Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3630 ggr
AutumnWicca
2009-12-02 22:09

Rörelsevidd i kläder

Hur gör ni mer rörelsevidd i era historiska plagg? Jag sitter och funderar hur mycket rörelsevidd jag vill/behöver i min hängselklänning respektivi kaftan.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-12-03 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så vitt jag förstår så kom bruket av kilar in ganska sent. Från början gjorde man istället väldigt utsvängda bottenhalvor på kläderna, se bild nedan.

När du gör ditt mönster, eller om du använder en mock-up i nåt billigt tyg, så kan du drapera det på kroppen och se hur mycket "benutrymme" du får. Är det för lite så kan du enkelt bara ställa ut bottenhalvan mer, eller lägga till en bredare kil.

Till min kaftan hade jag bara 2 meter tyg och fick mickla ihop mönstret efter det. Men i en kvinnlig kaftan, som spänns med en brosch strax under bysten, så gör det ju inget om vidden skulle bli lite för liten eftersom hela framsidan är öppen. Då är det värre med en hängselklänning, som ju är stängd runt om.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-12-03 11:13
#2

Okej! Jag ska klippa ut min hängselklänning idag, tror jag klipper lite större och får ta in så är jag på den säkra sidan i alla fall :)

Tycker alltid det är så knepigt med rörelsevidd, man vill ju kunda röra sig :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-12-03 11:24
#3

#2 Då kan det vara en idé att göra ett mönster i mönsterväv, som man kan skrynkla ihop utan att det går sönder, och antingen nåla fast på kroppen eller på en provdocka, så att du ser hur mycket rörelsevidd det blir. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-12-03 12:08
#4

Det var en smart ide! Tror jag har sådan hemma.

Jag tycker det svåraste är kläder som hängselklänning och kaftan just för att jag vill ju kunna ha särk och ylleklänning under dem och de tar ju upp plats också.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-12-03 12:30
#5

#4 Ta på dig allt du ska ha under (eller sätt det på en provdocka) och mickla med mönstret utanpå. Glad Mät vidden i underklänningen och gör överplaggen minst lika stora om inte lite större.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-12-03 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Att gå ner i vikt har ju sina fördelar men även sina nackdelar har jag kommit fram till….. jösses. min stackars hängsleklänning är ju inte litet förstor nu… :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
2009-12-03 12:59
#7

#6 Grattis gumman! Kul att det går åt rätt håll, här går det bra med träningen på gym men jag ska ta och skaffa mig Wii balanceboard också :)

Jag tar ju hellre in plagg än behöver lägga ut dem!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-12-03 13:22
#8

#7 kan inte annat än hålla med ^^ hellre ta in ett plagg än lägga ut vilken dag som helst :D

Men nu är ju mitt huvudbry HUR ska jag sy om klänningen för att få det bra och inte tappa nödvändig rörelsefrihet… nåja, det löser sig nog :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-12-03 19:40
#9

#8 Börja med sidsömmarna om det finns några och sy inte in den hela vägen ner, bara längs med överkroppen till midjan ungefär.

Grattis, förresten!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-12-05 03:25
#10

(9 sidsömmar finns, men är bara en 20-30 cm långa för att hålla ihopa kring kroppen, har inte gjort en "riktig" hängslekjol utan ett hopaplock, en blandning mellan flappa flappa och den "vanliga" då jag upptäckt att gör ajg den vanliga så ser jag ut som en barbapappa. samt att denna lösningen följer min kropp bättre :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-12-05 10:13
#11

#10 Menar du att den inte är ihopsydd från midjan och neråt? För flappa-flappa-klänningarna är väl inte ihopsydda alls, eller hur var det nu?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-12-05 10:46
#12

#11 flappa flappa är bara två rektangulära stycken, ett fram, ett bak som hålls ihopa över axlarna och utan bälte fladdrar de all världens väg…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-12-05 11:00
#13

#12 Ja, precis. Och din är en flappa-flappa-hybrid, som jag förstår ditt inlägg? Glad Betyder det att din klänning bara är ihopsydd längs sidorna på din överkropp och hänger löst nedanför? Eller hur menar du?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-12-05 11:10
#14

#13 äggsacktly

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-12-05 11:50
#15

#14 Men dåså! Glad Då måste det ju vara enkelt att bara sy in sidsömmarna lite.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: