Annons:
Etikettallmänt
Läst 2578 ggr
Meli
2009-11-18 21:15

Bläck

Läste i Segelfartygens tid att det under en period rådde importförbud på bläck till Sverige…  Eftersom vi inte har några inhemska bläckfiskar, vad jag vet, undrar jag vad man gjorde bläcket av i stället.  Någon som vet?

Annons:
Schannalle
2009-11-18 21:51
#1

Galläpplen, Kermesbär kan man använda för att tillverka bläck av. Det första bläcket tillverkades av kol/aska. Vad jag vet så är det ganska ovanligt att använda/ ha använt bläckfiskbläck som just bläck just för att det finns lättare sätt att tillverka bläck på som dessutom är bättre. Men än idag används bläckfiskbläck i vissa delar av världen.

Meli
2009-11-18 22:18
#2

#1 Ah ok.:)  Någon aning om hur man bär sig åt, vilka blandningar man behöver för vilken färg och så?  Är det någon blandning man bör undvika (för att bläcket man får till exempel färgar av sig eller liknande)?

Läst något om färgning med galläpplen tidigare..  Vilken färg ger de (och vad är galläpplen för något egentligen:P)?   Används de separat eller tillsammans med pigment?

Ahnna
2009-11-19 09:55
#3

Man kan använda olika blandningar av te också, vilket kan få en väldigt ljus ton eller lite mörkare beroende på hur man blandar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-11-19 10:20
#4

Här kan du läsa hur man gör bläck med te, stålull och ättika.

I mitten på sidan, under rubriken "Bakgrundsfakta", står dessutom hur man gjorde bläck på medeltiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-11-19 23:17
#5

#4 Ah tack vad bra.Glad

Upp till toppen
Annons: