Annons:
Etikettallmänt
Läst 1816 ggr
Jinaum
2009-11-11 17:08

Fornnordisk lyrik

Hejsan allihopa. Jag har fått hjärnsläpp. Men jag kom på en liten slinga som jag gillar skarp som jag fantiserar ihop med trolltrumma. Så jag ville försöka skriva en lyrik till den. Men så kom hjärnsläpp. Som estet så känner man ju sig lite klen att ha så totallt hjärnsläpp. Men jag tänkte fråga ändå om ni här kan ge mig tips på musik och sånger som passar in i vikingatiden.

Jag har hört herr mannerlig och kan den utantill. Men jag vill lära mig mer! Inte bara för att kunna skriva eget utan det är kul! Och många arrangörer uppskattar att man underhåller turister och liknande ibland. Eller om man är på något läger.

Så snälla ge mig tips på sånger och visor jag kan lära mig som passar in :) Jag har inte lyckats hitta något själv ännu.

Jag vill knytta mitt estetiska musik intresse till min hobby. Men jag hittar inget direkt. Så tack i förhand för allt så. Finns det youtube eller noter/ackord så upppskattas det med!

(jag viste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så den får flyttas på om den ligger fel eller så)

Annons:
LinaN
2009-11-12 00:49
#1

Jag skulle väl säga att om du tar och lyssnar på Garmarna, Hel, sorkar och strängar mfl så får du iaf idéer och uppslag.

Garmarna är Filkmusik, dvs nutida folkmusik.

Sen har vi ju då sorkar o strängar som är mer lajvmusik, medvind, jauvet, patriarkus är de jag känner till såhär på rak arm.

äldre folkvisor är ju också klassiker :D

Jobbar du med trolltrumman och reser? jag kan en vardlokk-sång som man använder för att kalla på platsens rådare och makterna. Väldigt lätt och kraftfull sång.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2009-11-12 03:28
#2

#1 jo hel känner jag till då det är i princip mitt favorit band och har hela diskografin. Men var inte säker på om det var något passande eller om man vågade nämna det då en del har förutfattade meningar om dem :(

Garmarna känner man ju till lite igenom herr mannerlig så de står på listan att undersökas.

Sorkarna har jg aldrig hört talas om eller patriarkus. Men jauvet svagt men jag har faktiskt inte hört dem irriterande nog.

Är ju äldrefolkvisor jag är intresserad av med. försökte hitta någon lista eller något på nätet som man kunde söka efter för att lyssna på.

Nej jag äger inte ens en trolltrumma. Men skulle vilja. Det enda jag äger är en mungiga samt en vag talang för att hjulla (tror jag det heter) även kallat joddla i dagens läge.. men är ju inte det..

Men sången låter intressant ändå! Får helt enkelt anskaffa mig en trolltrumma :P Då jag och en vän funderade på att starta ett två mans band som vi kunde använda oss av när vi är ute så där. Är ju kul så :P

LinaN
2009-11-12 13:25
#3

#2 Hel är ju kontroversiellt men det är ju ultima thule också. Jag är av meningen att de där främlingsfientliga typerna som ränner omkring med solkors och svastikor har smutsat ner två annars nationalromantiska band. Men nog om detta ^^

man behöver inte en trolltrumma för att sjunga sången även om småfolket gärna lyssnar på trumman och kommer gärna för att titta på ^^ vart bor du?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2009-11-12 16:27
#4

Jag bor i Vara jag.. öhm.. minns jag rätt så säger de mellan lidköping och trollhättan.

Upp till toppen
Annons: