Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 5173 ggr
RosaGosa
2009-11-17 00:00

Sängkläder till pavveliv!?

Ja, vad har ni för sängkläder i era paviljonger? Ska ut på lajv i sommar o vill ha sängkläder som är någorlunda HK då det är ett rätt strikt lajv.

Hur har ni gjort? tips o råd tas tacksamt emot! ;-)

Annons:
LinaN
2009-11-17 00:25
#1

Jag kör på arméns yllefiltar som grund. Såhär har min sovdoning vart hitendags (obs 2 pers nannar på samma ställe är ca 120cm brett):

  • lägg ett lager isolerande någonting mot marken (liggunderlag 2-3 st som överlappar mins 5cm i kanterna, eller en militärfilt)
  • Sedan luftmadrass/skumgummimadrass
  • 1-2 militärfiltar på varandra.
  • Lakan
  • Kuddar, varsitt täcke samt ett "överkast" så man kan ligga var för sig men ändå att ingen värme smiter mellan glipande täcken.

Målet jag har sen med en in-säng är att sålänge man inte ser skumgummimadrasser o dylikt så spelar det ingen roll vad man har under. Jag har sovit på en tillfälligt uppbyggd halmmadrass också, rätt knöligt första natten, andra natten fyller man på med mera. Funkar helt ok, dock prasslar det så jag blir tokig. samt att ha med sig 4-6 balar halm för att få upp en bra bädd är ingen höjdare… då är en luftmadrass enklare att släpa på. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[incendium]
2009-11-17 09:30
#2

Vi brukar ha ett ganska tjockt lager fällar (1 älg i botten, två lager renar och ett lager får) och ovanpå det ett stort stycke tunt ulltyg som sitter ihop med täcket (dun). Med det håller man sig varm och go många nätter. Hade däremot velat byta ut lite renar mot fler får så det blir mjukare.

Senast i visby hade vi en söndersågad diskret ikeastomme till säng så man kom upp lite mer från marken då vi skulle bo där lite längre [bild på håll]. Nästa projekt blir en kilad säng. Massor att släpa på men oj vad värt det!

Enklaste varianten är väl att bygga upp med militärfiltar även om det blir rätt hårt men man kan sy in liggunderlag i en filt med och få det riktigt mjukt.

Vill man vara mer avancerad skulle det vara att tillverka en repsäng. Finns bra tips om det i historiska världars forum

Ahnna
2009-11-17 09:56
#3

Jag brukar bara täcka över sängen med en tidsenlig bonad när jag inte är i pavven, så kan alla komma in utan att se mina moderna sängkläder.

Men de snyggaste tidsenliga sängkläderna jag har sett var sydda i tidsenliga tyger; örngott och lakan i tunnt linne, samt påslakan sytt i brokad med en bred kant av sammet runt om.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-17 10:03
#4

Jag gör som Ahnna och planerar att fixa någonting liknande till sambons säng. Själva sängarna ska det sys linneöverdrag till, när jag får tummen ur. Efter både förkylningar och halsfluss så prioriterar jag ett varmt sovläger (som är smidigt att packa) framför ett som är helt HK.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

RosaGosa
2009-11-17 10:25
#5

Har tillgång till en säng av trä så jag kommer inte att sova på marken. Armens yllefiltar verkar helt omöjligt att få tag på här i uppsala så jag får nog hitta ylletyg istället.

Så duntäcke är ok? satt och funderade på om man kunde ta ylletyg, fodra med dubbelt lager fleece och sen linne eller bomull närmast kroppen? Blir dyrt men vad tror ni om det? varmt? Kudden går ju att gömma, vill ju sova skönt och bra när jag är på lajv.

Rajka
2009-11-17 10:30
#6

Till lajvet som jag var på i somras byggde jag min säng såhär (varken HK eller tältmässigt för vi bodde i stugor med (glesa) golvplank):

Jag tog det jag hade hemma

2 x liggunderlag

1 smal luftmadrass (tror den är 55)

1 gammalt lakan (gammalt som från farmors tid, ärvt, ser handvävt ut)

2 x arméfilt

* Jag byggde en "luftmadrasshamburgare" dvs liggunderlag + luftmadrass + liggunderlag och trädde ett stort resårband runt huvud och fotända för att dessa tre skulle hålla ihop.

* Farmors gamla lakan sydde jag en tub utav, dvs sydde ihop långsida och ena kortsidan och trädde detta över luftmadrasshamburgaren. Madrassen är kortare än lakanet så jag fick en lång flärp att vika in under madrassen.

* På detta bäddade jag med kudde med linörngott, fårfällar och två lager armefilt med ett lakan mellan mig och filtarna.

* En vän, som är frusen av sig har sytt ihop sina filtar till ett påslakan och har ett duntäcke däri.

Det går inte att lägga denna bädd direkt på marken då lakanet skulle absorbera fukt, men jag sov både varmt och skönt och min säng var nätt :-) (dottern som hade en exakt likadan sov lika bra som jag) och det såg väldigt fint ut (ylle och fårfällar plägar ju göra det ;-)  )

Annons:
Ahnna
2009-11-17 10:46
#7

#5 Det finns fynd från så långt bak som tidig vikingatid där dun verkar ha använts som fyllnad i kläder, så det skulle jag inte rynka på näsan åt om jag såg på lajv eller medeltidsmarknad. Men för syns skulle bör du ju ha ett påslakan i tidsenligt material runt duntäcket, så att man slipper se det moderna höljet. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[incendium]
2009-11-17 15:23
#8

ah, glömde visst den detaljen, duntäcket är insytt i samma tunna ulltyg som vi ligger på. helt underbart varmt blir det i alla fall, går inte att jämföra med alla varianter jag testat med olika typer av syntetiska stoppningar, fleece eller ullfiltar i mängder. samtidigt slipper man att det väller in en massa kalluft vid fötterna.

Meli
2009-11-17 19:30
#9

Inte för att det verkar aktuellt i ditt fall, men granris är också trevligt som underlag.  Haft det ist för liggunderlag med bara sovsäcken (med sovsäcksskydd om som skydd mot kådan) direkt på och det går bra att sova på.  Mysigt och luktar gott dessutom.Flört

Ahnna
2009-11-17 19:40
#10

#9 *får Lumpen-flashback-rysningar*

Visst är granris ett bra alternativ, alla gånger! Glad Men man bör se till att packa tjockt och undvika de kvistar som är grova. (De gör ont att sova på, jag har provat!) Granriset bildar luftspalter under kroppen och luften stjäl inte lika mycket värme från kroppen som marken gör. Ska man t.ex. sova ute och bara har en filt så vinner man på att använda filten som liggunderlag, inte att täcka över sig med. (Nåt att tänka på vid valet av madrass-material!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-11-17 19:54
#11

# 10 HahaGlad  Nej grova grenar vill man inte ha i ryggen. 

Man lägger det grövsta man har i botten - för att skapa luftspalter som du säger - och bygger på med finare ris allt eftersom.  Gör man inte rishögen jättehögt kan det vara vettigt att skippa grövre grenar helt.

Att lägga fällar på en riktigt tjock bädd med granris kan jag tänka mig skulle bli riktigt härligt.^^  Ska definitivt testa nån gång.Glad

RosaGosa
2009-11-19 12:39
#12

Tack för att ni delat med er av era erfarenheter till mig! Grankvistar är inget alternativ för mig under detta lajv då jag ska sova i en säng.

Kommer nog göra så att jag syr ett påslakan av lin att gömma duntäcket i och sedan en yllefilt att täcka över det på dagtid samt använda sopm extra täcke under nattetid.

LinaN
2009-11-19 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Min nannafilt med fuskpäls :D

sover med denna även hemma.

yllet på "baksidan" är nog inte 100%igt men är fint ändå. äsch, hitta inte rätt bild men här blir en med husdjuren och filten…. den är ca 170*150 nånting.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Meli
2009-11-19 23:24
#14

Hm..  Ser att jag var lite otydlig med de där grova grenarna..  Alltså man vill inte ha grenar i en granrisbädd - inte ens i botten - om man inte bäddar som prinsesan på ärten då…  Kvistar går dock, men det grövsta man har lägger man som sagt i botten.  Hoppas det var tydligare.;)

RosaGosa
2009-11-19 23:56
#15

#14 jag förstod vad du menade :-) men låter inte så skönt att sova på granris ändå. Jag får lätt ont i ryggen av hårda sängar så det kommer åka med en madrass!

#13 vart hittade du en sån fuskpäls som ser så äkta ut?

LinaN
2009-11-20 01:51
#16

#15 hade tur helt enkelt. Dyr vart den men klart billigare än många andra fuskpälsar. gav 200-250kr/m eller något sådant. den är varm o gosig och ser bra ut, dock känner man ju att den inte är äkta men när man snubblar över en "vargpäls" som såg så bra ut så kunde jag inte låta den vara.

butiken som hade just denna pälsen finns i vänersborg och stället heter Tygladan, vet inte om de har postorder.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2009-11-23 01:08
#17

#16  Det kan jag nog svara på… de har inte har postorder (än) Kanske en vacker dag? Men kika föresten på deras hemsida: www.tygladan.se o se vilka orter de finns i din närhet… Hmm tyckte väl att jag sett den fuskpälsen där!! Manteln o ylleklänningen är köpta därifrån! Men de har dessvärre inte mkt ylletyger att välja på men däremot linne.

mewaan
2009-11-25 20:33
#18

Vart får man tag på arméns yllefiltar? då? Har kollat runt på nätet men hittade inget :(

Ahnna
2009-11-25 20:45
#19

#18 ÖoB brukar ha. Annars finns Brittiska arméns ylle att köpa lite varstans på metervara, det är ett grönt ylle (med trolig polyesterblandning) som brukar ligga på runt 175 cm bredd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2009-11-25 22:00
#20

Är tyvärr itne alla Ö&B affärer som har arméns yllefiltar. Här i Uppsala finns dom inte tyvärr.

Annons:
mewaan
2009-11-26 10:44
#21

Okej, nån som har tips på vart man får tag på det då? -.-'

LinaN
2009-11-27 14:55
#22

#21 det beror ju på om du är beredd o nyttja bussgods? vi har arméns yllefiltar på ÖoB  här i stan, skulle kunna köpa ett par åt dig och skicka, givetvis mot kostnaden för filtarna och frakten. Har ändå vägarna förbi där inom det närmsta så kan kolla upp priset exakt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RosaGosa
2009-11-27 23:13
#23

#22 låter som en utmärkt idé! Vill du köpa åt mig med?

LinaN
2009-11-27 23:32
#24

#23 jag ska dit imorrn så då kollar jag priserna o sen tar det väl nån vecka innan jag har möjlighet o komma dit igen :)

Ska även kolla upp vad det blir för frakt med bussgods o så isf :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RosaGosa
2009-11-29 11:55
#25

#24 ingen brådska heller ;-) Du är för snäll!!!! :-)

LinaN
2009-11-29 12:02
#26

#25, blev inget ÖoB igår utan tar det idag istället :)

o säg inte förmycket ^^ du har inte sett mig kl 07.00 på morgonen ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RosaGosa
2009-11-29 17:29
#27

#26 haha… nej förvisso men du är snäll som vill hjälpa lilla mig med att få tag i filtar iallfall :-)

Annons:
LinaN
2009-11-29 20:20
#28

*stön*

självklart så vart ju filtarna slut idag då när jag skulle titta efter dem. Men det kommer fler chanser :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RosaGosa
2009-11-29 22:12
#29

#28 oh…. synd men som sagt, de kommer kanske tillbaka :-) ingen brådska ju

RosaGosa
2010-03-06 23:08
#30

Lina! Har du möjlighet att kolla upp om ditt ÖB har någon yllefilt inne? Jag skulel behöva ha två stycken snart! Skulle bli evigt tacksam om du ville kolla åt mig!

LinaN
2010-03-07 11:55
#31

#30 jag kan kolla nästa gång jag ska dit. men sist gång hade de inga.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: