylle eller liknande.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-11-09 21:41
#15

#14 Har du "slitsar" i sidorna på din finska överklänning? Hur högt upp går de i så fall?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-11-09 21:45
#16

#15 Ja, alltså, det är bara två rektangulär bitar som sitter ihop på axlarna med "sköldarna" och sen är de ihopsydda en liten bit nedanför "ärmhålet". Resten av sidorna är öppna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-11-09 22:02
#17

#16 Okej :) då förstår jag precis!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Rajka
2009-11-10 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Denna klänning handsydde jag i somras på semestern, den är utav Helefoersnäs-modell (ursäkta den tarvliga stavningen).

Rajka
2009-11-10 20:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hmmm… kunde inte bifoga 2 bilder i inlägget.

En bild på klänningen där jag brett ut den på golvet så att alla delar och vidden i kjolen syns.

Anthka
2009-11-10 20:48
#20

#18 snyggt! Glad Vilken av herjolvsnäs- modellerna har du använt?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Upp till toppen
Annons: