Annons:
Etiketthantverk
Läst 2982 ggr
LinaN
2009-12-08 21:27

Bereda pälsskinn?

okej, nu så kommer jag i helgen som kommer komma över ett antal fårskinnspälsar av nyligen dött slag.

Hur ska jag nu göra för att ta till vara på skinnen på bästa möjliga vis? Ska ut o googla litet men fingervisningar och tips på bra sidor hade verkligen uppskattats!

tanken är ju att skinnen ska bli typ sovskinn, sittskinn o sådär.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-12-08 21:36
#1

Jag är inte expert, ska jag börja med att säga, men jag har fått lära mig följande:

Har du inte möjlighet att ta hand om skinnen precis på en gång så rulla ihop dem och lägg dem i frysen. Alternativt så kan man tydligen salta dem rejält och rulla ihop dem, så ska de klara sig ett tag, men jag vet inte hur pålitligt det är. (Industrisalt är kanske bra att ha då.)

Eftersom du vill ha håren kvar (antar jag) så ska du inte lägga skinnen i blöt eller i snön, för då lossnar håren. Du bör också fettgarva skinnet, om jag har förstått rätt. Det har vi väl en artikel om, eller…? *ska leta* Men först måste du förstås skrapa köttsidan så att den är ren.

Fårets hjärna ska enligt uppgift räcka för att garva hela dess skinn, så be att få hjärnorna om det går. Den kokar man och mosar och sen smetar man in hudens baksida med det.

Det finns flera bra websidor, sök på t.ex. fettgarvning eller tanning hides.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-12-08 21:57
#2

#1 jag hade också något minne av det dära…. salta o så. Och en artikel om det har vi men det vart väl utan päls på skinnen?

Men ska som sagt googla litet… o hjärnan ska vi försöka ta till vara på om möjligt. Det är en väninnas pappa och hon som ska åka och slakta/stycka får och jag frågade om det fanns möjlighet att åka med och om jag isf får ta hudarna vilket jag fick.

Då ska vi se, så troligtvis har jag möjlighet att göra vid något skinn på plats iaf medan de styckar o grejjar, men alla hinner jag nog inte med. nu vet jag iof inte hurmånga skinn det blir men ett blir det garanterat iaf. kanske flera… Nu hade det vart bra o ha en stor frysbox extra till sånt häringa…. kanske kan höra mes svärmor om man kan dumpa några skinn där om det blir många….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-12-08 22:09
#3

#2 Du kommer inte hinna göra klart något skinn på en dag, så försök lösa frysutrymme innan du kommer dit.

En riktigt slö kniv eller ett riktigt skrapjärn behövs till skrapningen. (Tjäder-Läder har såna verktyg, har jag för mig, men de är rätt dyra.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-12-08 22:14
#4

#3 läste Kaylayzas artikel, och insåg att jag inte kommer ha den tiden ^^ tidsoptimist eller total avsaknad av tidsperspektiv?

slö kniv går nog att ordna men något bättre verktyg hade vart toppen… ska se vad man hittar :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hammarskogen
2009-12-09 18:37
#5

Jag har vid tillfälle använt ryggsidan av en späntkniv (en kniv med 2 handtag) mot den välvda sidan av en avbarkad (extra hög) kubbe.

Det är köttsidan som behandlas med fett-såpablandningen.

Det behövs otroliga mängder salt för att salta in, och det måste sköljas bort före beredning, så frys heldre.

LinaN
2009-12-09 18:39
#6

#5 jo, frysning verkar vara det i sräklass enklaste för min del som bor i lägenhet. Fudnerade ett tag på att fråga stallägaren om jag fick låna boden uppe vid shettishagen den står ju ändå mer eller mindre tom, men risken för möss och råttor som förstör skinnet finns ju oavsett "teknik" samt att man kan ju inte garantera minusgrader hursomhelst tyvärr, inte ännu…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: