Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 3700 ggr
LinaN
2009-12-31 21:24

Textil karantän?

Hurlänge vart det vi kom fram till vart lämpligt att frysa nya textilier som kommer från oklara källor för att minimera smittspridning av pälsängrar o dylika?

Fick en hel sopsäck fullknökad :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2010-01-01 12:05
#1

Grattis! Jag minns inte vad vi kom fram till i förra tråden, eller vad den hette, men några dagar krävs väl åtminstone.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-01 13:45
#2

#1 en säck med garner, vad för garner vet jag inte ännu, men nu står de o samsas på balkongen under ett jämnt lager snö tillsammans med fårfällarna som fortfarande ligger frusna o goa därute.

minns inte heller namnet på tråden, tror inte det var en tråd som hette något med frysning heller…. *fundelura*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-01-01 15:02
#3

Mellan 2-3 veckor är lämpligt att frysa angripna (eller misstänkta) textilier

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2010-01-01 15:18
#4

Har hört två veckor nånstans, men jag brukar frysa textilier en vecka extra om det inte går att tvätta dem (i tvättmasiknen) eller värmebehandla dem i ugnen - om jag misstänker att det är ohyra i textilierna. 

Är det mer än bara en mindre duk eller så, räcker det att låta den vara i ugnen på 60 grader (inte svalare) i kanske en timme - längre tid ju mer textilier man har.  För en liten duk behövs knappast mer än tjugo minuter.  En "halvstor" mängd textilier behöver troligen inte mer än fyra timmar.

"Nedfrysning
Lägg textilierna i tättslutande plastpåse i frysen minst -18º C i 5 dygn. Ägg och larver dör. En infrysning räcker. Under kalla vinterdagar kan en kartong på balkongen också fungera som frysbox.

Upphettning
Värmebehandling ( +40ºC ängrar, +60ºC mal) dödar ägg och larver. Olika sorters upphettning i tvätt, torktumling, strykning/press går lika bra."

 (källa http://www.skansen.se/pages/?ID=761 )

Har man fått med mer otrevliga odjur, har jag som sagt hört att 60 grader i ugnen (ihjältorkning) ska räcka.  Det lär vara mkt effektivt även mot den värsta ohyra. 

Värmebehandling är antagligen inget att rekomendera för linne.  Vet inte hur det är med silke t ex, men det kanske också bör skonas från sån behandling?

LinaN
2010-01-01 18:31
#5

hmmm jag tvivlar ju starkt på att vädret håller sig på mer än minus 18 grader i 2-3 veckor. inatt ska vi visserligen ha 17 grader men sen blir det varmare och vi har bara 8-10 grader i några dagar sen ska vi komma neremot 15-16 minus igen….

jag tror ju inte att det är massa skit i det, men vill ändå vara på säkra sidan.

när vi ändå pratar ängrar och mal, vad kan man stoppa in i garderoben för att hålla dem borta för säkerhetsskull? Lavendel? bikarbonat? någon annan bra huskur?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-01-01 19:52
#6

#5 någon tipsade mig om rödcederträ, jag har inte provat själv ännu men planerar att göra det frammåt våren. Sedan finns det många som hävdar att lavendel fungerar (och några som säger att det inte gör det)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2010-01-01 20:14
#7

Lavendel har man bara i garderoben för doftens skull.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-01 21:41
#8

Nyfikenheten tog överhanden och jag öppna påsen och sorterade innandömet. Nu ligger alla ullgarner och linnegarner i frysen medan acryler och andra halvblod ligger i säcken på balkongen.

Mer om påsens innehåll i fyndat och syndat! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2010-01-01 23:25
#9

Hoo…. gott folk! i vissa breddgrader (nu till mina) kommer det vara mellan -15 till -20 nästa vecka… passa på då o ställ ut o killa dom larviga larverna…

Anthka
2010-01-02 10:38
#10

#7 mja, jag tror faktiskt det hjälper mot mal också (förutom att det doftar gott)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: