Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6370 ggr
Ahnna
2010-01-01 12:03

Krinolinsömnad

Finns det någon här som kan berätta hur styv en gardinspiral är? Jag ska sy lite nya krinoliner av olika modeller och har hört att gardinspiral är ett bra och billigt alternativ till fjäderstål, som ju är grymt jobbigt att knipsa av. Men ger gardinspiral verkligen samma stadga i en krinolin? Jag vill ju ha nåt som håller formen!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Schannalle
2010-01-01 13:43
#1

Nja, de gardinspiraler jag har stött på ger absolut inte samma stadga som fjäderstål, tror att resultatet blir ganska sladdrigt. Om du är ute efter ett billigt alternativ till fjäderstål så kan du köpa "rensband" som används för att rengöra anloppet, de är tillverkade i fjäderstål och funkar ganska bra tycker jag. Finns hos clas ohlsson och biltema för ca 5-7 kr/m. Men en bra avbitartång går det enkelt att knipsa AV BITARNA.

lillalollo
2010-01-01 18:17
#2

Vet inte riktigt hur styv du vill att din "krinolin" skall bli.

Jag har sytt något som håller ut kjolen väldigt bra och som dessutom fungerar att sitta på utan att man får ont i ä ndan eller att kjolen liksom lyfter framför knäna. En sk "fathinghale"  Väldigt fritt översatt FisgallerFoten i munnen

Kolla här  http://www.lollossida.se/underkjol.htm

Kan vara till hjälp

Ahnna
2010-01-01 20:18
#3

#1 Ska kolla upp såna rensgrejer! Glad

#2 Fast det blir ju inte fisgaller, eftersom farth och fart inte är samma sak. Tungan ute

Det jag är bekymrad över angående gardinspiral är att tunga kjolar kanske missformar krinolinen (så att den tappar sin runda/koniska form) och då är det ju ingen vits att ha den!

Men i min franska farthingale har jag fjäderstål och det krävde en tung, vuxen karl med enorm handstyrka, en riktigt grov avbitartång och en massa jävlar anamma för att få av dem… Inget jag kan göra själv med andra ord.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Schannalle
2010-01-01 20:38
#4

Jag tror nog att det blir svårt att använda gardinspiraler om du ska ha en tung kjol över. De fjäderstålet jag har använt gick ganska enkelt att knipsa av, utan att jag behövde nån stor stark manTungan ute

Fjäderstål för avloppsrensning kanske är lite tunnare så det är lite lättare att ha av…

LinaN
2010-01-01 21:45
#5

#3 eller så låter man bli o knipsar och kör med nån braig såg av något slag istället?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-01-01 21:59
#6

#5 Om man har en sån, javisst… Oskyldig Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2010-01-02 10:50
#7

En vän i SCA säger att gardinspiral fungerar bra. Glad Hon har inte jämfört med fjäderstål, men hennes gardinspiralkrinolin håller formen. Dock, säger hon och jag instämmer, så funkar nog inte gardinspiral till en fransk farthingale. Då är fjäderstål bättre, eller rotting som de rekommenderar i The Tudor Tailor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-01-02 19:05
#8

# 7 Är det svårt med avbitare kanske det är värt att investera i mer effektiva verktyg så du slipper be närmsta muskelberg om hjälp?  Bultsax borde om inte annat hjälpa….;)

Ahnna
2010-01-02 20:54
#9

#8 Jaws of life, kanske… De har väl ett tryck på ett par ton eller nåt sånt. Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-01-02 21:02
#10

#9 HahaGlad

Rajka
2010-01-03 22:36
#11

Jag använde rensband i min krinolin. Funkade perfekt. MEN det gick inte att knipsa av med avbitartång, däremot knäcka det… Jag vek det dubbelt och bankade till med hammare på vikningen och då gick det av buslätt. Det blev tyvärr ett rätt vasst brott men det lindade jag isoleringtape runt, för att det inte skulle skära sönder tyget.

Plättlätt!

Ahnna
2010-01-04 00:24
#12

#11 Bra info! Jag ska troligen köpa rensband imorgon om de har det på JULA på min ort. (Enligt hemsidan har de det, men man vet ju aldrig hur verkligheten ser ut…)

Jag började sy på en 1800-talsturnyr idag, lite off topic sådär, så det får bli mitt första experiment med rensband. Det finns också planer på en ny fransk farthingale (eftersom jag är missnöjd med min första) och en ny spansk farthingale. (Eftersom den jag fick i USA för en massa år sen är trasig.)

Farthingale, för er som inte hänger med i tugget, är det engelska namnet på 1500-talets krinoliner/styvkjolar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
2010-01-04 10:29
#13

#12 Tänk på att rensbandet är inoljat. Båda mina underkjolar har blivit svarta utav oljan där jag fört in bandet. När jag sydde kjol nr2 visste jag om det och torkade av bandet vilket hjälpte något.

Men jag ansåg att det var värt det, med tanke på pris och tillgång, samt funktion.

(sydde en 1500-tals underkjol och en 1800-tals turnyr)

Annons:
Ahnna
2010-01-04 10:35
#14

#13 Okej, trasa ska också plockas fram då! Glad I värsta fall får man väl sy en tunn kanal och stoppa bandet i först och sedan föra in det i krinolinen, för att undvika oljefläckar så mycket som möjligt. (Min turnyr är sydd i väldigt tunn lakansväv, så blir det fläckar lär de synas igenom.)

Du har inte bilder på dina krinoliner?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2010-01-04 18:11
#15

Nu har jag varit och köpt rensband, 7,6 m för 19:-. Och en bultsax! Cool Nu jäklar…! *moahahaha!*

Jag hittade en annan sak, som kan vara praktisk till mindre detaljer som kräver styvnad, eller till t.ex. korsetter, nämligen en dragfjäder. (Fanns i elekronikhyllan.) Den ser ut nästan exakt som rensbandet, fast lite smalare. Kostade typ 69:- eller nåt för en ungefär lika stor rulle som rensbandet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
2010-01-04 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hittade bara bild på 1800-tals turnyren.

Sydd i jättetunnt billigt lakan från IKEA. DÅLIG ide för väven är så gles och pallar inte trycket från fjädrarna Cool

http://rajka.medlemmar.ifokus.se/Album/ViewImage.aspx?AlbumId=55f47f74-1607-45bb-a2ee-e6e18813294e

1500-talsunderkjolen var klockformad med 3-4 ringar som succesivt blev större uppifrån och ned. Lånade ut den till en väns bröllop och har inte återfått den.

Ahnna
2010-01-05 12:19
#17

#16 Snygg! Jag har bara 3 stålskenor i min, som är gjord efter bilder i några dräktböcker jag har. Den borde bli klar idag, så kan jag visa bild på den. (Off topic!!!) Just nu hänger min vikingakaftan över turnyren och det ser RIKTIGT skumt ut! Snacka om att mixa stilar. Tungan ute

Ja, allt för glesvävt tyg är nog dumt! (Oavsett vilken typ av krinolin vi pratar om.) Men man lär sig av sina misstag! Cool Förhoppningsvis… Oskyldig

Tråkigt att du inte har fått tillbaka din styvkjol från kompisens bröllop! Var det länge sen?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: