Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6123 ggr
Ahnna
11/11/09, 11:39 AM

Vikingakaftaner

Jag sitter ju och syr på en kaftan nu efter det här mönstret, så jag tänkte fråga er vad ni anser är rätt och fel.

Hur lång bör/ska den vara? Min är i dagsläget nästan ankellång, för att jag inte vill frysa, men många som har gjort kaftaner (om man googlar sig fram) verkar ha gjort dem knappt knälånga. Några har också gjort dem längre i bak än i fram, rätt eller fel?

Min är sydd så att den blir stängd hela vägen i fram, även om den bara ska stängas med en brosch under bysten, men många som har gjort kvinnliga kaftaner verkar vilja ha dem öppna i fram så att underklänningen syns mycket mer än med min modell. Rätt eller fel?

Jag är fullt förberedd att ändra på min modell, men vill i så fall göra det snarast, eftersom jag ska börja brodera nu…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
11/11/09, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jadu, jag har sett mer bilder som den på flickan i den mörka kaftanen dvs att den är "stängd" hela vägen ner. Själv hade jag inte velat ha en kaftan som den blåa då man bara får värmen om rygg och axlar och jag tycker det verkar skumt att man ska gå med magen bar.

Min kaftan är ju Y-formad framtill, dvs V-ringning och sedan så går det rakt ner. X-formningen känns ju väldigt meningslöst (i min syn).

dock så skickade jag ett pm till Ahnna för en stund sedan och berättade om att jag funderar på att KLIPPA av en bit av min kaftan för att den är för lång för mig och sen börja om med broderiet längst ner igen, alternativt låta sambon ha den istället för mantel om han vill slippa ha den på sig. Då kommer jag ju brodera något annat på ryggen visserligen men ändå… idotprojekten och idéerna bara haglar ^^

Men angående halslinningar, på män, kan de vara V-formade då eller måste de vara båtformade eller "nyckelhålsformade?"

((ang mitt pärlgehäng and such, det hänger bara sådär för att jag inte vill ha det drällandes i en hög i nån låda eller påse. Det är alltså inte så jag har det till min dräkt ^^))

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/11/09, 11:53 AM
#2

#1 De enda jag har sett med V-linning på män har varit omlottkaftaner.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/11/09, 11:54 AM
#3

LinaN, hur lång tycker du att en kaftan ska vara då? Ner till anklarna, vaderna eller knäna?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/11/09, 12:00 PM
#4

#2 ok

#3 jadu, inimumlängden för mig är nog att när sitter jag ner ska jag sitta på kaftanen/koftan. Annars så fryser man ju om rumpan ^^

Men rent generellt skulle jag säga mellan knä och 1-2 handsbredder från foten och uppåt. så min kaftan är ju på tok för lång för mig egentligen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/11/09, 12:04 PM
#5

#4 Vadlång alltså, typ, eller?

Jag borde i så fall korta min cirka 15 cm.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/11/09, 12:08 PM
#6

LinaN, din kaftan är väldigt lik min i dagsläget! Förutom färgen, dårå.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
11/11/09, 12:10 PM
#7

#5 det får du ju själv bestämma ^^ Det är ju ingen exakt vetenskap heller, och som du sa att på de där små valkyrie-figurinerna så syns det ju inte så bra hur saker o ting hänger ihopa. men för mig verkar ju dessa figurer var någon sorts högtidsavbildning.

men de har ju hellånga plagg som det ibland till och med är litet släp på. men vad är artistisk frihet och inte i detta fallet?

jag skulle sikta på vad jag tycker är bekvämt och lagom för min egen del. sen får man ju se litet till vilken kroppstyp man har osv osv. en del personer passar med kortare medans andra ser ut som barbapappor och vissa kan ha långa och andra ser ut som om de krympt när de tvättade sig själva sist.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/11/09, 12:16 PM
#8

#7 *fniss!* Jo, man ser ju alla varianter - ibland med bra passform, ibland inte - ute på marknaderna… Men jag tror att jag ska korta min lite. (Mindre att brodera!) Den kommer få fortsätta vara "stängd" i fram, för precis som du så skulle jag frysa om magen annars!

De där valkyriorna är skitsvåra att tolka, tycker jag. Vissa verkar ha knappar, andra inte, vissa verkar rikligt utsmyckade med band, andra inte… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/11/09, 12:21 PM
#9

#8 o de där "knapparna" kan inte de lika gärna vara pärlor från deras pärlgehäng eller halsband? klart besvärligt ^^ Min gröna här ovan har ju inte världens bästa passform iom att den var en kläning från början men har ju mer tyg som ska bli kaftan sen, och den kommer bli mer figurnära men inte tight. Litet mer formlig så att säga :D

Ahnna! Sluta dubbelposta! ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/11/09, 12:25 PM
#10

#9 Dubbelposta?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

wasp
11/11/09, 1:56 PM
#11

Jag tycker att den ska vara vadlång och stängd fram. Finns ingen mening med ett värmande plagg som inte värmer Flört

Ahnna
11/11/09, 2:08 PM
#12

#11 Nej, exakt!

Min är nu kapad till vadlängd ungefär och de sista bitarna ska sys i (sidkilarna) och sen är den i princip klar - men jag vill ju ha broderier och foder, så det dröjer innan jag anser att den är "komplett".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
11/11/09, 5:11 PM
#13

Det är kul att läsa om kaftaner. Är väldigt sugen på att sy en egen omlotts kaftan. Dock är jag inte säker på vad för färg jag vill ha på den. Men jag har tid att sitta och fundera på det. Vill sy en helt ny dräkt totallt så. Är så sugen på att sy något över huvudtaget så det kliar i mig! ghaa Sitter och funderar på allt tyg jag har över frå min förra. "Kan jag sy det? Ne.. Men det kan jag sy! Men ja.. det fatta ju.. ghaa.

Ska bli kul att se slut resultatet. Men jag tror en strängd kaftan måste vara bättre. Är det lite varmt är det väl bara att låta den vara öppen eller? Istället för att behöva i slut ändan gå och dra i den för man fryser :P

Annons:
Ahnna
11/11/09, 7:35 PM
#14

Påtar ihop en artikel…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: