Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3224 ggr
LinaN
12/2/09, 7:29 PM

Spännande hätta?

Är det någon som sett en sån häringa hätta förr? Tyckte det såg väldigt intressant ut. Brickband och kan det vara nålbindning eller något annat?

Några funderingar? jag tänker väldit mycket hårnät när jag ser denna….

http://farm1.static.flickr.com/33/62873062_516a07dbf9.jpg

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
12/3/09, 11:00 AM
#1

Jag tycker att den ser för virkad och gles ut för att vara HK. Jag kan naturligtvis ha fel, men jag tycker inte att det ser helt reko ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[incendium]
12/3/09, 9:27 PM
#2

Den ser nästan språngad ut. Har själv nålbundit nätlika saker men det mönstret har jag nnog aldrig lyckats med, men däremot något mycket liknande. Riktigt läcker liten sak.

Vanja-K
12/5/09, 12:20 AM
#3

Det finns el flätteknik som hängmattor ofta är gjorda med. Detta görs i många olika delar av världen. Men kommer inte ihåg vad det kallas. Det man skapar på detta sätt blir otroligt töjbart.

LinaN
1/6/10, 1:40 PM
#4

Jag fick i förra veckan hem en bok som heter Språngning av Tine Abrahamssson.

På sidan 88-89 finns det beskrivningar på hur man tillverkar en sådan hätta. Man utgår från ett brickband som vävs 50cm, sedan dras inslaget ut till 25cm's längd kring ett ark papp eller trä, trådparen fördelas på ca 45 cm vilket blir ca 90 trådpar, inslagstrådarna språngas.

Dock så står det inget om hur gammal just denna modellen är. Tekniken i sig är över 3000 år gammal

Sedan i boken "Kvinnan i nordens forntid" av Hanna Rydh, så på sidan 36-39 diskuteras Borum-Eshöjkvinnans dräkt (ca 15:d årh. f. kr.) och det hårnät som påfinns i hennes grav. På sid 39 finns en bild som tydligt visar ett språngat hårnäts konstruktion på bild.

Så jag tror att vi kan sluta oss till att denna form av huvudbonad kan mycket väl ha funnits även på vikingatiden och att för en Bronsålderskvinna kan detta mycket väl ha varit högsta mode :)

Vad skoj det är när man faktiskt hittar referenser ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
1/6/10, 3:28 PM
#5

#4 Ah vad lyckat! Nice.Glad

Upp till toppen
Annons: