Annons:
Etikettevenemang
Läst 1533 ggr
Ahnna
2009-12-04 10:49

Är det tillräckligt med medeltid där du bor?

Tycker du att det är tillräckligt mycket marknader, evenemang, tornerspel och annat som rör vikingatid, medeltid eller renässans i trakterna kring dig?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-12-04 10:55
#1

Jag röstade på rött, för här kring Gävle händer det ytterst sällan. Då räknar jag med Årsunda (Årsjögård vikingaby) som har haft ett litet antal "happenings". Förr om åren fanns Gävle Medeltidsdagar men de gick i konkurs och sedan dess har ingen vågat börja om med det. Jag skulle vilja dra igång en årlig marknad, men inte helt solokvist! Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-04 11:21
#2

Då är det i alla fall en aning bättre där du bor.Flört  Vi har absolut ingenting här.

Ahnna
2009-12-04 11:41
#3

#2 Var bor du då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-12-04 11:50
#4

Jag skulle gärna se att det fanns fler i mitt område som är lätta att ta sig till! För det finns ju lite här i Östergötland men buss/tågförbindelser är ur usla!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-12-04 11:53
#5

#4 Jag har förstått det också, vilket ju är jättesynd med tanke på att det trots allt finns ett par stora evenemang att åka på om man bor i dina trakter. Jag tänker framförallt på Ekenäs Slotts medeltidsdagar och tornerspelen på Visingsö, som ju inte ligger alltför långt bort, men nu har ju också Lionga Ting bildats inne i Linköping och så vitt jag förstår så kommer det att bli en årlig vikingamarknad.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-12-04 12:38
#6

#5 Ja skit dåligt att de inte kan han bra förbindelser!

Ja, vi planerar att hålla Lionga Ting som ett årligt event. :) Jag är ju numera med i föreningen Caput Gothiae som annordnar den :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Ahnna
2009-12-04 13:25
#8

#6 Jaså, minsann! Då har vi en gemensam bekant. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
2009-12-04 13:25
#9

bor i skaraborg  vi har MV som har öppet hela sommaren , skara medeltidsdagar och hova riddarvecka  och sen finns det en hel del till i närheten

AutumnWicca
2009-12-04 14:03
#10

#8 Jasså? Micke eller menar du någon mer? :) Hade för mig att jag skrivit och berättat att jag gått med i föreningen

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Jinaum
2009-12-04 14:16
#11

#9 *blinkar* känner bara te Hova om jag ska vara ärlig. Götene medeltidsvärld var inte så mycket å hänga julgran med fann jag dock :/

Ahnna
2009-12-04 15:32
#12

#10 Han, ja. Nej, jag har inget minne av att du har skrivit det förut, men därmed inte sagt att du inte har det. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-04 21:34
#13

# 3 I Umeå

Annons:
Ahnna
2009-12-04 21:52
#14

#13 Där uppe finns det ju en del, trots allt. Till exempel så har ju SCA en grupp i Umeå som heter Uma, samt att det är en stor marknad med SCA-event i Luleå varje sommar. Flera av de som är aktiva i SCA i dina trakter har träffar och annat under året. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-04 21:58
#15

# Hm men vi har inga marknader eller events eller så.  Folk från Uma brukar finnas på sommar - och vintermarknaden på muséeområdet Gammlia, men marknaden i sig är inte det minsta historisk.Rynkar på näsan   Vad är det för events i Luleå?  *nyfiken*

Ahnna
2009-12-04 22:08
#16

#15 Marknaden i Luleå är på Hägnan och kallas väl i folkmun bara "Hägnan". Det är dels en hantverksmarknad med gycklare och annat, dels ett SCA-event och dels lite lajv. (Det är ett samarbete mellan SCA-gruppen Frostheim och lajvgruppen Trollpack.) Läs mer på http://www.medeltidsdagar.se/.

Kommer du i sommar så kommer du säkert att träffa mig! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-04 22:31
#17

# 16 Nice Glad  Jag har drömmar om att besöka Avignon och liknande medeltida städer (teckna av, insupa atmosfären och hämta massor av inspirationFlört) men att besöka medeltidsmarknader o dyl står också på min "lista" över saker man "måste" (läs "vill") göra.

Dock lär jag tyvärr vara upptagen i sommar - antingen genom jobb eller plugg eller båda..:/  Hade varit kul att se vem du är annars.;)  Nästa gång..  ( - När jag har råd… När det nu blir……)

Har alltid irriterat mig på de "historiskt klädda" bondkvinnorna som arbetar på Gammlias friluftsmuseum (eftersom de går och mockar i finkläder mm >.<).  Finns dock en risk för att jag kan komma att ansluta mig till dem i sommar… *host harkel host* 

Kunde jag aldrig i mina vildaste drömmar tro att jag skulle söka till det, men vad göra?  Pengar behövs ju..:/

Ahnna
2009-12-04 22:38
#18

#17 Medeltidsdagarna på Hägnan nästa år är under vecka 28, men du måste ju inte vara där hela veckan. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
2009-12-04 22:50
#19

#6 ABSOLUT att ni ska jobba på att ha det varje år, va riktigt kul förra året. Och så behöver det några år på sig så folk verkligen upptäcker att det finns

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Meli
2009-12-04 22:57
#20

# 18 Är väldigt frestande, men jag har inte ekonomi att ens åka till Luleå inom överskådlig tid - än mindre övernatta eller köpa trevliga saker där.:(   Får ta igen det när jag väl får råd.

Annons:
Ahnna
2009-12-04 23:00
#21

#20 Sovplats finns gratis. Flört Kan du vara där från onsdag till söndag så kan du åka med mig, jag åker ju igenom Umeå på vägen. Köpa saker kan jag inte hjälpa dig med, däremot. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2009-12-04 23:02
#22

# 21 Omg vad jag blir frestad lol.  Men jag ska troligen gå en kurs i friluftspedagogik i sommar o jag vet inte när den blir (eftersom de inte uppdaterat sommerkurserna än) och sen är det det där med jobb (som jag inte heller vet när det blir..:/)  *frestad frestad frestad*

Bågskytte och lajvvärdshus.. *snyft*

Ahnna
2009-12-04 23:03
#23

#22 Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: