Annons:
Etikettallmänt
Läst 2717 ggr
Ahnna
11/16/09, 10:49 AM

Hällristningar

Använde man sig av hällristningar efter 500-talet eller var det bara innan dess? Jag fick lära mig i skolan för massor med år sen att hällristningarna kommer från folk som levde långt före vår tideräkning, men vissa hällristningar visar ju rätt avancerade båtar och sköldar m.m. Vad ska man tro? Vad finns det för fakta?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
11/16/09, 10:57 AM
#1

Nu är jag lite ringrostig på just det här området men:

De hällristningar som finns i vårt land är daterade till bronsålder, de är alltså inte medeltida för fem öre. Att de visar avacerade båtar och sköldar innebär endast att bronsåldersmänniskorna inte var (vad vi kallar) "primitiva" någonting som fynden också bevisar (det finns både svärd, smycken och en dansk solvagn bevarat). Bara för att en kultur är flera tusen år gammal innebär det inte att den inte är tekntiskt avancerad (se på de kulturer som växt fram i bördiga halvmånen, eller de sydamerikanska indiankulturerna, eller för den delen den kinesiska kulturen).

Det finns teorier som hävdar att ristningarna gjordes just på hällar som låg nära vatten, för att förbipaserade skepp skulle kunna se de, lite som de runstenar som restes för att förbipasserande skulle kunna läsa och förundas.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
11/16/09, 11:02 AM
#2

Eftersom jag lever i kartong är en saxning från ne,se det bäst jag kan gör (kan återkomma i dec när flytten är klar och böckerna uppackade):

"Den skandinaviska bronsåldern är en dynamisk period, där kontakterna med kontinentens och medelhavsområdets kulturer tydliggörs såväl materiellt som ideologiskt. Gravskicket präglas under den äldre bronsåldern av skelettgravskick och monumentala gravhögar, den yngre av brandgravskick i olika former. De flesta av Sydskandinaviens hällristningar kan dateras till bronsåldern." (http://www.ne.se/brons%C3%A5ldern)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
11/16/09, 11:09 AM
#3

#1 Missförstå mig rätt, jag menar inte att bronsåldersmänniskor inte hade möjlighet att bygga båtar m.m. Men enligt min historielärare i plugget var hällristningarna gjorda av mycket primitiva människor under stenåldern, ungefär i stil med Grottbjörnens Folk. Det är den "utbildning" jag har gällande hällristningar, därav frågan i #0.

Att till exempel romarna hade avancerad teknik och stor kunskap råder det ju inga tvivel om och de var ju mycket tidigare i historien än vikingarna. Så jag har inga funderingar kring om tidigare folkslag hade kunskapen att bygga skepp, jag undrade mest om några av dessa ristningar i Sverige kan dateras till senare perioder, särskilt eftersom flera skepp har runda sköldar som ju vikingarna också hade. (Och romarna, mfl.) Flera av skeppen i ristningarna har också nåt som liknar vikingatidens drakhuvuden i för och akter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
11/16/09, 11:29 AM
#4

#3 ah, då förstår jag (stryper i tankarna din okunniga historielärare).

Enligt den där halvhuggna ne artikeln så dateras de senaste hällristningarna till ca 2300 - 500 f.kr. Det finns även de som dateras till äldre stenåldern och som består av jaktmotiv. Så nej, såvitt jag vet finns det inga hällristningar från järnåldern eller senare, vikingarna hade som bekant runstenar istället.

Men att det finns huvuden på bronsåldersbåtarna, och runda sköldar skulle kunna förklaras med de täta handelskontakter som den kulturen hade med medelhavets kulturer. Runda sköldar tror jag har funnits enda sedan de assyriska/babylonska rikena. Tittar man på de egyptiska båtarna så finns det en stor likhet med de som avbildas på våra hällristningar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
11/16/09, 11:41 AM
#5

#4 Ja, som jag har sagt förut, jag hatade historia i skolan och jag lärde mig ingenting vettigt alls! Inte på grund av ämnet, utan på grund av upplägget och obildade lärare!

Ja, det verkar ju som att medelhavsfolken har influerat norra Europa i alla tider. Googlar man lite, eller om man bläddrar i faktaböcker, så hittar man snabbt belägg för att både det ena och det andra härstammar från andra platser, längre söderut, snarare än att det är ett lokalt påfund här uppe. Så det skulle inte förvåna mig om tekniken att rista hällar, samt dess motiv, kommer från andra folkslag från början. Just egyptierna var ju riktiga hejare på sten och använde sig ju beviligen av stenristningar och väggmålningar långt, långt, långt före vikingarna.

Jag skulle gissa att man började rista in mönstren när man tog dessa väggmålningar ut ur grottor och pyramider och tidens tand gjorde att målningarna blektes i sol och regn. Genom att rista in mönstren och måla där man har ristat så håller ju motiven mycket längre - för evigt? Bara en teori jag har, kring födelsen av ristningar i sten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Kanonkulan]
11/16/09, 6:12 PM
#6

Jag kan tänka mig att din historielärare kanske syftade på grottmålningarna som är målade av jägar/samlarfolk. Finns bl.a. en hel del i Frankrike. I Sverige finns det väl en 9-10 stycken, varav den sydligaste i Torslanda på Hisingen. Alltså målningar (rödockra) och inte ristningar. Hällristningarna är för övrigt inte ristade, utan inknackade men hjälp av ett skarpt föremål och någon form av redskap att slå med.

Annons:
Ahnna
11/16/09, 6:47 PM
#7

#6 Det kallas ju ristning även om metoden är mer hackande. Flört

Mina lärare i grundskolan var väl inte jordens mest historieintresserade, kan jag tänka mig, utan våra historielektioner bestod mest av att läsa om kungar och drottningar. Perioden stenålder till medeltid avklarades på rekordtid utan närmare specifikation… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: