Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2596 ggr
Ahnna
2009-11-17 12:29

Prisvärt vitt ylle?

Jag söker prisvärt, tunnt, vitt ulltyg som jag kan växtfärga och sy kläder av. Det bör alltså inte vara blekt, utan naturligt vitt - men blekt går troligen också.

Var skulle ni köpa ifrån i min situation? Vad kostar det där och vad kostar frakten?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-11-17 12:32
#1

Kerstin på medeltidsmode har ju en ull/linblandning som går bra att färga. Dock upplever jag att färgerna blir rätt dova/milda, inte alls knalliga utan mer mjuka o fluffiga om du hänger med på vad jag menar?

Det enda jag märker av på linet är att det är små svarta prickar här o var från förkapslar eller vad det nu kan vara. har för mig att det är ett rätt humant pris på detta tyget också….

ring o fråga henne vettja!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-11-17 13:05
#2

#1 Jag har tittat på det tyget och gillar det inte riktigt. Jag vill ha 100% ylle, inte en blandning. (Lin/ull-blandningar ansågs dessutom på medeltiden vara ett fattigmanstyg om man ska vara petig. Tungan ute)

Jag förstår vad du menar angående färgerna. Lin (växttrådar) färgas inte lika genomgående som ullfibrer (hår) så även om resultatet ser okej ut från början så är risken att lintrådarna kommer att blekas i en annan takt än ulltrådarna = det kan bli flammigt efter ett tag.

Men den största anledningen till att jag vill ha 100% ull i tyget är för att det ska bli vinterplagg.

Jag har beställt tygprover från olika företag, men hoppas genom den här tråden att jag ska hitta ännu fler. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-11-17 13:38
#3

#2 ok, men då har ju iaf jag slut på ställen jag vet som har det…. vitt ylle verkar inte vara standard direkt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-11-17 13:55
#4

#3 Nej, verkligen inte standard… De tyger som jag har hittat för humana priser (under 200:- per meter) har varit gråvita, ljusgråa eller gråmelerade. Störande! Men det får gå, grått går ju också att färga på, men allra helst skulle jag vilja ha vitt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

wasp
2009-11-17 14:11
#5

Prova http://www.textilcentrum.se. Där köper jag allt mitt tyg. Visserligen tror jag inte att de sysslar allt för mycket med postorder men du kan ju alltid ringa och höra.

Anthka
2009-11-17 15:02
#6

Antar att du har kikat på handelsgillets tunna kypert? Den finns i vitt för 180:-/m och har en behaglig mjuk kvaliitet.

Syr större delen av mina klänningar i det tyget just eftersom det är tunnt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
[incendium]
2009-11-17 15:29
#7

stoff och stil i/vid malmö. har inte varit där men har en bit av tyget. det går riktigt bra att färga och är verkligen tunnt. har inte hittat det i webbshoppen men kanske går att ringa och höra. tror det skulle vara runt 70 kr/m 100% ull och vitt.

Ahnna
2009-11-17 19:46
#8

#5 Jag är "född och uppvuxen" hos Åke i Sumpan, men hans ylle brukar vara så himla tjockt och ofta med polyester invävt. Har du sett nåt bra där på sistone? Det är lite trist med en hemsida som beskriver vad som har kommit in i butiken nyligen, men ingen webshop! Förut bodde jag hyfsat nära, men nu har jag 1½ timmes resväg dit så det är sällan jag är där. *mummel*

#7 Har Stoff & Stil webshop nu?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-11-17 22:04
#9

#8 du får komma dit när jag ska på kursen i stockholm, den ligger i sumpan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

wasp
2009-11-18 13:16
#10

# 8 Har inte varit där sen i somras tyvärr, men hade tänkt titta förbi runt jul. Kan ju se efter om dom har något tunt ylle då. (Om inte till detta projekt, så kanske till nästa ;) )

Ahnna
2009-11-18 16:28
#11

#10 Gör gärna det! Hojta om du hittar nåt vettigt vitt ylle!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[incendium]
2009-11-18 16:35
#12

#8 jo, och de har haft det ett tag nu  [Länk]

Ahnna
2009-11-18 16:52
#13

#12 Jag kollade, men hittade ingenting i ylle, bara blandtyger. Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[incendium]
2009-11-18 20:22
#14

#13 jag vet, det är därför jag sa att jag inte hittat det i webbshoppen. men jag vet att de har det i butiken i malmö. därav mitt svar från första början.

Ahnna
2009-11-19 09:59
#15

#14 Jodå, jag förstod det. Men det är synd att de inte har det på hemsidan, för jag bor alldeles för långt ifrån Malmö för att kunna åka till deras butik och kika.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[incendium]
2009-11-19 10:18
#16

#15 som sagt, ring och prata med dem? hör om de kan skicka ett tygprov?

Ahnna
2009-11-19 10:20
#17

#16 Ingen dum idé!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: