Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1972 ggr
Rajka
2009-12-06 21:23

Tror ni att man kan nålbinda denna socka?

http://textilhantverk.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=755ef1e2-207c-4cf2-af2d-3ee8c6373015&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Jag kämpar tappert med mitt första nålbunda alster, en mössa. Vill gärna göra raggsockor men har förstått på er att det är krångligt. Vad tror ni om att göra en utav beskrivingen ovan? (men då givetvis utan resår/ spiralmönster)

Annons:
Pialinn
2009-12-07 21:55
#1

Det är mina blå sockor, storlek 42 jag lagt in i den tråden. Eftersom de är mycket elastiska pga att man stickar resår, 2 räta,2 aviga som förflyttas 1 m , tror jag de blir svåra att göra i nålbindnings-teknik.  Nålbindning är en mycket fast teknik.

Har man hittat en teknik som man behärskar bör det inte vara så svårt att få till ett par sockor. Mina grå sockor finns i olika nålbindningstrådar. Sök och se om du hittar dom.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
2009-12-07 22:48
#2

JAg kan säga at tjag är skeptisk, det finns en anledning till att alla de få fynd som gjorts vart sömmade som de varit i nålbindningen, många syr i hälen i efterhand.

Så att spiralbinda ett par sockor skulle inte fungera med det stygn som jag sömmar. Och är tveksam till att andra stygn skulle fungera bättre faktiskt….

men du får prova :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: