Annons:
Etikettallmänt
Läst 3483 ggr
Ahnna
11/25/09, 11:30 AM

Har ni några fornlämningar i närheten?

Har ni några runstenar, gravhögar, ruiner eller annat från vikingatid-medeltid i närheten av där ni bor? ("Renässansminnen" får väl gillas också!)

Jag bor tydligen i ett område där det borde finnas massor, men om det finns så hittar jag inget! Jag har sökt på webben efter runstenar och annat men hittar i princip ingenting i närområdet, däremot längre norrut (Gävle) eller längre söderut (Tierp).

När jag flyttade hit snackade grannarna om att det finns en "jättegammal" inhängnad massgrav i närheten, så jag åkte såklart dit och tittade - den är ifrån 1834 och handlade om ett utbrott av (troligen) kolera. De som dog fick inte begravas vid kyrkan på grund av smittorisken, så de brändes och begravdes låååångt bort ute i skogen och man satte en kätting runt området och reste en minnessten. Intressant, javisst, men inte direkt "jättegammalt"…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
11/25/09, 11:38 AM
#1

Fornborgar finns det en drös av härnere, några få runstenar och en stor gravhög (men den ska visst vara stenålder möjligen bronsålder om jag fattat saken rätt). Och så finns det ju medeltidskyrkor med (och utan) Albertus målningar.

Orten jag bodde på förut hade mycket speciella hällristningar, staden dessförinnan hade väldigt välkända hällristningar…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[incendium]
11/25/09, 11:59 AM
#2

Finns mängder överallt. Gå in på [fornsök] så hittar du massa roliga saker.

Ahnna
11/25/09, 12:06 PM
#3

#2 Jag hittar fortfarande inget inom en 2,5-milsradie.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[incendium]
11/25/09, 12:07 PM
#4

nåja, var värt ett försök.

Ahnna
11/25/09, 12:39 PM
#5

#4 Javisst! Glad

Det är helt tomt i det här området - eller rättare sagt, det finns R på kartan lite varstans men de platser jag har besökt visar inga tecken på fornlämning av något slag som går att se. De runstenar och annat som finns i mitt län ligger 2,5 mil söderut och sedan hela vägen ner till Uppsala (8 mil). I Tierp är det fullt med runstenar och annat, så det är underligt att min ort, som ligger närmre havet än Tierp och har en dokumenterat lång historia av bebyggelse, är helt tom på fornlämningar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/25/09, 12:55 PM
#6

Vi har en domarring i grannkommunen. Sen har vi ju då ett antal hällristningar mot Ale-kommun till som ligger några mil södeöver härifrån sett.

Men i övrigt så har jag pinsamt dålig koll på vad som finns härikring.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
moondancer
11/25/09, 1:09 PM
#7

Linköping med omnejd är fullt av fornminnen. Mitt i staden har vi slottet och et flertal kyrkor. Vi har också stångebrofältet, där slaget vid stångebro utkämpades 1598.

Runt staden finns gravhögar och gravfält från en mängd olika tidsperioder.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hammarskogen
11/25/09, 1:35 PM
#8

Södertörn och Haninge kommun har massor, kyrkorna är från 1300-talet, det finns bla ett stort gravfält (bronsåldern tror jag, det kan vara järn- också) i Jordbro och runstenar på varannan kulle. Vi har en gård som heter Runsten osv. Jag gick i runstensskolan 1-6an tex. det finns gårdar med namn dockumenterat redan på 1300-talet (Stadsberga har varit i samma släkt merparten av den tiden). Jag ska nog sluta rabbla nu.

Skogselva
11/25/09, 2:09 PM
#9

Herrebordet även känt som Sturebordet, (som tydligen är väldigt omtalat, men det vet jag inte om det är sant därför skriver jag inte mer om det, så får vi se hur mycket ni hört om det). Sen finns det åtminstone två hällkistor båda med gavelhål. Och Nycklabacken inte jättelångt härifrån (som tydligen också är omtalad, men återigen tvivlar jag.)

Dessa är fornlämningar jag har besökt, det finns dock ännu fler runt omkring. Borde ge mig ut snart och besöka allihop, det är ju spännande.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Jinaum
11/25/09, 6:21 PM
#10

Har ju sparlösa stenen nästan som granne här.. Sedan finns det tydligen en del dommar ringar. Vet dock bara var en finns. Därefter brukar man se en gravplats när man åker mot gbg tror jag. *klia sig i huvudet* finns ju hällristningar vid nordens ark med. Står tom på deras karta

Ahnna
11/25/09, 8:00 PM
#11

Alla har intressanta saker att titta på utom jag! Förvånad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
11/25/09, 8:21 PM
#12

Kom hit i sommar så kan du få trivas bland våra maffiga gravar :D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Jinaum
11/25/09, 8:23 PM
#13

Ja just de ja! Bor ju inte långt ifrån finnestorps offerplats heller som är under utgrävning =3

Annons:
Ahnna
11/25/09, 8:28 PM
#14

#12 "Trivas" är nog att gå till överdrift, men har jag vägarna förbi så stannar jag gärna och spanar in läget lite! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
11/25/09, 8:53 PM
#15

Järnåldersgravfälten ligger skitfint, samma för gravkullarna på slätten

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Jinaum
11/26/09, 12:09 AM
#16

#15 jag kommer å våldgästar dig någon gång.. Deal? :P

moondancer
11/26/09, 12:26 AM
#17

#16 Absolut!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Gudris
12/8/09, 9:17 AM
#18

#14 Gå till ditt närmsta museum, de bör ha koll på synligare fornlämningar i landskapet. Det kan även hända att de i arkivet har gamla fastighetskartan med "R"-märket utmärkt där fornlämningarna är :)

Annars så är det enda jag kan säga att Gotland i princip är en enda stor fornlämning, det är ju nästan omöjligt att inte hitta fornlämningar lite var stans…

Angående Fornsök så är det inte helt användarvänligt, ofta har det en tendens att inte visa alla ur den valda fornlämningstypen (som när min kompis sökte på bildstenar och fick fram typ 2 när hon visste att det finns 4 i området..).

Tillägg: Även hembygdsföreningar kan ha bra koll på fornlämningar, så har du någon någotsånär aktiv sådan kan du nog få info där :)

Tomteslakt
12/8/09, 9:52 AM
#19

-Hmmm… vi har ju här i Gnesta farleden upp till Birka från östersjön Stockholmsström var ju vattenfall som alla vet och södertäljekanal fanns ju inte alls.

-Så via Trosaån och upp vid Frösjön och marvikarna här vid Gnesta var det farbart vatten. Finns till och med utgrävningar i några åsar som skiljer sjöarna åt, som är perfekt anpassade efter vikingaskeppens struktur.

-Vi har ungefär 9 mer eller mindre bevarade fornborgar i Gnesta, inom en mils radie runt om.

-Södertuna Slott som ligger här ligger på platsen (finns några valv i byggnaden kvar av den innan) för en stormannagård som karl nicklisson (nilsson) hade på 1300talet, Vads kungsgård hette den. Han kom i en tvist med en viss man som hette Bo Jonson Grip…denne tröttnade på tvisten och karl och högg helt sonika huvudet av honom i Storkyrkan i Stockholm, mitt under pågående högmässa. En kopia av brevet han sedan skrev till Karls anhöriga (där han tog över gården) finns på Södertuna Slott.

- Vi har gruvor här från medeltid och långt innan…

LinaN
12/8/09, 11:51 AM
#20

kom på att neremot Ale till så finns en massa hällristningar och grejor jag inte sett ännu…

sen har vi ju slottet som ligger nästan i göteborg där vid bron där folk brukar hoppa ifrån. Slottet är en väldigt fin ruin som jag fortfarande inte vart coh tittat på.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Kyltsi
12/8/09, 5:00 PM
#21

Det finns en hel del här omkring, bor i Nynäshamn.

MegN
12/9/09, 10:55 PM
#22

De fornlämningar som finns häromkring får man leta rätt bra efter. Ett vikingatida gravfält i kohagarna, en runsten (ristad på en häll) precis i kanten av en grusväg. Osv. Men det finns en cool runsten någon mil söderut, Odendisa-stenen i Fläckebo.

Halvdansken
12/10/09, 12:56 AM
#23

Jag bor mitt emellan Köpenhamn och Roskilde och detta är väldigt gammal kulturmark. Det har bott folk här sen inlandsisen försvann, och på vikingatiden var vattenståndet mycket högre, så runtomkring vår by var det våtmarker.

Byn heter Sengelöse, och det betyder ungefär "sjö och äng-platsen". Kyrkan började byggas på 1100-talet. Alla arkeologer i södra Sverige känner till området häromkring. Man vågar inte sätta en spade i jorden för att bygga nåt, för då kommer det ett gäng glada arkeologer studsandes med borstarna i högsta hugg.

Nåt riktigt spännande har jag inte hittat i trädgården, mer än stenskärvor som är rester från knivtillverkning och liknande. Har varit på Kroppedals museum och blev undervisad i hur man skiljer det från en vanlig bit sten.

Denna utgrävningen ligger en liten bit från där vi bor, tex. OBS, det är på danska… Tungan ute

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
12/10/09, 10:31 AM
#24

#23 Häftigt! (Läser om utgrävningen.)

Jag kan se framför mig hur arkeologerna gömmer sig i buskarna och hoppar fram med sina borstar så fort man gräver ner en tulpanlök! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
12/10/09, 10:51 AM
#25

#23 Spännande rapport! Danska att läsa brukar inte vara något problem, när det talas har jag det svårare dock… Till en början iaf.

Vad kul att de hittat djurhuvudformade spännen från Gotland, fint ex. Glad

RosaGosa
12/11/09, 11:23 PM
#26

Vi har en fornborg en bit från huset… väldigt läcker med två lager murar.

Meli
12/12/09, 12:21 AM
#27

Utanför byn där släktgården ligger, har vi ett stenbrott med rosenkvarts där norska vikingar lär ha brutit sten.  Det finns fortfarande kvar rester från misslyckade yxhuvuden och liknande plus en massa stenspill.  Själva landskapet runt omkring är också ganska speciellt med stenar av gigastorlek (dock inte av rosenkvarts då..).

Någon kilometer därifrån finns hällmålningar, som enligt Västerbottens Museum, gjorts av samer längre bak i historien.  De har inte undersökt området så noga (antagligen i brist på ekonomiska resurser) så när jag och några släktingar var dit hittade vi hällmålningar arkeologerna missat.  Det gjorde att vi började söka mer noga och blev kvar några timmar extra där ute i skogen hehe.

Dock verkar muséet inte ha undersökt de uppgifter vi gav dem om fynden.  Jaja.

Annons:
Meli
12/12/09, 12:22 AM
#28

 (äsch hur tar man bort ett inlägg om man råkar skicka dubbelt?)

Zadeira
12/12/09, 1:51 PM
#29

I utkanten av området ligger en stor gravhög på åkern, sen ska det tydligen finnas en massa fornminnen på "landet" häromkring. Gravar, boplatser och sånt där.

Det som är mest känt härifrån är nog utgrävningen i Uppåkra. http://www.uppakra.se/index_swe.htm

Rajka
12/13/09, 9:28 AM
#30

Mamma och pappa bor i Ronneby och de ska enligt kartan ha en fornlämning i stortsett på baksidan. Jag och pappa har knatat fram och tillbaka för att hitta den men den är lixom osynlig.

Det närmsta vi kommer med vår fantasi är sänkan/gropen i skogen, där träden står glest, om det kan vara en gammal boplats?

Men det finns inga stenar eller så :-(

Mina områden är redan uppräcknade ovan.

Ahnna
12/13/09, 11:04 AM
#31

#30 Såna ställen finns det här också, alltså utmarkerat på kartan men ingenting i verkligheten.

Bredvid vägen mellan mig och närmaste "byn" (läs: 3 hushåll) står en pinne med en plastremsa på och på plastremsan står det "fornlämning". Men tro inte att det syns nåt, varken där eller längre in i skogen!

På ett annat ställe finns det två R på kartan, nästan brevid varandra på var sin sida om en landsväg. Jag har ridit där och verkligen LETAT men det syns ingenting - förutom på ena sidan vägen, där det ligger en "kulle" som ser ut att vara gjord av sprängsten och jordslamsor från åkern som den ligger på. Det vill säga, det ser ut som nåt som bonden har samlat ihop och slängt i en hög, knappast nåt som påminner om en fornlämning. (Men vad vet jag, det kanske ligger nåt precis under högen?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
12/13/09, 12:17 PM
#32

#30 & #31  Vissa fornlämningar kräver ett tränat öga för att upptäckas. Ta kontakt med länsstyrelsen (tror jag) och se om dom kan komma med information om vad det är ;)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Gudris
12/13/09, 1:51 PM
#33

Många gånger slänger bönder upp röjsten på redan befintliga högar så det vara en fornlämning under röjstenen. Sen är det som #32 säger, man kan behöva erfarenhet för att se dem, t ex forntida åkersystem/fossila åkrar märker man genom att de är lite "skålformade". Genom att man arbetade med årder blev åkern liksom urgröpt med tiden. Sen lade man även upp sten i röjningsrösen. De skiljer sig från gravrösen med att de har olika stora stenar och oftast är osymetriska.

Jag är ganska insnöad på gotland är jag rädd, fossila åkrar är inte så vanligt att man hittar. Men här på gotland och på öland (tror jag) är de ganska vanliga…

Caramelbrownie
12/15/09, 12:44 AM
#34

Väldigt många vikinga gravar fins ju här omkring. Och en massa runstenar som nu mera använfs som bygg matterial

Att skriva, är att måla med ord...

medarbetare på Fantasy iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: