Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 4513 ggr
Ahnna
12/4/09, 12:05 PM

Gräsklippare?

Under framförallt renässansen så fick ju trädgårdsdesign ett uppsving och många vackra trädgårdar anlades under den tiden. Men hur klippte man gräsmattorna? Många såna trädgårdar har ju stora gräsytor, även om gamla trädgårdar säkerligen blivit omstrukturerade flera gånger under historien.

Nån som vet nåt om den tidens gräsklippare?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
RosaGosa
12/4/09, 12:26 PM
#1

de måste väl ha haft någon konstrukton som gick att dra efter häst…. ingen aning men det är vad jag tror.

Ahnna
12/4/09, 12:27 PM
#2

#1 Jag undrar det, jag. Hästar trampar ju ner väldigt mycket och lämnar spår, så jag tror mer på någon form av handdragen manick.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
12/4/09, 1:22 PM
#3

Kanske de fick sitta på knä med sax? *s*

AutumnWicca
12/4/09, 2:03 PM
#4

#3 Jag funderar på om det inte var så man faktiskt gjorde.. men vore intressant att fråga någon som kanske vet..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Jinaum
12/4/09, 2:14 PM
#5

#4 var det enda logiska som kom till mig. Men möjligheten är nog lika skrattretande som tanken. Men man vet ju inte. Kanske man redan då förskaffade sig en sådan där man kör för hand och får putta på? De där med cylinderform och blad på? Kanske är för modernt vad vet jag. Bara en tanke

AutumnWicca
12/4/09, 3:00 PM
#6

Alltså jag tror att jag läst (eller så har jag väl drömt) att mankanske använde sig av får? vad tror ni?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
12/4/09, 3:37 PM
#7

#6 Jag tror egentligen att det är lika vanskligt att använda får som t.ex. hästar eller nötkreatur, eftersom de inte direkt lämnar en plan gräsyta som de fann den. Tittar man på trädgårdarna som anlades under renässansen så är det ju ofta flera mindre gräsytor som binds samman av grusgångar och rabatter och släpper man husdjur lösa där så antar jag att ma blir av med lika många blommor som grässtrån. Oskyldig Samt att husdjur måste förstöra kanterna mellan gräs - rabatt - grusgång väldigt mycket, tror ni inte det? Det är mest därför som jag undrar om de verkligen använde betesdjur som gräsklippare, även om det låter som en möjlighet.

Men återigen, jag vet ju inte hur många trädgårdar som ser ut idag som de gjorde på 1500-talet - det är ju fullt möjligt att gräsytorna inte fanns då utan kom till under 1600-tal eller 1700-tal. Men frågan kvarstår egentligen oavsett; hur klippte man gräset "dåförtiden"?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
12/4/09, 3:42 PM
#8

Detta kan jag nog svara på =) 

Lien fanns ju redan på järnåldern så man liade det höga gräset och sen är det nog mycket möjligt att fåren som är riktiga duktiga betare tuggade sig ner till (nästan) gräsrotnivån nää men så måste det nog ha gått till… planering kräver sin planering…

Ahnna
12/4/09, 3:54 PM
#9

#8 Kan man använda lie på gräs som bara är 10-15 cm? För det låter ju inte så logiskt att de skulle låta varje gräsplätt växa vilt halva säsongen så att gräset blev halvmeterhögt innan de slog det. Eller…? *funderar*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
12/4/09, 4:56 PM
#10

# 9 Efter ha varit på fika och tillbaka här och läser ditt inlägg kom jag på ett ytterligare redskap som man hade på den tiden, skäran. Men kom ihåg att dåtidens folk har mera tid till sådana arbeten än vad vi har idag och jag tror det är möjligt att slå med lien närmare marken kan man komma ner under 10 cm….(försöker minnas hur jag gjorde på landet) alternativt att man trampar ner platsen å så djuren efter att ha slagit med lien.

Liten not… om ni åker ut och kollar en fårhage som fått gå beta länge på samma plats, se hur kort gräset har blivit.

Ska kolla ikväll vad Welinder skrev i boken Jordbruket 5000 år.

Ahnna
12/4/09, 5:42 PM
#11

#10 Skära tror jag mer på än lie. Glad

Att jag inte tror att man använde djur beror inte på att de inte betar bra, för det gör de ju, utan för att de trampar ner och äter sånt som inte ska ätas i en trägård. Det tycker jag talar emot djur i trädgårdsskötseln, men det är förstås mycket möjligt att man använde dem till det i alla fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
12/4/09, 9:40 PM
#12

Nackdelen med skära skulle väl vara att man fick gå väldigt böjd på en stor yta för att få gräset så jämt och kort.  Potatisuppdrgning var krävande men då sammarbetade många och det var inte fråga om några enorma ytor ändå.  Om det står mellan skära och lie satsar jag på lie.

Ahnna
12/4/09, 10:04 PM
#13

#12 Fast det kanske var mer än en som skar av gräset?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Meli
12/4/09, 10:40 PM
#14

# 13 Jo jag vet att skäror skär av gräs och liknande men eftersom skaften är så pass korta får man tydligen böja sig en del.  Ok om man ska skörda låt säga korn.  En kornåker är ju inte lika stor som en jättegräsmatta vanligen och man kan troligen komma upp i en god hastighet när man fått in vanan eftersom någon exakthet på kapningen inte är av intresse.  Dessutom hjälptes folk ju åt vid skörden så en ensam person lär inte ha skördat en stor kornåker med skära, som den stackars trädgårdsmästaren troligen skulle ha blivit tvungen till.

Inte heller kapade man längre ner än man behövde, om jag minns rätt, eftersom det som blev kvar användes som jordförbättring. 

Ah sry läste fel.  Hm men oftast var det väl bara en trädgårdsmästare?  Har i alla fall hört historier om sådana som kröp omkring på gräsmattan med en sax i högsta hugg.Flört

Om vi nu får räkna in sax kanske man först slog med lie och den nitiske trädgårdsmästaren sedan kröp efter och klippte jämnt med sax?:P

Ahnna
12/4/09, 10:55 PM
#15

#14 Jag är övertygad om att även trädgårdsmästarna hade lärlingar och springpojkar som säkert fick hugga in och göra tråkgöra. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
12/4/09, 10:59 PM
#16

# 15 Jo de hade drängar har jag för mig (ja säkert lärlingar också), men jag tror ändå inte på skäran i det sammanhanget eftersom det för mig är ett redskap som ska skära av saker högre än vad som krävs där.  Hellre lie då.

Ahnna
12/4/09, 11:01 PM
#17

#16 För mig är lien det redskap som man "grovskär" med, medan skäran är mer "finlir". Men det kanske är en smaksak, jag vet inte. Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/4/09, 11:02 PM
#18

Förresten! Man använde ju, om avbildningarna stämmer och inte är alltför överdrivna, hysteriskt stora saxar till att klippa av luggen och lösa trådar på tyg under medeltiden. Kanske hade man nåt liknande till gräs?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
12/4/09, 11:18 PM
#19

# 18 Hm kanske.  Vi kan ju hitta på att det fanns en sorts jättesax som satt på ett rullande stativ och som drevs av någon fjäder som aktiverades när stativet sköts framåt..  Det de menade med att trädgårdsmästaren anv sax på gräsmattan..  Var inte alls så ansträngande som vi inbillar oss idag.. Nämen…Flört 

Att använda en jättesax låter i alla fall mindre extremt än att krypa omkring med en liten sysax eller nåt;).

På mina föräldrars sommarställe (min mormors morfars gård) brukar mamma slå ängen med lie och den skär gräset kort.  Eftersom jag läst om skäran i sammanhang där mycket var menat att lämnas (för jordförbättring som sagt) och skärans skaft är så mycket kortare att man skulle behöva gå i en ställning som skadar ryggen om man skär gräset kort, tror jag - om det står mellan skära och lie - på lien.

Med den slår man nära marken och i ganska så jämna svep.  Min mamma är inget proffs på lie men det ser bra ut där hon slagit.  Till och med min pappa, som är en perfektionist vad gäller gräsklippning (nej han är tack och lov inte så extrem att han använder sax..;)) tycker att det ser bra ut.

Meli
12/5/09, 12:43 AM
#20

# 18 Hm menade nu alltså inte att gräset blir perfekt jämnt av lien och att pappa därför tycker det duger.  Har själv inte reflekterat över hur jämnt det är, så jag antar att det inte ser hemskt ut i alla fall..;) Men till en trädgård där varje strå ska mätas med linjal (som jag hört att någon gjorde någon gång - kanske en skröna?) duger det naturligtvis inte - i alla fall inte om det är min mamma som hanterar lien…  Kanske en mkt van person kunde göra det tillräckligt bra. 

Men som sagt det duger för oss i alla fall.;) 

(Hm vet inte om det här inlägget tillförde något… Börjar visst bli trött.. heh)

Annons:
LinaN
12/5/09, 3:19 AM
#21

Borde inte björnen ha någon hum om detta? han är ju både historiskt och trädgårdsmässigt intresserad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rajka
12/5/09, 9:24 AM
#22

Inte svar på er huvudfråga, men på Edingburghs slott så har de gräsmattor som lutar brant, högt upp på slottet/ väggarna. De kunde ingen människa sköta så de satte ut får på dem som fick ansa dem och hålla dem snygga.

Ahnna
12/5/09, 10:11 AM
#23

#22 I såna lägen så kan jag absolut förstå att man använder djur! Glad

I just Skottland finns flera slott från renässanstiden med otroligt vackra trädgårdar, men jag vet inte hur många av de trädgårdarna som fortfarande liknar originalet från 1500-talet. Slott har ju bebotts av många familjer under historien och på 1600-talet och 1700-talet så var ju trädgården en viktig del i en familjs image. Jag har läst en del om trädgårdar som omstrukturerats helt under de århundradena för att förnya och modernisera, för att i sin tur förbättra ägarens status.

Det finns också trädgårdar i Skottland som inte har något gräs alls, bara fruktträd och odlingsbäddar. Det skulle inte förvåna mig om det var så trädgårdar såg ut i början, innan de fick ett extetiskt värde och inte bara en plats där man odlar sånt som går att äta eller använda till medicin.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
12/6/09, 2:28 AM
#24

På drottningholm använder de sig faktiskt utav hästar som drar såna där cylinderformade "putta på" gräsklippare, i åtanke på miljön

Ahnna
12/6/09, 10:03 AM
#25

#24 Hur stora är cylindrarna? *nyfiken*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
12/6/09, 10:37 AM
#26

#25 ingen aning. Jag har för mig att det var typ så att de konstruerat ihop en massa såna och hade typ två hästar som drog den, men sen vet jag inge mer. skulle vara intressant att se dock.

Ahnna
12/6/09, 10:42 AM
#27

#26 Okej. Var har du hört talas om det då, om du inte har sett det själv?

Jag undrar om de hade såna cylindrar på medeltiden och under renässansen… De var ju inte korkade på den tiden, så det vore ju logiskt att de hade sån "teknik", men samtidigt så känns den handdragna gräsklipparen rätt modern. Det verkar smått otroligt att en sån gräsklippare idag skulle se ut ungefär som de såg ut för över 500 år sen, men å andra sidan så ser ju hjulet likadant ut idag som den dagen det uppfanns… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
SHV-Pysen
12/6/09, 7:15 PM
#28

#27 oj, tror du mitt minne är SÅ bra? :P

Tror det var min bror som sa det, men ja, minnet sviker mig ofta… det enda jag minns var att Han (om det nu var han) sa att det var hästar som drog såna gräsklippare. sen vart han hört/sett det minns jag inte heller..

PogoPedagog
12/6/09, 10:03 PM
#29

Jag gissar vilt, men jag tror inte man ens hade vår tids gräsmattor. Hade man gräs lät man det växa och slog med lie när det blev för långt. Hade man en park/finare trädgård bestod den av buskar träd blommor m.m men inga moderna kortklippta gräsmatt Jag tror kort gräs är en ny "uppfinning". Täbnk bara på foton från äldre tider när folk som inte var överklass hade ganska högt gräs i runt sina hus.

Ahnna
12/6/09, 10:15 PM
#30

#29 De trädgårdar jag pratar om är från slott och gods av god status. "Vanligt folk" tror jag inte hade gräs utan hade nog snarare en "trädgård" bestående av just träd. (Fruktträd.) Samt bärbuskar, grönsaker, m.m. Sånt som går att äta!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Halvdansken
12/6/09, 11:17 PM
#31

I mina trädgårdsböcker står det om trädgårdens historia:

På meddeltiden kom inspirationen till de vanliga medborgarna från klostren som införde nya växter. Klosterträdgården var oftast indelade i fyra kvadratiska områden, där mitten var markerad av tex ett träd.

Renessansens trädgårdar var präglade av klosterträdgårdarna med kvadratiska områden, omgärdat av murar eller staket.

Påverkningen fanns kvar i flera århundraden.

Barockens trädgårdsideal spred sig inte i nån större utsträckning till vanligt folk. Barockträdgården var skapad för att visa storhet och makt. Långa raka allér, områden med rabattre och gångar i olikfärgat grus omgivet av buxbom, fontäner, paviljoner och stayer.

Dvs, det fanns inte större ytor av gräs, det var småhäckar och rabatter, med grusgångar emellan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
12/6/09, 11:23 PM
#32

Här är lite historia (engelska).

1830 kom det vi väl kan kalla typen "modern" gräsklippare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Meli
12/6/09, 11:55 PM
#33

Hm har för mig de hade "kålgårdar" innan trädgårdarna blev inne.

Halvdansken
12/6/09, 11:58 PM
#34

Man odlade i början enbart sånt man kunde använda, alltså örter som medicin, och grönsaker och frukter. Man hade inte tid att hålla på med "pynt". Det kom på 1800-talet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
LinaN
12/7/09, 12:01 AM
#35

an g modern hästklippningsmaskin… dvs draget av hästar, finns en man som verkar nere i malmötrakten som klipper med nordsvenskar.

Läste en artikel om detta i hästfocus-tidningen för många år sedan… har dessvärre slängt ett gäng tidningar när vi skulle flytta nu i höstas så kan inte kolla upp vilket nr det var.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/7/09, 10:25 AM
#36

Igen, de trädgårdar jag menar är inte vanligt folks små täppor, utan de stora slottsträdgårdarna m.m. Glad Att man tog inspiration från klostren tar jag för givet, eftersom munkarna var kända för sin goda kännedom om örter och odling. Många stora trädgårdar som kom till någon gång under "historien" har korsgångsträdgårdar á la klosterträdgård som inslag, men inte enbart. De flesta slottsträdgårdar (om vi håller oss till dem) har ju olika teman i olika hörn, ibland skapade av olika trädgårdsmästare.

Ta Drummond Castle i Skottland, som ju har flera inriktningar beroende på var i trädgården man befinner sig. Slottet byggdes ungefär 1490 och det finns källor som hävdar att en stor trädgård var anlagd av Lord Drummond redan 1508. År 1630 vet man att trädgården var storslagen även med dagens mått. Trädgården som finns där idag är enligt uppgift inte särskilt omstrukturerad från originalet, men renoverad och återställd under 1800-talet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
12/7/09, 2:37 PM
#37

Moderna hästrdrivna gräsklippare användes av föreningen Hästkraft Hälsingland, vet inte hur aktiva de är in nuläget tyvärr…

Halvdansken
12/7/09, 3:22 PM
#38

Ahnna, maila dem o fråga!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Heleneafelm
12/7/09, 7:19 PM
#39

Min egen absoluta övertygelse är att får och kanske gäss fick beta gräset i "parklandskap", men jag kan inte bevisa det….än…. Cool

Gräsklippare känns väldigt långsökt under en tid då man levde nära djuren (maten) och det fanns herdebarn att tillgå, tycker ni inte? Flört

Örtagårdar och grönsakodlingar var säkert noga inhägnade för att djuren inte skulle komma dit.

Här i Småland har vi stenmurar överallt, inte medeltida, det vet jag, men deras funktion var inte att hålla djuren inne på åkern (som vi gör idag) utan att hålla djuren utanför det man med svett och möda odlade, och den vanan har nog djupa rötter.

smurfevaq
3/12/10, 12:57 PM
#40

Hästdragna cylinderklippare används i dag lite överallt i sverige. Och de brukar ha en brädd på mellan två och fyra meter.

Men de användes inte på medeltiden. Tekniken fanns inte då.

En trädgårs som jag vet att den har sitt ursprungliga utseede är alhambra i spannien och vad jag har sett på bilder där i från så finns det inga gräsmattor.

Men det finns väldigt lite information om hur trädgårdar och slottsparker såg ut då.

Lillyblossom
3/16/10, 4:21 PM
#41

Nu läste jag inte allt supernoga men jag håller på lien och fåren.

A. En som är duktig med en lie kan få det riktigt kort. (ungefär som rajka säger)

B. Jag tror aldrig gräsmattorna var så korta som dom är idag. (man skulle ju inte gå på gräsmattorna, därav alla vindlande gångar)

C. Får och getter är kända för att vara bra "gräsklippare" och lät man dem gå ut dagar med fint väder kan de inte ha skadat så mycket. Jag menar de var ju inte tvungna att ha fåren just på gräsmattorna när det regnat sju dagar i rad.

Detta är bara mina egna funderingar som jag tycker är rimliga. Dessutom om man pratar om stora gods är det ju inte omöjligt att tjänstefolk fick göra mycket skitgöra…

Annons:
Upp till toppen
Annons: