Annons:
Etiketthantverk
Läst 9698 ggr
Ahnna
12/4/09, 8:49 PM

Växtfärga gult?

Jag har funderat på en grej sen jag började färga i min järngryta. Alla gula färgmedel blir ju gröna! Samma sak i koppargrytor, som ju också påverkar det gula färgämnet så att det blir grönt. I rostfria grytor är det lätt att få gult, eftersom sån metall inte har någon inverkan på färgämnet, men på medeltiden hade man ju inte våra moderna material.

Så hur gjorde man egentligen gult på medeltiden? *kliar huvud* Oavsett vad man färgar med, så länge det är gult, så blir det ju någon nyans av grönt i järn- och kopparkärl. Men bevisligen fanns det gula textilier på medeltiden! Jag får inte ihop det. *kliar mera*

Kan man ha använt keramik på nåt sätt? Nåt annat? Det känns som om jag måste ha missat nåt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Vanja-K
12/5/09, 12:14 AM
#1

Undrar om de inte använde träkärl? Har sett detta som tvätthoar.

Sen undra jag vad du använt för gula färgämnen?  Mycket handlar om betningen också.

En växt som finns och har funnits i Sverige länge är färgkulla. Ett mycket bra färgämne. Starkt gul färg.Ser ut som en prästkrage men kronbladen är också gula. Nu för tiden hittar man de oftast vi gamla bangårdar . Om jag minns rätt så tror jag att man kan odla själv. Det var ett par år sedan jag hade växtfärgningskurser. Frömjöl från crokussläktet är också fina som gula färgämnen.

Ang. grytorna?? Det används järn och koppar i olika föreningar som betmedel till gula färger. Mängden färgämne spelar också roll beroende på vilket ämne du använder.

Skriv vilka färgämnen du använt, så kan jag titta i lite gamla anteckningar.

Ahnna
12/5/09, 10:23 AM
#2

#1 Jag har använt nästan allt, skulle jag vilja säga. Lökskal, ljung, björklöv, färgkulla, andra löv, gul-blomma-som-jag-har-glömt-namnet-på, m.m. (Färgkulla finns i överflöd där jag bor, längs vägar och dikeskanter samt på steniga sandbäddar.)

Betningen jag har använt har varierat enormt, eftersom jag har experimenterat för att få fram nya snygga färger. Jag har också varierat mängden betmedel och färgmedel samt använt efterbad. Allt har blivit grönt, från mintgrön till djupt skogsgrön/militärgrön.

Träkar, ja! Det har jag också sett. Men då måste de ha värmt upp vattnet i nåt annat kärl och sen hällt över i träkaret, eller vad tror du?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/5/09, 10:50 AM
#3

#2 jobbigt o hålla det varmt då, isf tror jag mer på ett kereamikkärl som man kunde has tåendes i elden, träkar kan ju brinna även om det är vatten i det…. eller?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vanja-K
12/6/09, 10:21 PM
#4

#2 När de anväder träkärl så värms vattnet i andra kärl för att sedan hällas i träkaret. Man behöver inte alltid koka färgämne och det man ska färga. När garnet eller tyget förvärmts till samma temp som badetär så kan det ligga med omrörningar tills det kallnar.

Jag ska leta i min gömmor imorgon efter recept och garnprov. Färgämnen från växter beror också på var som växer där de tas.

Som jag skrev så är frömjöl från crocussläktet mycket starka pigment. Jag har t.ex använt äkta saffran. Men så klart bara till  små mängder garn eller tyg. Annars skulle det bli mycket kostsamt.

En hel del färger fås som du kanske vet också genom olika jäsningsprocedurer.

Ahnna
12/6/09, 10:29 PM
#5

#4 Ja, absolut!

Finns det några mindre kostsamma varianter av crocus som går bra att färga med? Och vad händer med crocus i järngryta, blir det grönt eller gult?

En reflektion… Kan en ny järngryta ge ifrån sig mer järn än en gammal gryta? Obestämd Min är ju helt fabriksny för i år, och som sagt, allt har blivit grönt i den istället för gult! Krappfärgning har däremot blivit förvånansvärt lite påverkat av järnet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vanja-K
12/7/09, 11:52 PM
#6

Allt mitt material är slängt utom mina böcker. Vill dU-ni ha de recept på gul som står med betning och allt?

Järngryta; mer utfällning av järn som ny????????

Annons:
Vanja-K
12/7/09, 11:56 PM
#7

Glömde;  Mina recept beskriver färgningar med olika slags betmedel och metoder.

Färgbeständigt!!! Det flesta växtfärger förändras med åren. Så jag tror att allas kläder var lite bleka i färgen. mattor som t.ex är växtfärgade blir mer och mer värdemässiga ju fler år som går. D.v.s ju blekare färg ju mer värde.

Vanja-K
12/8/09, 12:30 AM
#8

De riktigt gula färgerna är få.

Färg med gulspån;

beta garnet med alun som vanligt

gulspån ska blötläggas i 1 dygn och sedan kokas ur i 2 tim.Sedan silas badet.

Låt färgbadet svalna till 90gr.

Förvärm garnet så att det har mycket hög värme innan det läggs ner i färgbadet. Ska kokas ungf. 1 tim.

´VÄXT som ger gul färg; Vau (färgreseda) reseda luteola

Ska tydligen kunna odlas i Sverige. Det gula i vår flagga färgades med enna växt förut.

Gula färger blir nästan alltid gulgröna i järngrytor.

Tänk på att vattenledningsvatten ochkällvatten också kan innehålla mycket järn. kanske det finns mindre mängd i regnvatten. Jag använder t.ex regnvatten uteslutande när jag blandar olika slip till keramik.

Slutord:

Den växt som ger mest hållbar gul färg är Vau.

Detta lilla bidrag var som fanns kvar av mina ant.

jag tycker absolut att du eller ni som ska färga gult ska skapa ett kärl av lera. Det måste ha använts på medeltiden.

Skapa en kruka. Den poleras ordentligt med en sten (slipad stenar,med glatt yta) när godset är lite mer än lädertorrt. Sen bränner ni godset. Färga garnet över eld med denna kruka.

SAFFLOR   (färgtistel)  blommorna innehåller glt färgämne. Safflon. Färgämnet fälls ut på garnet med hjälp av svaga syror. Typ,citronsyra eller syra fån rönnbär. starkt färgämne!

Ahnna
12/8/09, 11:51 AM
#9

#8 Vau och gulspån är väl väldigt svårt att få tag på?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/8/09, 11:52 AM
#10

Har bara hört talas om vau och gulspån, är det växter eller kemikalier?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/8/09, 12:03 PM
#11

#10 Vau är en växt och gulspån kallas också för gul bresilja och är ett färgträ. (Ingen vidare färgäkthet, precis som med annan bresilja.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vanja-K
12/8/09, 7:42 PM
#12

Vau har högsta färghärdighet av gult. Mycket stark färg.

Ahnna
12/8/09, 8:06 PM
#13

#12 Jag menade att gulspån har dålig äkthet, men ser att min text ovan är lite tvetydig.

Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Vanja-K
12/8/09, 8:30 PM
#14

Ja, det har du rätt i.Glad

MegN
12/9/09, 10:46 PM
#15

Jag färgade nästan neongult med björklöv i en järngryta som jag själv hade med mig till växtfärgningskursen. Läraren såg förbryllad ut - tills hon lyckades luska fram att jag nyligen lagat mat i samma gryta. Infettningen (från fetten i maten osv) gjorde att järnet inte fälldes ut och påverkade garnfärgen! Eftersom jag hellre ville ha mer åt det gröna hållet såg jag till att inte laga mat i den grytan innan nästa färgning, och då blev det mer "normalt".

Ahnna
12/10/09, 10:39 AM
#16

#15 Ja, så kan det gå! *Fniss!* Min gryta var inoljad när jag köpte den, men jag färgade bara med krapp första dagarna så det gjorde nog ingen skillnad. Sen la jag i lite ljung och fick militärgrön! Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

skapa
12/11/09, 12:13 AM
#17

Gult med björklöv har god härdighet mot både ljus och tvätt.

Koppar och järngrytor är inget problem, jag har färgat mycket och inte sett problemet. Problemet har snarare varit att få grytorna att fälla ut tillräkligt mycket järn eller koppar.

Koppargrytan måste skuras noga med sand före färgning. Garnet får inte ligga kvar längre än nödvändigt.

Förtent koppargryta (mycket vanligt förr i tiden p.g.a. risken för kopparförgiftning) fäller inte ut något, påverkar nästan färgerna mot mer briljanta färger.

Välskurad järngryta som kokats ur men pottaska fäller inte heller ut järn.

Jag tror därför inte att man färgat i keramik eller träkärl.

Ahnna
12/11/09, 10:16 AM
#18

#17 Då måste jag koka ur min gryta med pottaska och se om det funkar, för som sagt hittills har alla gula färgämnen blivit gröna i den.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: