Annons:
Etikettallmänt
Läst 2003 ggr
Ahnna
11/30/09, 11:29 AM

Vad önskar du dig i julklapp?

Om du fick välja nåt med medeltidsanknytning, vad skulle du då vilja ha i julklapp?

Jag skulle vilja ha minst 5 meter svart ylle samt en rulle tunnt vitt ylle. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
moondancer
11/30/09, 12:35 PM
#1

Pilar, en ny pilbåge, ett bra ställe nära där man kan träna på att skjuta (misstänker att det inte är så bra att skjuta pilar i stan).

Önskar mig också ylle till mantel…och mer vapen till vikingastriden.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

AutumnWicca
11/30/09, 12:42 PM
#2

Jag skulle vilja ha ett par HK-skor/stövlar :D skulle inte sitta fel med minst 5 meter av Handelsgillets gåsögaylle i blått :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
11/30/09, 12:42 PM
#3

Oj, bra fråga, jag har bara gjort julklappar änsålänge…. ska försöka svänga ihopa ett par nålbundna vantar till en god vän också som fryser om fingrarna om vintern när han lever viking!

Annars så önskar väl jag mig en massa garn, tvåtrådigt ullgarn, lingarn för att handsy med, tyger i mängder för tyg får man aldrig förmycket utav! :D

Men annars så om jag skulle få något färdigt så en fin träkista i riktig vikingastil, och en säng med wood-carvings att ha ute på evenemangen. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SHV-Pysen
11/30/09, 1:44 PM
#4

Vet inte riktigt för tillfället, men jag fyller ju år i november, och av papi så fick jag fyra meter ulltyg! fick beställa själv från medeltidsmode så det är påväg! ;)

Anthka
11/30/09, 6:42 PM
#5

Nålbunda vantar och strumpor, tvåtrådiga ullgarner och lite finare lyxtyger (sånna som jag aldrig skulle ha råd att köpa själv). Å, och en ordentlig matkniv skulle inte sitta fel.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Rajka
11/30/09, 8:03 PM
#6

Tar i från tårna och ropar "En egen pavve (tält)!!!"

Åh vad jag önskar mig ett fint, runt tält med spetsigt tak och mitt-stolpe.

Där inne skulle jag och mina döttrar sova när vi åker på äventyr. Tältet skulle få den finaste inredningen och skönaste sängen…

DET vore en julklapp det :-)

Annons:
Ahnna
11/30/09, 8:08 PM
#7

#6 Ja, det vore nåt! Glad Jag är så trött på min läckande pavve nu så jag blir näääästan motiverad att sy ett nytt tält! Men bara nästan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
11/30/09, 8:56 PM
#8

hmmm…..

  • en halvrustning a la sent 1500tal med tillhörande manskläder
  • 1330tals herremansklädsel
  • en trisslott med 25000kr i månaden i 25år :)
  • en till pavve
  • en rustning a la 1330
  • en egen gård på landet nånstans i östra sörmland
  • en brunbjörnsfäll :)…med tillhörande huvud kvar
Ahnna
11/30/09, 9:02 PM
#9

#8 Gården och trisslotten… hur kopplar du dem till medeltid? *bara nyfiken i största allmänhet*

Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
11/30/09, 9:57 PM
#10

#9 mycket enkelt…. gården= då kan jag ha riddarhästen hemma hos mig själv…dvs inbillat billigare iaf :P samt har plats för massor med mycket mer medeltidssaker :)

trisslotten: enkelt…  får jag 25.000kr i månaden i 25år (dvs tills jag blir 50) så kan jag leva gott OCH spara en del ändå… självklart köper vi en till anna också så kan vi spara de ena 25.000 liksom…då har vi råd med alla di där medeltidssakerna vi vill ha också…. smart va :)

Ahnna
11/30/09, 10:06 PM
#11

#10 Okej, just checking! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
11/30/09, 10:15 PM
#12
  • Ett svärd (gärna albion)

  • Andra vapen: Spjut, lans, hjälmkross, stridsgissel, dolk…

  • Klänning

  • Ringbrynjehosor med inbygda fötter/skor

  • Skor (både till man och kvinna)

  • Skinn, läder, fällar

  • Mantel

  • Kista och andra förvaringssaker

  • Gambeson

  • Massa tyg, tråd, nålar för att kunna sy nytt schabrak, tabard, fana och andra kläder.

Jinaum
11/30/09, 11:26 PM
#13
  • myche jag vill ha!
  • två hands spjut
  • textiler - till ny dräkt
  • en till bältes väska
  • mer bling bling
  • en klänning

Sedan finns ju massa övrigt som inte är lika relevant så som

  • Spå runor
  • En råtta
  • Körkort
  • Harry potter 4 och 5 ( dom har blivit stulna här >_<)
  • Mer lotr grejor till min nörd hylla
  • hyllplan te buren
  • Ny pendel
  • Nytt ritpappers block.
  • Mer manga
  • Mer anime

Jag är en liten nörd *rullar ihop sig till en nördboll och rullar runt nöjt*

Annons:
Anthka
12/1/09, 9:05 AM
#14

#8 vad är det för fel på björnen med huvud kvar som redan ligger i sovrummet???

Men en pavve skriver jag under på, behöver verkligen en större så alla kan få rum…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
12/1/09, 1:28 PM
#15

#13 Tvåhandsspjut? Alla spjut går ju att använda med två händer.

#14 Mycket vill ha mer…? Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
12/1/09, 1:44 PM
#16

#15  Tvåhandsspjut är ett längre och tyngre spjut än ett enhandsspjut

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
12/1/09, 1:49 PM
#17

#16 Definiera skillnaden. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
12/1/09, 2:15 PM
#18

tvåhandsspjut ofta 2 - 2,5 meter, enhandsspjut ofta kortare. En klar gräns finns inte i dagens läge, utan är mer individuellt Flört

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LinaN
12/1/09, 2:21 PM
#19

Som Moondancer säger, ett tvåhandsspjut för lilla mig kan vara ett enhandsspjut för Örjan Mörbulte på 2,09 lång.

Men hur spjutet används är väl mer skillnaden, de som går med enhands brukar relativt ofta ha sköld eller köra dual, dvs ett vapen i varje hand. Medan Tvåhandsspjut står precis bakom de med svärd, yxor och annat iom att de har ett långdvapen och står då i skydd av de andra men kan ändå effektivt döda av motståndaren.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
12/1/09, 2:26 PM
#20

#15 jo vist går det ju helt klart. Dock är två handsspjut längre. Oftasts 3 meter. Ett enhands är ju kortare som redan är sagt. Saken med två hands är ju två händer och att det är längre. För att kunna stå bakom linjen men få mer precision då man kan måtta slagen med båda händerna istället för ett. Tanken är att ett två hands spjut skall stå precis bakom linjen och föra in spjutet i linjen mellan två personen och hjälpa till/ha ihjäl folk. Väligt effektivt. Ibland når 2 hands spjutet lite längre än ett enhands. ibland inte men saken är den att man har ju bättre kol på spjutet och kan peta motståndarna på tex axeln eller så utan risken för headshot. dvs om man är såpass duktig. :)

#18 Jo för oss finns det regler som vill slåss i mosgård och inom spjut kusten. Två hands spjut är 3 meter max. Medens en hands är ca 2.18 om jag minns rätt.

Därefter är det ju smaksak men grejen är att de flesta har den sizen. Men er Rickard har för långt två hands spjut. Det måste ju vara 3 meter osså plus spetsen :P

Annons:
moondancer
12/1/09, 2:30 PM
#21

#20 tänkte inte på maxgränserna, dom känns ju ganska självklara

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
12/1/09, 4:59 PM
#22

Jag är inte insatt i vikingastrid, men i tornerspel och SCA-fighting, som jag är mer hemma på, så funkar det inte alls på samma sätt. Jag vet folk som har 3-metersspjut som kastspjut i tornerspel, och mitt vanliga spjut som jag plockar kuddar och ringar med används ju med en hand men det är cirka 2,5 meter långt. Jag vet ryttare som har både längre och kortare spjut till samma grenar, för det handlar bara om vad man trivs med och vad ens egna armar klarar av. Glad

Men poängen kvarstår; alla spjut kan ju användas med en eller två händer, det beror ju bara på teknik och syfte. (Och sport, tydligen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
12/2/09, 3:10 PM
#23

gult ylletyg!

 det borde inte vara så svårt att få tag i men eftersom jag behöver så lite kan jag inte beställa från nätet och ingen affär jag letat i har något

AutumnWicca
12/2/09, 5:19 PM
#24

Kom på mer:

  • rödoranget tunnt ylle ca 5 meter
  • Kista
  • En vikinga säng :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
12/2/09, 5:49 PM
#25

Fick precis reda på att jag ska få 500kr av mamma så det lutar åt att beställa hem ett kg garn som ska färgas, sedan brickvävas av. Samt så räcker det till litet nya brickor och någon ny sticka att sätta inslagstråden i :)

alternativet är ju att köpa virke till vikingasängen men jag känner väl att jag i längden har mer glädje av garnet än av e nsäng som inte kommer till nytta förrän i maj ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: