Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4384 ggr
Ahnna
2009-11-30 11:44

Det här med prissättning...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni att man skulle kunna ta för en huva i växtfärgat ylle fodrat med linne eller siden? Vad skulle man kunna ta för en som är maskinsydd kontra handsydd?

Typ en sånhär:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-11-30 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Eller en sån här:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-11-30 12:35
#2

Minimum material + arbetstimmar

säg att det tar 1 timme med att växtfräga (fantasitid jag vet, men iaf) och sedan att klippa ut och nåla och sy ihopa borde ju inte ta så lång tid. Att ta betalt för att yllet torkar skulle aldrig falla mig in. så att sedan då sy ihopa eländet på maskin så skulle väl jag säga att det tar 2-3 tim iom att fodret också ska sys o klippas. så tot 4 tim á 400kr plus materialet, färgämnen o kemikalier.

Handsydd, jag tror jag flängde ihopa min gröna struthätta på en kväll, så satt nog en 3-4 tim med den i sömnaden inkl läggning av fållar, så 5 tim + någon/några tim för fodret.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-11-30 16:21
#3

#1 Men är det rimliga priser då? Kommer någon att vilja betala de summorna eller blir det för mycket?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-11-30 17:09
#4

#3 det beror ju på…. en del betalar ju de summorna, andra inte. En del är ju beredda att iaf betala mer för handsydda grejor. Men maskinsydda saker är ju nästan svårare o kränga….

men sen tittar man på tradera o kollar vad nålbundna vantar går på så går de knappt på 100-200kr om man har tur som säljare. Så det är ju precis som när vi diskuterade detta med priser nu senast, det blir alltid underpriser för det man tillverkar och säljer tyvärr… :/

Men jag har lagt mig på att ta minimum 200kr+ material på maskinsömnad, och beroende på vad och hur komplicerat så tillkommer ju mera.

En halvcirkelmantel går materialet rughly på 600kr men själva arbetet, dvs klippa ut en halvcirkel och sedan langettsömma kanten eller maskinsy en fåll går ju på ett naffs, så då säger jag ca 200-300kr där. dvs totalt 800-900kr.

annars kan man ju också köra på vad materialet kostar x2, så material för 200kr så kostar färdig produkt 400kr. Så har jag också kört tidigare, men mina mantlar blev så billiga för så mycket jobb (vådsydda SA-mantlar)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-11-30 18:46
#5

Ja, att få bra betalt är förstås få förunnat. Men för mig som "HK-nörd så är ju handsydda och växtfärgade grejer mycket mer attraktiva än andra saker, så det känns bättre för mig att sälja sånt som jag själv skulle vilja köpa.

Just växtfärgning är ju ganska otacksamt, eftersom det tar väldigt lång tid. Att färga ett stort stycke tyg går ju inte att göra i köket, så det innebär nån timmes eldande innan vattnet börjar få rätt temperatur, kanske två timmar om det är mycket vatten, och sen ska kanske färgmedlet koka i en timme eller två och sen ska tyget färgas i 1-3 timmar. Så jag förväntar mig inte att få bra betalt per timme, för det är ganska omöjligt.

Men frågan är om 400-500:- för en handsydd växtfärgad huva med foder är det minsta rimligt eller om den inte kommer att bli såld. Jag har förvisso lite idéer för lite roligare huvor som kanske blir mer attraktiva, men det återstår att se.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-11-30 19:47
#6

#5 500kr kan du ta för det, helt klart. jag skulle lätt ge de pengarna om färgerna föllt mig i smaken (o plånboken tillåter självklart, dock har jag stött på folk som haft attityden "den där ska jag ha." "Vill du inte höra priset först?" "Det behövs inte, den ska jag ha!")

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-11-30 19:56
#7

#6 Ja, såna kunder har jag också träffat - I like 'em! Cool

Jag får väl sy en först och se hur det går! Glad Jag måste bara komma på vad jag ska färga med som går att få tag på såhär års och som är härdigt. Krapp, förstås, men sen då? Det vore kul med ett par olika färger som man kan kombinera lite snyggt. Jag har koschenill och indigo hemma också, men det funkar ju inte så bra ihop med vikingatid. (Och eftersom jag säljer på både vikingatida och medeltida marknader så vill jag helst ha sånt som funkar på både och.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
2009-12-02 15:06
#8

jag som nästan aldrig köper något "medeltida" utan föredrar att tillverka själv pga att det blir billgare och roligare tycker 500 låter högst rimligt eller tom billigt. Många gånger ser man ju oerhört enkla fantasi-medeltidsplagg som kostar betydligt mer! snarare kan det väl kanske vara svårt att hitta någon som är så intresserad av att ha något HK men inte vill tillverka det själv, dessvärre.

Upp till toppen
Annons: