Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1748 ggr
LisaLisa
2009-12-02 00:07

Färga rött linne?

Hej!

Jag har precis sytt en "alvstruthätta" i rött linne, för att vi inte hade någon annan färg.  Jag har aldrig färgat tyger förut på något sätt, men jag vill väldigt gärna byta färg på min strut. Färgen är väldigt röd, tänk julröd.

Resultatet spelar inte så stor roll. Hur gör man detta billigast?

Annons:
LinaN
2009-12-02 00:59
#1

Går till affären o köper infärgningsmedel i valfri mörk färg (brunt, grått mfl, tänk på vad det akn bli för nyanser iom att rött är en marknat färg) sedan läser du på förpackningen och köper så mycket salt som behövs.

följ instruktionerna och släng in allt i tvättmaskinen (enligt instruktionerna då) och sätt igång.

de flesta större varuhusen har textilfärger.

Detta är på inget sätt överhuvud taget Historiskt korrekt men det är en lösning som inte borde gå på mer än någon 50-lapp.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-12-02 10:29
#2

Tänk bara på att inte välja en färg som kräver mer än 60 grader, eftersom din hätta är i linne. Allra helst bör du inte utsätta den för högre än 40 grader, eftersom den kan tappa formen då, men jag vet inte vilken temperatur som syntetfärg behöver så det kanske måste bli högre än 40.

*funderar vidare*

Borde det inte gå att bleka den också? Så att den blir ljusare än den är nu? (Jag kan som sagt ingenting om syntetfärgning!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LisaLisa
2009-12-02 18:42
#3

Okej, tack för svaren! Glad

Sliter det inte ganska mycket att bleka?

LinaN
2009-12-02 18:49
#4

#3 om du hänger ut plagget i strålande sol och låter det hänga framme så mycket som möjligt (byt sida varje dag) så borde det solblekas. Bästa tiden på året är att göra detta på vintern när det gärna ska vara mycket snö som reflekterar solstrålarna också.

vet att jag läst någonstans att man ibland lade ut sina sänglinnen och undersärkar (någongång mellan 1600-1900 tal skulle jag tro att detta skedde som vart upptecknat iaf, men vet inte var jag läste det.) för att bleka dem om vintern.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-12-02 18:51
#5

#2 borde inte tvätttåligheten i linnet bero på hur mycket man tvättade det i i "krymp" tvätten (den där första innan man klipper till av tyget)? Jag har då inte haft några problem med att tvätta hättor (eller annat) i 60 grader.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-12-03 10:57
#6

#5 Framförallt beror det på linnets kvalitet. Jag vill inte rekommendera att tvätta ett färdigt plagg i 60 grader, eftersom det dels kan bli fägblödning och dels kan bli ett helt deformerat plagg, beroende på kvaliteten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: