Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3854 ggr
Ahnna
2009-11-24 10:44

Medeltida bröllopsklänning?

Jag behöver era råd litegrann… Glad

Jag har 4 m vitt sidentyg med "kinesiska drakar" på, som jag köpte i Thailand för några år sen. Det är väldigt blankt och vackert och är antagligen vävt i Kina eller Indien. Det har legat i en låda sedan jag var i Thailand och jag kommer inte på vad jag ska använda det till, så häromdagen kläckte jag idén att sy en potentiell bröllopsklänning (medeltida, förstås) och sälja. Den behöver ju inte användas till bröllop bara för att den blir vit, men det var en tanke att den kanske skulle passa till det.

Nu till "problemet". Jag kan inte komma på exakt vilken modell jag vill sy! Jag har sysslat med det här lite för länge, tror jag, så jag har sytt alla mina drömklänningar redan och kan därför inte bestämma mig för vad jag ska göra den här gången. Oskyldig

Vad tror ni om 1100-tal? Stora ärmar med tyg som hänger överallt, bylsig kjolvidd och därmed en klänning som passar flera storlekar.

Eller ska jag satsa på nåt mer figursytt? (Länk till en burgundisk klänning, bara som förslag.) Jag vill ju som sagt få den såld, så det bör ju vara en modell som tilltalar köpare.

Tjejer, säg vad ni tycker, eller ge förslag på vad ni skulle vilja gifta er i om ni skulle ha ett medeltida bröllop! (Ni straighta killar som besöker sajten får väl säga vad ni vill att era potentiella fruar skulle ha på ert bröllop. Flört)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-11-24 11:46
#1

Båda är jättesnygga. Om vi inte satt en annan tidsram på bröllopet skulle jag nog välja en 1100-talare (kanske inte just den men i alla fall någonting från den perioden). Som det är nu blir det figursytt i rött och guld.

Vill du få den såld skulle jag tippa på att 1100-talaren är bättre, rör mig lite på bröllopsforum och de som där ska ha "medeltida" bröllop har oftast den typen av drömklänning (vitt med stora ärmar och gärna någon liten accentfärg)

Btw, att gifta sig i vitt var någonting man gjorde efter 1840 (eller där omkring) Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-24 11:52
#2

#1 Ja, att man inte gifte sig i vitt på medeltiden vet jag, men de flesta brudar vill ju ändå ha vit klänning trots medeltida temabröllop. Det har ju blivit nåt man "ska" ha. Men i det här fallet handlar det med om att jag har vitt siden som jag vill använda och sen kan ju köparen bestämma själv om hon vill ha den till bröllop eller inte.

Din klänning låter jättetrevlig, för övrigt! Ska du sy den själv? Glad

Jag tror också att 1100-tal är mer tilltalande för folk som vill gifta sig i drömkläder med medeltidstema. En snabb googling i ämnet visar ju att många "medeltida" (läs: fantasy) klänningar som folk har gift sig i har sett ut ungefär så.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-11-24 12:01
#3

#2 Jodå jag ska sy klänningarna själv. Varför lämna bort arbetet (och betala dyra pengar för det) när jag kan göra det själv och få det precis som jag vill ha det Flört Tyget är beställt (och levererat) ska bara vänta lite tills mina mått har stabiliserat sig igen innan jag sätter igång.

Precis det är det jag menar, även om vitt inte är medeltida så är det vitt man "ska" gifta sig i (man "ska" också ha bestman, brudtärnor, näbbar, små gåvor till alla gästern och mycket mycket mer…) De som vill ha "medeltida" bröllop verkar oftast vilja ha någonting i stil med Arwens klänning ur LOTR…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-24 12:06
#4

#3 Håller med dig, jag skulle nog också sy själv om jag skulle gifta mig! Allra minst skulle jag designa varenda detalj själv och sen övervaka arbetet som en hök! Cool

Jo, exakt, medeltida temabröllop är sällan särskilt medeltida alls. Men det är ju samma sak att besöka en renässansmarknad i USA, men baxnar av alla fantasyklänningar och andra kreationer som inte har någon historisk förankring alls! *rys* Så det är inte så underligt egentligen att många har en sneddriven bild av vad medeltid är och hur medeltidskläder ska se ut. Lite därför tänkte jag göra den här klänningen så tidsenlig som möjligt, men ändå använda en modell som kan tänkas attrahera en person som inte vet att den är HK. Stora ärmar är nog ett plus då, tror jag. Hade tyget räckt hade jag kunnat tänka mig att göra cirkelrunda ärmar, men det tror jag inte att det gör.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: