Annons:
Etikettallmänt
Läst 10557 ggr
Meli
2009-12-09 12:41

Klädsel för "vanligt" folk

Funderar över hur en bondkvinna / torpare i Norrlands skogsland skulle ha kunnat tänkas klä sig under medeltiden (eftersom det är vad jag skulle satsa på att försöka klä mig som i återskapande sammanhang;)) samt vilka tillbehör (sysaker, kniv, mm) som skulle vara obligatoriska att bära för övrigt.  Var förkläde t ex en nödvändigthet då eller kom det senare?  Av vilka användes huvudbonad och vilken typ rekomenderas?

Hm och vad borde användas på fötterna?  Gissar på näverskor, men vad säger ni?  "Måste" man gå barfota om man inte klarar av att skapa ett par sådana?;)

Annons:
Anthka
2009-12-09 13:02
#1

Särk och i alla fall en klänning.
Är du gift ska du bära huvudbonad (slöja).
Förkläde skulle jag tippa på. Det skyddar kläderna vid arbete så de håller längre.
Jag är inte så säker på att man bar omkring på sysaker. I så fall i en liten väska vid bältet (bälte är bra att ha, det kan man hissa upp klänningen i så de inte släpar i marken och är ivägen vid åkerarbeten). Kniv ja.

Skor är jag över lag osäker på så det ämnet överlämnar jag till någon som är mer kunnig.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Gudris
2009-12-09 14:37
#2

Man kan ju ha haft ett nålhus!

Ahnna
2009-12-09 16:10
#3

Under vikingatiden så verkar sysaker, kniv och sax har burits på dräkten - eller så var det bara så man gjorde när man begravde de döda, svårt för oss att veta nu - men under medeltiden verkar det ha varit mycket vanligare att förvara saker i bältesväskor och skinnpungar.

Angående skor så har jag inte sett några fynd från Norrland, men från andra platser under samma period. De är gjorda i skinn och läder, så du behöver nog inte känna dig tvungen att använda näverskor.

Klädmässigt håller jag med #1 att du bör ha en ofärgad särk i t.ex. linne närmast kroppen och en ylleklänning + förkläde utanpå.

Du frågade om mantlar i en annan tråd… Personligen är jag övertygad om att i princip alla hade någon form av överplagg liknande en mantel, alltså inte bara de rika. Det blir ju som bekant väldigt kallt i Sverige och särskilt under medeltiden var det ju bitvis hysteriskt kallt. Så jag tror på alla möjliga varianter av mantlar, huvor, vantar, tossor, etc. även bland de lite lägre stånden. Däremot lär deras material inte ha varit särskilt exklusiva, utan kanske lite grövre och säkerligen blandningar mellan lin och ull eller hampa och ull. (I Storbritannien ansågs såna blandningar under medeltiden tillhöra de lägre stånden som inte hade råd med finare tyger.)

Men vilken tidsperiod, lite mer bestämt, har du tänkt dig?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-09 20:32
#4

# 1 Hm ok.  Gäller det att hitta ett lämpligt bälte då.:) 

# 2  Jo något i den stilen jag tänkte på.  Sett en bild av ett riktigt fint i väl arbetat trä en gång - tekniskt imponerande hantverk där man på något sätt hissade upp sakerna.  Men att bära nålhus så var alltså inte medeltida:/.  Jaja.   Bältesväskor är väl också trevliga (även om jag gillar tanken på att bära något runt halsen;)).

Så särk i linne, klänning i ylle, bälte, mantel och skor, kniv, bältesväska - åh javisst förkläde var det också ja..  Hade förklädena fickor eller kom de senare / varierade mellan olika tidsperioder eller områden?

Tror jag börjar med manteln, då mina talanger i syslöjd är obefintliga (därför jag valde träslöjd i skolan..;)).

# 3  Hm jag har svårt att bestämma mig för en specifik tidsperiod…  Jag gillar stilen i stort under 1500-talet men även 1300-talet och 1400-talet samt vissa saker under 1100-talet är väldigt tilltalande…  Svårt.:/

Gudris
2009-12-09 22:27
#5

#4 De finns de som sägar att kvinnor troligen hade sina saker hängande mellan mellanklänningen och överklänningen, att det är därför man så sällan ser kvinnor bära annat än på sin höjd en påse från bältet på bilder från medeltiden.

Har man dessutom både mellanklänning och överklänning i ylle så klarar man sig bättre mot kylan :)

Meli
2009-12-10 01:16
#6

# 5 Nice.Glad  Har tanken att försöka göra så "tidsneutrala" plagg jag kan, eftersom jag har svårt att bestämma mig för bara en spec tidsperiod.  Finns ju så många trevliga… 

Problem dock att jag inte vet vad jag bör satsa på då..  Har inte hittat nåt om fattigare personers klädsel före 1800.:/

Annons:
Ahnna
2009-12-10 10:28
#7

#4 Fickor på förkläden kom senare. Jag har flera bilder från olika delar av 1500-talet där förklädena är utan fickor, så innan 1600-talet verkar det inte ha förekommit. (I alla fall inte i någon större mängd. Inget "mode".)

#6 Läs Herbert Norris böcker, framförallt Medieval Costume And Fashion. Där finns skisser och förklaringar för hela medeltiden och alla samhällsklasser. Fokus i boken ligger på det lite mer exklusiva modet, men han behandlar även de andra samhällsstånden så att man får en överblick.

Det är svårt att hitta en "neutral" linje, eftersom modet ändrades hela tiden under medeltiden. Om ditt intresse sträcker sig från 1100-talet fram till renässansen så bör du nog istället satsa på flera dräkter från olika tidsperioder. Kanske börja med en för exempelvis 1300-talet och hålla alla delar inom det århundradet, sedan gå vidare och sy fler dräkter efterhand om du känner att det behövs. (Det är vanebildande att sy medeltidskläder!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-11 20:33
#8

# 7 Skiljer sig inte engelskt mode en del från det svenska eller?  Hm och är det sant att modet på landsbygden släpade efter adelns mode med hundra år ungefär?  Om så kanske det går att utgå från det engelska modet för bondeklassen och sedan se på den svenska adelns mode för hundra år sedan??

Tycker det verkar väldigt svårt att få saker och ting rätt i klädväg.  Något jag tycker ser ok ut kan vara från ett helt annat århundrade än jag trodde o s v..:/  Ok supertydliga saker men i övrigt……

Har en känsla jag kommer att skapa en hiskelig blandstil utan att ens märka det.:/

Ahnna
2009-12-12 10:57
#9

#8 Nej, jag tror inte att du ska kolla på adelns kläder alls. Visst var brittiskt mode lite annorlunda, men Herbert Norris ger i sina böcker en överblick över flera europeiska länder, och i Skandinavien kan man säga att modependeln stod väldigt stilla under många år. Särskilt bland de lägre samhällsstånden så hände inte så mycket, i något land. En enkel linnesärk och en enkel ylleklänning räcker som sommar-vår-och-höst-plagg. På vintern några fler lager.

Om vi utgår från 1100-talet, så skulle jag säga att en undersärk, för en bonde, i linne sydd efter till exempel det här stuket funkar. Sen kan du sy en överklänning i ylle efter ungefär samma mönster, det fungerar utmärkt. Eftersom du vill efterlikna en bonde så behöver du inte följa några exakta moderegler för din period. (Men säg till om du vill "gå upp ett snäpp" för då finns med massor med annat!)

Tänkte du 1300-tal och 1400-tal så finns det mycket mer dokumentation i form av avbildningar. Ta den här som ett exempel. Titta på kvinnan i nedre vänstra hörnet. Hon har en blå överklänning som ser ut att vara pälsfodrad, ett vitt förkläde (linne eller hampa, skulle jag tro) och en röd mellanklänning. Det som inte syns är att hon (troligen) har en ofärgad särk underst. För att kunna jobba bättre har hon dragit upp överklänningen till midjan, vilket även kvinnan till höger om henne har gjort litegrann men inte lika mycket. Hättorna de har på huvudet är mycket moderiktiga för perioden, så det stämmer nog inte att bönder inte hade kolla alls. (Eller så har konstnären helt enkelt gett dem moderiktiga hättor.) Spana in den här sajten för mer info om liknande hättor och inspirerande bilder!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-13 23:01
#10

# 9 Tack för alla tips.Glad  Tror ju ändå jag kommer lyckas göra nåt fel, men försöker få det rätt hehe.

Hur var det förresten med brunfärgad mocka (har några spillbitar)..  Går det att använda till börsar och liknande eller är det helt åt skogen? 

Och förklädena..  Är ofärgad grovt linne rätt eller är det något annat material jag hellre bör söka efter?  Såg att de på vissa bilder satt bältet över förklädet.  Ersatte det i några fall knytbandet (såg inte knytbandet men bara bältet på en bild) eller var det enbart kompletterande? 

Hur knöt man dem förresten?  Använde man rosett eller fanns det andra knutar man föredrog till det?

Kan jag använda mönstret du visade från 1100-talet till något från 1400-talet eller blir det helt fel då?  Jag vågar inte gå efter bilder, eftersom jag inte kan sy… Flört.

Vilken typ av ylle bör jag välja till överklänningen om vi nu säger 1400-tal?  Ska det vara tjockt eller tunnare och vilken typ av bältesväska / börs kan en kvinna av det slaget tänkas ha haft? 

Huvudduk vet jag inte om jag eg har "rätt" att använda då jag inte är gift.  Annars hade jag gärna satsat på en svart, men det kanske inte är så HK?  Duger det med en "vanlig" huvudduk som viks till en fyrkant o där spetsarna stoppas in under det knutna därbak eller är det någon annan sort som användes här?  Vilket material är rätt för en sådan förresten?  Linne till en någorlunda vit kanske?  Men är det kanske ylle till en svart? 

Behöver förresten öppningen i halsen på 1400-talsklänningarna vara vid (såg mkt vid ut på bilderna) eller varierade det så att det går att ha den någorlunda "normalstor" utan att hamna i ett annat århundrade?  Kanske en vid halslinning inte var jättepopulärt om man bodde i den myggrika skogsbygden?  

Sry att jag frågar så mkt men jag försöker minimera risken för gigafel.Flört

Hm just ja..  Hur var det förresten med det vi idag kallar kåsor?  Användes de redan då av folket i norrlands inland?  (Har en ganska neutral i trä som fästs med läderrem i bältet. Går den att använa tro?  Den har inga samiska inslag.)  

Hm och sedan näverkontar..  Hur var det med dem?  Fanns det såna?  Har en med bärremmar i läder, så materialet borde i a f inte vara något problem i  a f…

Ahnna
2009-12-13 23:24
#11

#10 Nej, men varför skulle du göra fel? Ge dig själv mer förtroende! Glad

Ja, mocka är åt skogen, tycker jag. Tror inte att de hade mocka då. (Tittar frågande på övriga forumsmedlemmar.)

Förkläden på den tiden var bara från midjan och neråt och knöts bakom ryggen med ett band. Grovt linne fungerar utmärkt, allra helst ofärgat. (Blekt går bra.)

Jag är övertygad om att de använda helt vanliga rosettknutar.

Nej, bilden på klänningsmönstret passar inte riktigt för 1400-tal. Då bör du gå efter nåt mer figurnära på både underklänningen och överklänningen. (Jag ska försöka googla fram nåt.)

Yllet bör vara tunnt, men inte så tunnt att det bli genomskinligt. Korps Hantverkbod har ett tyg som de kallar tunn vadmal, vilket funkar utmärkt till överplagg och mellanplagg. (Det är egentligen inte jämförbart med vadmal, men de kallar det för det av någon anledning.)

Bältesväska… En rund skinnpung i ett snöre/läderrem, hängande från bältet, tror jag absolut är rätt. Sen nåt i stil med den här modellen, som finns dokumenterad från 1400-talet. Det är svårt att veta om det var en mansväska eller kvinnoväska eller både och, men modellen är i alla fall helt rätt för tiden.

Som huvudduk bör du välja ofärgat eller blekt linne. Du kan knyta det i princip hur du vill, men det bör inte vara färgat. (Saxarna hade enligt vissa källor färgade huvuddukar och slöjor, men det var hursomhelst på 800-talet ungefär så det gäller inte 1400-tal.) Någon form av huvudbonad och/eller håruppsättning bör du ha oavsett om du är gift eller inte.

Kåsor i trä vet jag inte om de använde, men så länge den ser någorlunda HK ut så är det helt okej. Flört

Halslinningen på kläder i de lägre stånden verkar inte alls ha varit lika stora som för de högre stånden. Jag kan tänka mig att om man jobbade på ett eller annat sätt så var det nog inte så poppis att ha kläder som nästan ramlade av kroppen när de rörde sig! Jag har dessutom sett en del bilder på fynd från den perioden, från icke-adel eller hur vi ska säga, som hade ganska stängd halslinning. Inte lika stängd som under 1100- och 1200-talen, men betydligt mindre än t.ex. den här modellen. (Som är en typisk 1400-talsklänning.)

Fråga på du! Det är ju därför som den här sajten finns! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-12-13 23:31
#12

Släng ett öga på den här sidan också, som visar flera olika modeller på 1400-talskläder. Bild 1, 2 och 4 i den övre raden visar "enkelt folk", bild 3 visar en något rikare kvinna och bild 5 visar en ganska rik kvinna. Scrolla ner och titta på fotografierna på tjejen som har skapat sidan, när hon visar sin gröna ylleklänning med röd hätta. Så skulle absolut en kvinna som inte är överdrivet rik kunna klä sig på 1400-talet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-14 15:30
#13

# 12 Tack för all hjälp!Glad 

Vad tror du förresten om bild D på den här sidan? :  http://cadieux.mediumaevum.com/applegreen.html

Den ser ut att vara öppen på sidorna i midjan (kanske sörning).  Kan jag använa något liknande den modellen, tillsätta lång ärm och ta bort sidoöppningarna, eller blir det fel då?  Tyckte den såg bättre ut i halsen än de andra ( - inte lika uringad)..  Men lika fullt kommer det nog att dra till sig mygg och liknande på somrarna..

Finns det något för samma period för bondeklassen, som jag kan använda över i skydd mot myggen?:P   Antar att sjal borde fungera men finns det kanske något med huva att använda förutom mantel (som jag ändå tänkt försöka sy..)?

Annons:
Ahnna
2009-12-14 18:14
#14

#13 Tar du bort sidosnörningen och gör ärmen lång så blir det ju ungefär som t.ex. den röda klänningen på bild A och den blå och gröna på bild E. Så det funkar!

Som skydd för myggen skulle jag använda en vanlig huva. Gör du den ganska figurnära och inte så lång ner på axlarna och bröstkorgen/ryggen, med knappar i fram så blir det rätt för 1400-talet. En till. Du kan ju göra den antingen i linne eller i ylle med foder i linne, beroende på vilket väder den ska användas i.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-14 20:42
#15

# 14 Vad fin den grå huvan var.:)  Men den är alltså för lång som den är på bilden?  Räcker det om den kortas av så att den just täcker urringningen eller är den ändå för lång då?

Ahnna
2009-12-15 10:55
#16

#15 Nej, huvan är nog ganska lagom på bilden, den ska ju täcka urringningen helt. Men ta den här som exempel på hur det ser ut när det blir för stort för 1400-tal. Eller den här.

Det här är bättre för 1400-tal.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-15 19:49
#17

# 16 Ah ok.Glad  *pustar ut*  Glad att den var rätt för jag gillar den skarpt.;)

Hm vet du var man kan hitta mönster till klänningen, särk och huva?  Har sökt men hittar bara mönster på skumma saker som inte ser särskilt medeltida ut..:/

Ahnna
2009-12-16 11:06
#18

#17 Det finns nog inte så mycket, utan man får nog ta ett basmönster och göra om det själv så att det blir rätt. Det här är det närmaste jag har hittat, som kanske finns på Handelsgillet eftersom de är återförsäljare av Reconstructing History-mönstren. Det är inte helt lätt alla gånger att sy efter de mönstren, för det står oftast ingenting på mönsterdelarna och beskrivningen är på engelska och inte alltid så lättolkad. Så man får verkligen gnugga de små grå! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-16 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

# 18 Aj lol.  Jaja får gå ändå (hoppas jagFlört).  Tack.:)

Hm hittade den här klänningen på Handelsgillets sida..  Vad tror du om den?  Är den rätt skuren för Sverige vid den tiden?

Ahnna
2009-12-16 21:34
#20

#19 Om det är rätt för Sverige kan jag inte svära på, men för perioden du har tänkt dig så funkar det.

Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Meli
2009-12-20 00:02
#21

Hittade ett par tovade tumvantar på second hand..  Någon som vet om tovade vantar fungerade på 1400-talet? (-påminde förutom det om vantarna på en bild jag hittade på nätet) 

Läste att randvävt o rutvävt linne är helt ok i återskapande sammanhang.  Stämmer det?  Kan jag i så fall av det i valfritt linneplagg (ex rutvävt till foder) eller blir det fel?  Stod på samma sida att mocka anv under medeltiden. men det stod inte till vad..:/ 

Låter det trovärdigt eller är det en mindre seriös sida tro?

Fungerar det med randvävt linne tänkte jag anv ett grovt gråaktigt linnetyg (fläckskadad duk) jag köpte samtidigt som vantarna till förklädet.:)

Ahnna
2009-12-20 11:20
#22

#21 Mja…

Randiga tyger och i viss mån rutiga förekom, det vet man, men det finns gränser. De enda avbildningar jag har sett på rutiga tyger har haft rätt stora rutor. Huvudsaken är att rutorna är vävda, inte tryckta. Titta på den här sidan, där det finns flera bilder på plagg med rutigt tyg, hur HK som helst! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-20 23:37
#23

Hm så vävtekniken var mest begränsad till helt släta tyger för enkelt folk såvida det inte handlade om färgade mönster (som rutorna)?  Rynkar på näsan *mkt besviken* 

Vet inte hur seriös den här sidan är http://www.sophiasatelje.se/forlaget-textilhistoria.htm                   men de nämner att man kan anv randiga enfärgade tyger i återskapande sammanhang, medan man på en annan sida säger att:

"Under lång tid hade randiga tyger och klädesplagg ett mycket dåligt rykte i Västerlandet. På medeltiden fanns det en mångfald regler som förbjöd varje sann kristen att bära randiga plagg, och bruket av sådana var reserverat åt utstötta och förkastade. Med den moderna tidens inträde minskade förvisso denna fördömelse av ränderna, men randiga klädesplagg förblev ett tecken på att personen som bar dem var mindre värd: slavar, tjänstefolk och straffångar var ofta klädda i randigt. Först i och med industrisamhällets framväxt förlorade det randiga sin orenhetsstämpel, och idag utgör randiga kläder periodvis högsta mode."

Antar att det inte är särskilt troligt att ens en kvinna från Norrlands skogsbygder skulle välja randigt linne på förklädet om så var fallet

- inte ens trots att jag inspirerats till den här "karaktären" av en kvinna som lär ha levt någon gång på slutet av 1500 eller början av 1600, och som självmant lämnade allt vad folk hette bakom sig o flyttade ut i skogen (någonstans i Västerbottens inland) för att slippa dessa, tillsammans med sina getter, höns o katt/katter.; 

Hon var ju inte utstött vad jag förstår utan kanske lätt autistisk eller nåt (enligt sägnen levde hon mkt lycklig där ute i skogen - då hon avskydde folk över huvud taget..), så rent logiskt borde hon nog inte valt ränder då nej…  Jo jag vet att hon inte tillhör århundradet jag valt för kläderna, men jag har som sagt bara inspirerats av henne.:)  Gillade hennes styrka att göra det hon kände att hon mådde bra av trots att det måste ha upprört folk omkring henne ordentligt;).

Så ja stämmer det är nog inte ränder något bra val nej..:/  Får se om det går att få bort fläckarna på något sätt och anv duken som duk ist (skulle det gå är det ju alla gånger trevligare än att klippa sönder den..).

Anthka
2009-12-21 09:55
#24

#23 det där citatet bygger på en forskares bok (har i skrivande stund glömt namt på eländet), där han med bestämdhet förklarar att kläder som är flerfärgade (som mi-parti, kvadrering etc) samt randigt är just bannlyst. Han nämner få källor till sin forskning och är starkt ifrågasatt av övriga textil- och modehistoirska forskarvärlden.

Så trovärdigheten i just det där är nästan lika med noll. Det finns som bekant flertalet avbildningar av människor i randigt (som för övrig tillhör högsta mode under 1700-talet), och i flerfärgat (mi-parti och kvaderingar flödar både under medeltiden och bland landsknektarna på 1500-talet).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-12-21 11:11
#25

#23 Jag håller med #24, det där är inte sanning alls! Sophias Ateljé är dessvärre "ökänt" som ett företag som inte riktigt har så bra koll… Det är det tråkiga med medeltidsåterskapande, att så många är fel ute och skriver på sina hemsidor att det de "vet" är sanning när det egentligen är totalfel. *suck!*

Randigt, rutigt, mi-parti, kvadrerat… Allt är HK! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-21 23:29
#26

# 24 # 25 Ah vad bra.Glad  Då blir det ett randigt enfärgat linneförkläde ändå.Flört

Ahnna
2009-12-22 10:46
#27

#26 Det blir säker bra! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Meli
2010-01-06 21:30
#28

Hm fick höra att det var förbjudet för ofrälse män att anv knappar i Sverige fram till 1600-talet o förbjudet för ofrälse kvinnor att anv knappar fram till 1800.  Stämmer det?

Om så..  Kan jag då anv snörning framtill på huvan ist för knappar, eller blir det fel då?

Anthka
2010-01-06 21:48
#29

#28 jag är mycket tveksam till det påståendet.. kan dessvärre inte dementera det men, det känns som om några allmogekläderna någonstans borde ha knappar (även om det är mycket hyskor och hakar i plaggen)

Sedan är det en stor skillnad på det medeltida modet och modet efter reformationen. Så jag skulle hellre ha knappar i huvan än snörning (som dessutom riskerar att se väldigt fantasy ut) då jag vet att det finns belägg för knäppta huvor (se grönlandsfynden) men inte om det finns det för snörda sådanna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2010-01-06 21:57
#30

# 29 Så om det är sant är det alltså bättre att skippa huvan då.:/  Var ju synd.  Men jo.. Det skulle nog se ganska så fantasy ut med snörnig ja… :S

Ahnna
2010-01-06 22:30
#31

#28 Såna där rykten har jag också stött på, men hittills helt utan historisk förankring. Snörd huva har jag aldrig hört talas om, men bilder på huvor med knappar har jag sett hur många som helst.

Det finns också åtskilliga kvinnliga plagg bevarade från perioden innan 1800-talet, med knappar, så jag köper inte det påståendet alls. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-01-06 22:40
#32

# 31 Även för ofrälse?

Ahnna
2010-01-06 22:59
#33

#32 Ja, det vill jag påstå.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-01-06 23:01
#34

# 33 Ah vad bra.Glad

Annons:
Anthka
2010-01-07 08:36
#35

#31 misstänkte att det kunde vara så Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-01-07 08:42
#36

#29 som #31 säger det finns åtskilliga belägga för huvor med knappar från medeltiden, även bevarade fynd från ofrälse människor. Så du kan lungt köra på med din hätta.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2010-01-07 21:25
#37

# 36 Glad för det.^^  Köpte ett trevligt ylletyg idag som jag tänker anv till den.Flört

Lillyblossom
2010-01-08 15:16
#38

Är linne helt fel att använda till en överklänning?

Ahnna
2010-01-08 15:39
#39

#38 Ganska fel, om man är HK-nörd. Det verkar ha varit uteslutande ylle som användes i ytterplaggen, och linne och hampa användes till underplaggen. (Generellt.) Men syr man en överklänning i linne och har på sommaren så blir man ju inte utskrattad på en marknad, även om det historiskt sett verkar lite fel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-08 15:48
#40

#38 att ha linneöverklänningar är mer vardag än inte på marknader och evenemang runtom i landet. Själv använder jag mina ylleplagg eller klär av mig inpå undersärken istället (hujedamej sån lösaktig kvinna man är! :P)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-01-08 15:53
#41

#40 Fast det är ju mycket mer Historiskt korrekt att ta av sig plagg än att sy dem i "fel" material. Tittar man på avbildningar så ser man att de tog av sig plagg eller "vek upp" kjolar och annat för att få svalka.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Lillyblossom
2010-01-08 17:22
#42

Ok, då vet jag till nästa gång. ;) Eftersom jag inte visste så mycket om medeltida kläder, då när jag sydde min klänning för två är sen, som jag gör idag så blev den i linne…. Tyvärr kan jag väl säga nu. Men man kan ju ha den som mellanklänning då, under nåt i ylle i framtiden….

Jag kom på att jag nog har trott att det bara gäller ytterkläder som mantlar och struthättor och liknande när det har pratats om ylle. Men det kan ju ha inneburit den yttre klänningen också! Varför kommer jag på det nu för…. :/

Ahna, du som är kunnig, hur såg en vanlig klädsel ut för en kvinna på tjugo är under bockstensmannens tid? (På ett ungefär hans epok iaf. ;)

LinaN
2010-01-08 19:17
#43

#42 hon torde vara klädd i en särk, mellanklänning, överklänning utan/med ärm och troligtvis även en huvudduk då hon passerat giftasmogen ålder och borde vart bortgift vid det laget :)

Men hur det såg ut inom adeln och liknande har jag ingen koll.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-01-08 19:24
#44

#42 och #43 Det såg likadant ut för adeln som för allmogen. Egentligen är det i viss mån modellerna och materialet som skiljer. Men basen på särk (i linne), underklänning och överklänning samt bälte, bältesväska och huvudlin (om kvinnan på 20år är gift) är densamma oavsett klass.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-01-08 19:39
#45

#44 tänkte mer på att dräktsnittena skiljer sig ju till viss del mellan bönder och adel. men konceptet lager på lager är lika för alla samhälleliga skikten :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-01-09 08:50
#46

#45 det har du till viss del rätt i.. En del klänningar har annorlunda skärningar, andra är precis samma.

Det smartaste är att kika på bilder från perioden helt enkelt, och att bestämma sig för vilken klass man vill tillhöra Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2010-01-13 10:13
#47

Tack för hjälpen! Nu vet jag vad jag ska satsa på härnäst iaf. ;)

Meli
2010-02-07 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Hur såg en huvudduk på 1400-talet ut för en mindre bemedlad?  Bör "bättre" tyg användas än det till förklädet, eller "kan" man använda samma tyg utan att det gör något?  Vilken storlek bör huvudduken ha?  Var de alltid kvadratiska eller går det att använda t ex rektangulär eller triangelformad huvudduk ( - om tyget inte skulle vara stort nog..)?   

(Bifogar en bild på tyget jag tänkt anv till förklädet.)

Annons:
LinaN
2010-02-07 14:21
#49

#48 jag tycker standarden 4-kantig rektangulär duk är bra. måtten brukar hamna kring en 40x60 när jag gör dem… ta ett gammalt lakan o klipp ut och se vilka mått som passar dig… klipp ut ett par olika och se vad du trivs med :D

Triangelformade vet jag inte hur det var med kring medeltiden, men isf skulle jag tro att man använder ett helt fyrkantigt stycke och viker diagonalt någon som har bättre koll på den biten får ju gärna flika in :D

jag använder samma tyg om jag har tillräckligt, oftast blir min huvudduk samma som min särk/understa underklänning. Men det har hänt att man även blandat mellan de olika materialen. så tex råsidensärk och linneförkläde samt linnehuckle/huvudduk.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
2010-02-07 22:09
#50

#49 Ah tack.Glad  Då har jag ju tyg så att det räcker gott och väl.  Vad bra.:)

Visst knyter man den enbart eller behöver man komplettera med nålar för att den ska sitta snyggt?

Lillyblossom
2010-02-07 23:00
#51

Knyter man den rektangulära på samma vis som den helt fyrkantiga och trekantiga? För den helt fyrkantiga viker man väl till trekant och knyter som huckle?

LinaN
2010-02-07 23:08
#52

Den rektangulära använder jag ena långsidans snibbar och knyter med dubbelknut i nacken. JAg måste komplettera med nålar för att mina enkla ska sitta kvar, har för glatt Hår ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-02-08 16:52
#53

På de målningar jag har sett från 1400-talet så såg huvuddukarna ut ungefär som under första halvan av 1500-talet, det vill säga en yardcloth (90x90 upp till 110x110 cm) som man vek till en trekant och täckte huvudet med och drog "snibbarna" i kors i nacken och sen knöt uppe på hjässan. Det ser ut som "vilket vitt tyg som helst", troligen linne eller tunnt ylle.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-02-08 19:15
#54

#53 huvuddukar var (är) alltid i linne.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2010-02-08 21:17
#55

#53 Innebär det att de bör vara omönstrade också, eller kan de vara till exempel vävda i "fyrkantsmönster" (stavar och liknande vad de nu kallas) á la linneduk?

Annons:
Ahnna
2010-02-09 10:50
#56

#54 Fast hur vet man det egentligen? Ylle kan ju vävas tunnt som papper och sånt tyg bör ju inte ha varit så poppis till klädesplagg.

#55 De huvuddukar som jag har sett avbildade har varit omönstrade och vita/oblekta.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-02-09 12:30
#57

#56 men sen tror jag inte att någon halshugger dig för att du har ett diamantmönstrat tyg eller fiskbensmönstrat i din huvudduk. många får ju spill över från underplaggen o brukar då ta det man har, och det tror jag man gjorde förr med, men att man då kanske använde de släta till finare tillfällen och använde de mönstrade hemma till vardags.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-02-09 14:03
#58

#56 jag har för mig (ska inte skriva det helt i sten men nästan) att det har att göra med äktenskapet och frasen "gå under linet" dvs bära en huvudduk som gör att kvinnan automatiskt får den status och det samhällsenliga skydd som ett giftemål var då.

Jag har fått det förklarat för mig att huvuddukar endast var i linne och det är en förklaring som jag köper, framför allt med tanke på frasen ovan. Men jag kan inte riktigt förklara hur man vet det. Är bara glad amatör på området. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2010-02-09 18:44
#59

#56 Med andra ord är det bättre att undvika att använda samma tyg jag tänkt använda till förkläde till huvudduk eftersom det är grått och randigt? 

#57 Brukar man ha linnedukstyg till underplagg?  (smått hoppfull)

Ahnna
2010-02-09 19:25
#60

#59 Definiera linneduk. Flört Överlag; lintyg till underkläder, ja.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-02-09 19:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

#60 Varför fick jag plötsligt känslan av att mina linnedukar kommer att bli underkända här?Tungan ute  Skickar bilder så får du säga om de går att anv till något i återskapande sammanhang även om de nu inte "går" att använda till huvudduk.:)

(Hm det var ju inte den bästa bildkvalitén i världen ser jag, men rutorna är alltså fyrkantiga och inte runda…)

Meli
2010-02-09 19:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Duk 2.

Annons:
Meli
2010-02-09 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Duk 3.

Meli
2010-02-09 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Och så duken jag tänkte använda till förkläde (och eventuellt huvudduk).  Har inte mätt om överskottsytget räcker till en huvudduk av de måtten du skrev än.

Anthka
2010-02-09 21:18
#65

#61 - 64 Inte klippa sönder gamla fina linnedukar!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-02-09 21:28
#66

Den enda duken som jag tycker är okej är den i #64. De andra är vävda med mönster som är väldigt 1800-tal och 1900-tal och känns inte så medeltida. Men den sista duken är ju bara (?) randig och så vet jag att man vävde redan på medeltiden. Glad

Däremot skulle jag välja ett omönstrat tyg till huvudduken.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-02-09 21:33
#67

Duken i #61 tycker jag skulle kunna passera som medeltida, den är enkelt rutvävd. Men så som hushållslinne (handduk/duk/servett) och inte i ett klädesplagg. Just nu har jag ingen större koll på när munkabälte (duk i #63) började vävas…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2010-02-09 22:09
#68

#66 Ajaj då skulle jag ändå ha köpt det där linnetyget (med bomullsvarp).:/  Det kostade bara 20:- för dryga två meter (på second hand), men eftersom det bara var halvlinne och inte skulle räcka till en särk lät jag det va.Rynkar på näsan  Får jag vänta på nästa klipp då..:/

#65 Jo jag vet.  Jag tycker också det är hemskt att förstöra gamla handvävda dukar.  Förklädestyget hade dock ett fläck som inte gick att få bort, så det kändes inte som vandalisering att klippa av det (-fläcken kommer att försvinna in i fållen).  Även en av de andra dukarna ovan är fläckskadad.  De andra har jag inte mätt, men de ser ut att kunna stämma hyfsat med de önskvärda måtten.  Dock blir det ju inte aktuellt nu…  Jaja.  Vet jag i a f det.

Hur ser man förresten att ett lakan är av linne?  Har tittat på gamla lakan men kan inte avgöra om det är frågan om linne eller tjockare bomull..

Ahnna
2010-02-10 00:14
#69

#68 Det är svårt att förklara skillnaden mellan linne och bomull i ord, men har man jobbat mycket med såna tyger så lär man sig att se skillnad. (Och det är en rätt väsentlig skillnad, vilket man inser ju mer man hanterar tygerna.) Men generellt kan man väl säga att bomull är tunnare, smidigare och känns "lättare" samt har tunnare trådar som nästan alltid är jämntjocka. Linnet däremot har ofta trådar som skiftar i tjocklek och tyget har nästan alltid en ordentlig "tyngd" jämfört med bomull. Det är oftast stelare än bomull också när det är otvättat, men det beror på tygernas kvalitet och väven.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2010-02-10 00:57
#70

Det bästa man kna snubbla över när det gäller begagnade lintyger är gamla linnelakan! där har man nått som man kan använda i plagg utan att skämmas, iaf de jag har snubblat på förut, de är ofta så pass slitna att hela tyget är mjukt men ändå hållbart. riktigt skönt mot huden. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: