Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 2679 ggr
Ahnna
12/8/09, 9:31 PM

Alternativ julskinka

Jag vet inte om jag har lagt upp det här receptet förut, men sitter och funderar på om det, med lite modifiering, skulle kunna fungera som HK-mat…

1 skinka, rimmad
1 fänkål
1 gul lök
1-2 små vitlökar
5 vitpepparkorn
5 svartpepparkorn
1 flaska glögg (rödvin)
Vatten

Glasering:
1 msk rödvinsvinäger
225 g rödvinbärssylt
Kanel efter smak

Skinkan kokas i cirka 1 timme per kilo. Dela vitlök, lök och fänkål på mitten och släng i en stor gryta tillsammans med skinkan, glöggen och pepparkornen. Fyll upp med vatten så att det täcker skinkan.

När skinkan är nästan helt klar så tar man ut den och lägger den med svålen uppåt på ett fat med kanter, förslagsvis en pajform. Gör snitt i svålen, t.ex. ett rutmönster.

Koka upp sylt, rödvinsvinäger och kanel i en kastrull och häll sedan över skinkan. Ställ skinkan i ugnen i 15 minuter, cirka 200 grader.

HK-modifiering:
Glöggen kan bytas ut mot rödvin, alternativt egen glögg som är gjord på HK-vis.

Vitlök kan skippas helt eftersom det troligen inte användes i matlagningen under medeltiden, men det fanns i alla fall vitlök så det gör väl detsamma om man använder det eller inte. Det är ju inte en icke-HK-grönsak, i alla fall!

Vinäger… det hade de väl? Eller?

Rödvinbärssylt borde väl rimligen gå att byta ut mot råa röda vinbär som man mosar och kokar upp med lite honung för sötmans skull. (Det ska vara sött och klibbigt!)

Vad tror ni? Gott som in i baljan är det i alla fall! En given rätt på mitt julbord, HK eller ej. Bör ätas i bitar, inte skivor, och alltid uppvärmt med lite av den söta såsen till.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Meli
12/8/09, 9:46 PM
#1

Va?  Är inte vitlök en medeltida grönsak?:(  

Läste att den var högt aktad under vikingatiden i a f (om det nu är nån seriös källa - minns inte alls var jag läste det) och jag har för mig att vitlök har nämts i åtminstone några av böckerna jag tittat i, som handlar om medeltida matlagning.

Hm vitlök finns med i anteckningarna jag gjorde från nån av böckerna (har varken skrivit upp titel eller författare), men jag vet att jag tagit saker från osäkra eller felaktiga källor tidigare..  Var har du läst det?

Ahnna
12/8/09, 9:49 PM
#2

#1 Så vitt jag har hört så fanns vitlök, men man åt den inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
12/8/09, 9:51 PM
#3

# 2 Hm som svamp typ eller fanns det nån annan anlerdning?

Ahnna
12/8/09, 9:56 PM
#4

#3 Jag har för mig att man ansåg att vitlök var bra till andra, mer spirituella, saker.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/8/09, 10:01 PM
#5

Och för oss som inte äter kött så borde detta receptet gå att göra på seitan… för det ska man ju också koka o grejja med…. får säga till gubben min att vi ska prova detta vid tillfälle. Ganska så snart iom att vi inte har nån julskinka och det saknar jag verkligen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/8/09, 10:10 PM
#6

#5 Jag garanterar att det inte smakar rått och dött! Cool Det är inte ens blodigt, eftersom skinkan är rimmad när man köper den från affären.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
12/8/09, 10:20 PM
#7

#5 fast som jag sagt innan, att börja äta kött enbart för jul gör vi inte ^^ men kan ju vara skoj o prva på något annat än de klassiska veggoköttbullarna till jul. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Halvdansken
12/10/09, 1:26 AM
#8

Kan man få tag i skinka med svål i Sverige? I Danmark äter man flæskesteg till jul, med svål, men det tycker jag aldrig man ser i Sverige.

Ruta svålen och gnugga in salt. På med ordentlig värme på grillelementen, håll koll så att det inte blir bränt, så har ni en mumsig knaprig svål!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
12/10/09, 10:21 AM
#9

#8 All skinka jag har köpt har haft svål.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: