Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 5167 ggr
Capricorn-af-Torup
12/14/09, 11:25 AM

Trebuchet bygge kanske inte först men störst

Låter lite kaxigt kanske och förmodligen väldigt osant, men efter att ha samlat ihop ett gäng vuxna pojkar som fortfarande gillar lego, för fjorton dagar sen för att skissa på bygget av en trebuchet så drog vi igång i helgen. Vi blev nog väldigt förvånade efter 5x8 timmars arbete att vi kom så långt. Nästa helg ska vi lägga på bommen och sätta fast motviktskorgen och är i princip klara för provskjutning. Nu undrar jag naturligtvis om det är någon annan som byggt en trebuchet och hur stor den är i så fall. Vårt bygge mäter 2800 mm till axeln för bommen utöver det så sticker kast armen 3300. Motvikten klarar upp till 300 kg. Provskjutningen kommer att ske på ett närbeläget skjutfält (vi har redan fått en orgel donerad). Så är det någon som har några tips i ämnet belägringsmaskiner eller vill komma på provskjutning så hör av er.

Enhörning

Annons:
Ahnna
12/14/09, 11:37 AM
#1

Jag har inte byggt en själv, men känner några som har byggt, både små och lite större. Det bästa tipset jag kan ge är att se till att konstruktionen och virket hållet för belastningen, som ju blir större i och med G-krafterna.

Du råkar inte ha bilder på projektet?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Capricorn-af-Torup
12/14/09, 11:54 AM
#2

Vi har byggt den i massivt virke förmodligen något överdimensionerad och vi tänker ställa den på hjul för att ta upp rekylen i svängmassan. Bilder kommer efter nästa bygg tillfälle.

LinaN
12/14/09, 12:56 PM
#3

Jag KRÄVER videoupptagning av själva provskjutningstillfället! Jag har alltid velat se en flygande orgel på svensk mark! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
12/14/09, 2:34 PM
#4

Jag har heller inte byggt en själv, men min sambo har. Den är 120cm hög (eller någonting däromkring).

Såg en, om inte fullskalig så nästintill, version på ekenäs förra sommaren.

Själv är jag inne på att skala ner trebucheten till skrivbordsvariant…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
12/14/09, 4:49 PM
#5

#4 Jag gillar hur du tänker! Jag har en inneboende dröm att kunna släcka taklampan genom att skicka iväg en gummiboll tvärs över rummet mot lysknappen med en mini-katapult!

Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
12/14/09, 6:17 PM
#6

#5 ooo… det var inte en dum idé. Jag hade tänkt använda mini trebucheten i undervisningssamanhang (under devisen; kastar du sudd på mig skjuter jag tillbaka Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
12/14/09, 6:22 PM
#7

#6 Ooooh!!! Du kommer att bli en SÅ hatad lärare! Skrattande Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
12/14/09, 6:36 PM
#8

#7 *moahaha*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
12/16/09, 2:02 PM
#9

tja…hmm…alltså, se för guds skull till att sjävla slungans "spärr" inte utlöser för tidigt, att den är vinklad rätt.

Den jag och min far gjorde är ju som nämnts ca 120cm hög men kastar en 1 kilos sten 65meter.. med dödlig om inte allvarligt skadlig verkan. MEN då vi har satt spik i hävarmen som fäste för den "lösgörande" delen av slungans linor så händer det ibland att den avfyrar för tidigt (backfires) och det är inget ovanligt heller på fullstora… så se till att ni skjuter in er med andra föremål först innan ni laddar med musikinstrument :P…

har ni hittat ritningar? för vad jag har för mig finns det idag inga kvarvarande ritningar på just trebuchets.. då dom oftast behvöde byggas och modifieras på plats vid borgen/staden

Capricorn-af-Torup
6/16/10, 12:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vi kom igång rätt hyfsat med bygget men sedan satte vintern stopp för vidare aktiviteter (jo det bli vinter i Skåne). Men nu har vi fått ihop den och provskjutit. Här kommer lite bilder

Capricorn-af-Torup
6/16/10, 12:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bommen kom på plats

Capricorn-af-Torup
6/16/10, 12:36 AM
#12

Och provskjutning

Ahnna
6/16/10, 1:48 AM
#13

#12 Det ser ut som att den släpper lite väl tidigt, vilket ger en uppåtgående kurva istället för ett långt och kraftfullt kast. (Tänk att projektilen ska gå igenom en stenmur i en fästning, då måste den komma fram med hög fart och inte för högt uppifrån.)

Men kul grej! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
moondancer
6/16/10, 12:02 PM
#14

#13 Fast den här ger då ett skott rakt uppifrån, perfekt för att få in brinnande material på hustak. Eller varför inte för att få in en massa pestsmittade lik ^^

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Loviz
6/16/10, 3:52 PM
#15

#6 Jag hade ÄLSKAT en lärare som gjorde så :D men förmodligen inte utmanat ödet själv utan utövat min mycket stora skadeglädje å skrattat ihäl mig när andra råkar ut för det….

Salo
6/16/10, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här är den de har på Salve, den är stor, vet ej hur stor bara… men över tre meter. Typ 5 m kanske?

Upp till toppen
Annons: