Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 1743 ggr
LinaN
2009-11-27 14:57

Livsstil eller hobby?

Ser du ditt återskapande som en livsstil eller en hobby. Varför? hur resonerar du?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-11-27 15:42
#1

Jag är lite kluven, men röstade på "livsstil".

Jag går ju inte runt medeltidsklädd till vardags och så, men jag hantverkar en del mellan marknaderna och sysslar ju med medeltidsbetonade saker (bland annat den här sajten) ofta. Men jag ser egentligen min hästverksamhet som en större livsstil, eftersom det är nåt jag gör, andas, sover och äter 365 dagar om året.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-11-27 16:01
#2

Jag ser detta som livsstil, och när jag förklarade för en vän varför så sa jag som såhär.

Att hantverka gör jag nästan dagligen, väver band, broderar, syr, färgar garn, nålbinder osv osv. Sedan åker jag ibland på evenemang som då känns som någon sorts högtid för mig.

"Men hur kan det vara en livsstil? det låter ju mer som en hobby?"

jo, men jag har ju häst, jag rider, mockar, grejjar, när jag är hemma så gör jag ändå saker som har med hästen att göra. och att man har häst är ju en livsstil, precis som folk som tränar lydnad med hund eller åker på utställningar.

"jo, det kan jag ju förstå att det är en livsstil"

så vad är då skillnaden att gå hemma och träna lydnad med hunden flera timmar om dagen eller att handarbeta flera timmar om dagen?

Så då kom vi fram till att det är en livsstil, sedan att jag håller heder och sådant högt och blotar till gudamakterna då och då bidrar ju til ldet hela. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-11-27 18:01
#3

Själva historieåterskapandet är en ren och skär hobby, Jag går inte omkring i historiska kläder till vardags och har ingen önskan om att leva som på medeltiden. Visst, att leva medeltid på event och evenemang men inte dygnet om, året om.

Hantverksdelen i återskapandet skulle däremot (efter att ha läst LinaNs motivation) räknas som livsstil. Textilhantverkar gör jag så ofta jag kan och lite till, men då är det ju inte säkert att det jag gör har med historiskt återskapandet att göra. Även om broderitekniken är medeltida så kanske motivet är allmoge och syftet ett högst modernt kuddfodral till soffkudden…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-11-27 18:21
#4

För mig är det mer än hobby tror jag, jag går heller inte omkring i mina vikingakläder utom om jag ska på event eller marknad. Men det tar upp mycket av min tid och inget jag vill vara utan :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-11-27 19:37
#5

Man kanske skulle ställa frågan såhär istället; när övergår hobby i livsstil? Vad är det som avgör skillnaden?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-11-27 22:40
#6

# 1, 3 och 4 då ställer jag en liten motfråga då mot ert "jag klär mig inte i mina HK-Dräkter till vardags"

om man är hästfolk, betyrder det då att man ska gå omkring i ridbyxor och ridkängor/skor hela dagarna bara för att det är ens livsstil?

Eller om man har hund, att det är raggsockar, jägerkängor och rejäla allvädersbyxor som gäller större delen av dagen? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
2009-11-27 23:11
#7

#6 nej, men de personer jag känner som säger att det har sitt historiska återskapande som livsstil har en klädsel som är väldigt inspirerad av det. de har inte hela outfits men delar av det. Skrattande

Jag använder nästan uteslutande fantasy inspiration när jag syr egna kläder eller inspiration från orienten.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Jinaum
2009-11-27 23:36
#8

känner både ock. Dels för att vikinga tiden har jag alltid haft stort intresse för. Därefter att man anpassar sig lite in i det när man är ute och då är det ju en livsstil. Men utanför är det ju en hobby så jag känner lite både ock :)

Ahnna
2009-11-28 11:14
#9

#6 Jag bär stallkläder en stor del av dagen, eftersom jag går ut till hästarna 4-5 gånger per dag eller upp till 10 gånger per dag om det är nåt särskilt på gång. Resten av tiden luktar mitt Hår säkerligen stall, gödsel, hösilage och hästsvett för en känslig näsa. Samtliga av mina skor har varit i stallet eller i hagen, trots att jag alltid tänker att "det här paret ska jag aldrig ha i närheten av hästarna, det här är ju mina finskor." Samtliga av mina byxor, jackor och tröjor har varit i stall eller på en hästrygg och bär säkert sina spår i form av en svag lukt, små hål från grepen eller hästhår.

Så ja, jag vill nog påstå att kläderna jag bär till vardags för det mesta är påverkade av mitt hästliv, mer eller ibland mindre. Därmed inte sagt att jag går runt i mina stallkläder jämnt, eller att det är ett krav för att det ska kallas livsstil. Men i och med att min hästlivsstil ser ut som den gör så går det inte en dag utan att jag har hästkläder på mig. Det går heller inte en dag utan att jag tänker "nu är det snart dags att gå ut och fodra" eller "jag måste ut och mocka" eller "jag måste åka och köpa foder idag".

Mina medeltidskläder å andra sidan hänger snällt i garderoben större delen av året och bärs bara på speciella tillfällen. (Marknader, event, jippon eller whatever.) Jag har ofta inspiration till att skapa mer historiskt hantverk, men jag sitter inte varje dag och funderar över nya designer eller vilken butik jag ska besöka för att inhandla mer material. Det är det jag menar är den enda egentliga skillnaden mellan mitt återskapande av historia och hästlivet. Hästarna är varje dag, hela året, oavsett väder. Medeltid är ibland, när andan faller på, när jag har nåt inbokat eller när det är tidspress för att hinna med innan nästa marknad.

Förstår ni hur jag menar? Det är inte nåt jag måste göra, det är ett val som är roligt 98% av tiden. Hästarna är en livsstil som förvisso också är vald, men 40-50% av hästjobbet skulle jag gärna slippa göra om det gick. Men det måste göras, för det hör till. Har man hästar som hobby så kan man välja att rida på ridskola eller vara medryttare eller ha hästen installad på ett ställe där man inte behöver mocka, släppa in och ut ur hagar, byta täcken, m.m. för en högre månadskostnad. Men jag har valt att ha det som livsstil och har egen gård med flera hästar, så följdaktligen får jag också göra allt skitjobb som följer med åtagandet.

Men jag har aldrig raggsockor, jägarkängor eller allvädersbyxor trots att jag äger 2 hundar… Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-11-28 11:56
#10

#9 Jag förstår precis hur du menar :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-11-28 13:30
#11

#9 Japp, du är glasklar och så välformulerad att jag skriver under på det du säger när det gäller hobby kontra livsstil (men byter ut hästar mot textilhantverk)Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-11-28 19:33
#12

#11 Haha!

Men LinaN, jag förstår vad du menar också. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-11-29 22:24
#13

Än så länge är det hobby då jag bara nålbinder nästan varje dag. Ska tillverka lite smått när jag har tid då o då och häst har jag ingen men en katt! Skrattande  Gillar oxå hästar o har ridit lite grann men mer blir det nog inte så. Ska det vara livstil för mig då måste man nog ligga i lite mer. Men jag har ett föreningsverksamhet som jag måste se över (ordförande i länsförbundet för döva) och har min mandattid att följa och det beror på sen när tiden går ut om jag ska fortsätta eller sen satsa helhet på detta trevliga sysselsättning Tungan ute

Annons:
Heleneafelm
2009-12-01 09:37
#14

För oss är "medeltiden" absolut hobby, som tar upp olika mycket tid olika delar av året. Det är någonting vi gör endast som avkoppling och för nöjes skull! Det är roligt att planera, sy/leta färdigsytt och bara tänka på "nästa gång"!

Hästarna är jobb för det mesta, vi har även andras hästar inhyrda hos oss, men också avkoppling/hobby för döttrarna i familjen som har egna hästar.

Hundarna, däremot, det är en livsstil för hela familjen! Vi har dem runt oss, tänker på dem hela tiden och anpassar väldigt mycket i livet efter dem. (Det är alltid lika roligt att se 180 cm 16-årig son slänga sig ner på golvet och hälsa på chihuahua-tjejerna det första han gör när han kommer hem från skolan…)

Zadeira
2009-12-04 11:44
#15

Medeltiden för mig är ett roligt nöje. Definitift inte livstil och jag skulle inte kalla det hobby heller. Jag håller på alldeles för lite med det i vardagslivet. Det är inget som upptar mina tankar mer än när det just är period för det, inför vissa medeltidsmarknader och framförallt Visby.

Jag tycker det är otroligt roligt, men är inte jätteinsatt eller jätteHK.

Ahnna
2009-12-04 11:47
#16

#15 Jag tycker att det låter som hobby för dig. Glad Det vill säga, nåt du gör ibland för att det är kul, men inget som upptar hela din fritid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zadeira
2009-12-04 11:58
#17

#16, jo, det är nog en hobby. Och även om jag själv inte är speciellt aktiv i mitt medeltidsintresse under denna tiden av året så hänger jag ju här på forumet och följer trådarna Flört

Ahnna
2009-12-04 11:59
#18

#17 Precis! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: