Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 2790 ggr
Meli
12/8/09, 10:26 PM

Midsommar..

Är det förresten någon som vet hur midsommar kan ha firats i en halvstor by (typ 9-12 hushåll.  Mest gamlingar och två eller max tre barnfamiljer.) under medeltiden?

Blev tvungen att förlänga det jag skrev med kapitel o sånt.:/  Så det kommer att avhandla månader o inte bara en morgon som i första versionen.. *suckar*

Det är ju förlagt till ett namnlöst land, så jag kan skriva lite på känn, men någorlunda korrekt vill jag ju få det om det går..;)

Jag har i nuläget skissat på att folk som bor en bra bit från byn (i mkt små samhällen eller själva) kommer ditåkandes i kärror och roddbåtar som pyntats med kvistar med blad o sånt samt att de har nån gemensam fest med grillad gris (of coz - kliché jag vet…) o sånt i byn.  Huvudpersonens mamma (de bor bara några kilometer utanför byn ute i skogen) har med sig saker de ska anv vid lekarna.  Hm..

Vad bör jag ta bort/lägga till?  Fullt medveten om att jag inte kan det här..

Annons:
Meli
12/9/09, 10:37 AM
#1

Hm vet inte om gris är ok på sommaren förresten när jag tänker efter…  Man brukade ju försöka undvika att slakta djuren då eftersom de inte hunnit "äta upp sig".  Men vad i all världen ska jag annars låta dem äta i stället?  Hm.. Hm..

Inte heller är det väldigt nödvändigt med "svenska" midsommartraditioner då det är ett namnlöst land som sagt, men ja..  Nån som har förslag på vad jag kan lägga in?

Gudris
12/9/09, 10:41 AM
#2

I början av sommaren har man ju fått lammungar och liknande små söta ungar, lamm och spädgris har ju ofta varit en delikatess :) Även kalv har man väl ätit…

Meli
12/9/09, 10:50 AM
#3

# 3 Låter gott.  Tänkte helstekt gris för att det är något många sett på film o förknippar med medletiden - ger en rustik känsla som.  Antar att man inte bör helsteka spädgrisar o liknade dock - att de har för lite fett för att man ska få lyckat resultat?  Dock borde det ju kunna ingå i övrig mat.

MegN
12/9/09, 10:53 PM
#4

Varför skulle man inte kunna helsteka en spädgris…? Man kan ju helsteka en höna, och den är knappast särskilt mycket fetare…

Meli
12/9/09, 11:13 PM
#5

# 4 Hörde någonstans att man inte skulle helsteka magert kött, men hönor har nog inte heller så mkt fett va?  Hm så om jag då tar med grisen…

Vad ska man mer tro att de kan ha?  Jag är ju helt inne på julmat just nu känner jag hehe. 

Kanske blodgröt inte är något man bjuder på på en fest?  Annars skulle det nog passa med tanke på den slaktade grisen…  Hm..

Vad kan tänkas vara somrigt att äta annars?  Nässelgröt känns inte fest nej…  Kanske lammkött i spad och bröd …  Hm vad tror ni om äggost?  Är det för mkt Sverige eller för sentida?  Och små rovor brukar vara goda med smör, men är de klara till midsommar tro?

Ost borde väl funka?  Visst borde det finnas tillgång på mjölk så pass sent på sommaren så man har hunnit göra ost?

Sry för tusen frågor men det är svårt att hitta saker bara i böcker (har sökt..).Flört

Gudris
12/9/09, 11:25 PM
#6

Det verkar inte som om det är några som helst problem att tillaga helstekt spädgris om man googlar det :)

Helstekt spädgris

Har svårt att tro att det var svårare under medeltiden :)

Ost kan du göra så fort korna ger mjölk igen efter vintern så ost bör itne vara några problem, färskost är ju inte att tacka nej till!

I övrigt har jag fått intrycket av att man åt mycket grytor och sånt.. Men man får väl ha i åtanke var naturen ger också, om det ska följa årstiderna, vilket deras matutbud garanterat gjorde.

Annons:
Meli
12/9/09, 11:48 PM
#7

# 6 Hm jo.  Nässelgryta med fläsk kanske:P.  Nej men jag har läst i en bok som hade medeltida recept att nässlor går bra ihop med fårkött, så kanske nässelgryta med lamm.  Hur låter det?  Blir kanske gott med lök till.

Trevligt att det funkar med helstekt spädgris.:)  Helstekt fågel får nog också vara med då och hare och annat småvilt hade de i a f tillgång till.  Vad tror ni om korv?  Om de hade tillgång på kött (by med omgivade skog) borde de ha kunnat göra korv va?  Eller föredrog man att stoppa korven med gris och liknade - och alltså inte kött från småvilt?

Och godsaker…  Småbröd kanske och ost?  Frukt är det ju för tidigt på året för och många bär mognar nog senare.  Vet inte om man skulle bjuda på bär på en fest?  Men kanske bärkräm?  Hittade en bok där de tog upp medeltida rätter o där fanns bärkräm (eller om det var soppa?  Hittar inte anteckningarna.:() med honung med.  Har för mig att det var en efterrätt eller liknande.

Brända mandlar är nog inte så HK va?  Läste att det fanns specialbutiker där de sålde karameller av smält o stelnat socker på (tror det var) 1300-talet,  Men då socker fortfarande är dyrt är det nog inte så troligt att de har sånt.. Hm..  I vissa böcker jag tittat i får man intrycket av att de aldrig åt något sött alls och i andra verkar de med förtjusning ha stoppat honung i det mesta..  svårt att veta vad som stämmer.:/

Halvdansken
12/10/09, 12:45 AM
#8

Fisk var nog ganska vanlig sommarmat. Tror inte att det är en tillfällighet att sill, ägg o nypotatis är midsommarmat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Meli
12/10/09, 1:05 AM
#9

# 8 Hm fisk är trevlig mat som känns somrig men jag har läst att fisk inte sågs som någon vidare mat - att det var vad man var tvungen att äta under fastan.  Dock såg jag i en rekonstruktion av senmedeltida festmat att lax fanns med.  Vet inte om det berodde på att författaren såg lax som självklar festmat eller om det var så…:/

Annars är ju fisk gott - och åtminstone för oss mat som passar till sommarfester.;)

Halvdansken
12/10/09, 1:20 AM
#10

Bodde man vid skog, så var det nog en del vilt och fågel. Hare, vildsvin, fasan osv.

Om det var tal om en "vanlig" familj, så kunde man nog inte vara så kräsen. Hur var det med ostron, kräftor, musslor osv? Tänk på att klimatet var annorlunda.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Meli
12/10/09, 1:36 AM
#11

# 10 Hm sant.  Jag tänker halvkallt klimat (läs: som jag är van vid här uppe i Norrland;)) Behöver dock inte vara Sverige jag skriver om (även om jag naturligtvis har Sverige i bakhuvudet när jag skriver) då det är i princip omöjligt att göra det HK hur jag än gör..:/ 

Tänkte runt 1400, och åtminstone huvudpersonen och hennes mamma är inte bundna till någon jordägare.  Om ifall andra i byn med omnejd är det, lär huvudpersonen inte reflektera över, eftersom hon är så pass liten.

Har förresten tänkt att hon får en grön ylleklänning av sin mamma på midsommar.  Är det trovärdigt?  Hennes mamma har f ö en speciell ställning i byn p g a att hon och hennes man (huvud-personens döda pappa) gjorde byborna en stor tjänst, som bara antyds och som huvudpersonen inte lyckas lista ut vad det är.  Därför ser folket i byn till att de klarar sig (mamman har en skada i benet som gör att hon bara kan gå med hjälp av en käpp) och huvudpersonen springer in och ut i gårdarna som hon vill.  Folk är mkt toleranta mot henne.

Ja vet inte om det var relevant information, men kanske ger det en lite bättre bild av hur det ser ut.

Låter nåt skumt så säg gärna till så jag kan ändra.;)

Halvdansken
12/10/09, 1:42 AM
#12

Runt 1400… Det är en intressant period, för pesten hade härjat ganska ordentligt då. Det kom väl fortfarande småattacker lite här och där, men den stora döden var ju i mitten av 1300-talet. Alltså var många byar tomma på folk, och en hel del hus stod övergivna. Familjer hade splittrats, barn blivit föräldralösa osv.

Det hände mycket rent ekonomiskt också, då godsen (eller vad det hette) förlorade arbetskraft. Kyrkorna gick heller inte fria. Stora förändringar.

Nu slog pesten väldigt olika. Vissa ställen blev helt utplånade, och vissa klarade sig helt, men det kanske är något du ska tänka på. Om det finns lite äldre personer i din berättelse, så har de ju säkert minne av det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Meli
12/10/09, 1:49 AM
#13

# 12 Ah jo.:)  Det är faktiskt något henskt de vuxna inte talar om som huvudpersonen anar men inte får nåt grepp om; nåt som hände tidigare.  Det bör anas mellan raderna, men som sagt är det inte mkt hon får reda på genom berättelsen.  Bara att de har hemligheter.  Digerdöden skulle nog kunna vara något som bidrog till den stämningen ja.:)  Nice.:)

Annons:
Halvdansken
12/10/09, 2:07 AM
#14

Finns ju intressanta vändningar där. Om det var så att en mer förmögen familj dog, och man gick in i huset som ju stod tomt… så kanske man hittade nåt? Som grävdes ner nånstans? 

(Och som hittas av arkeologerna 600 år senare!  Tungan ute).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Meli
12/10/09, 2:14 AM
#15

# 14 HahaGlad

Upp till toppen
Annons: