Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 3864 ggr
Ahnna
12/8/09, 9:48 PM

Skulle saffransbröd kunna vara HK?

Jag älskar saffransbröd av olika former och äter det gärna hela året, inte bara inför julen och Lucia. Jag gör mitt bröd med Kesella och vit baksirap, men vad skulle man kunna, potentiellt, använda istället för det? Skulle man kunna ha honung som sötning i brödet eller tror ni att det skulle bli jätteklibbigt då? Mjölk direkt från kon, eller geten eller vad man nu har, tror ni att den skulle vara så fet att det skulle ersätta kesellan?

Jag pratar bara teoretiskt nu, för att eventuellt kunna försvara mitt saffransbröd på ett medeltidsevent! Cool

Vad har vi mer…? Saffran, mjöl, söt jäst, salt, smör och bakpulver. De fetmarkerade ingredienserna tar jag för givet att man hade i någon form på medeltiden, men hur skulle man kunna bortförklara jäst och bakpulver?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
12/8/09, 9:59 PM
#1

Detta har jag med funderat över… saffran är såååå gott och lussebullar/saffransbröd är hysteriskt gott…

men riktig komjölk borde ju fungera iom att det är fett, speciellt om man inte tar bort grädden. sen honung tror jag skulle funka som sötningsmedel utan att bli onödigt klibbigt, vi använder ju honung för att söta våra bröd hemma  när vi bakar och då är det rätt mkt vi använder.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/8/09, 10:06 PM
#2

#1 Låter bra, låter bra! Cool

Jag ser framför mig hur vi sitter i sommar och mumsar på lussebullar i solskenet! Men då måste vi ha en helt vattentät förklaring till samtliga ingredienser, så att ingen tycker att det är icke-HK.

Om man blandar in ägg istället för bakpulver så borde man få ungefär samma effekt på "fluffet". Men frågan är om det kommer smaka annorlunda eller inte…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/8/09, 10:15 PM
#3

Jag vill ha saffransbröd NU! Varför startade jag den här tråden?!

Tungan ute Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/8/09, 10:18 PM
#4

#2 vi har gott om tid att prova oss fram anser ju jag då ;)

ska forska litet på saffranet… vet iaf att det förekommer i ett av recepten i vikinga-kokboken.

Tar nu hjälp av det inte helt tillförlitliga Wikipedia (länk till texten om saffran), men det ger ju en fingervisning iaf

"I mer än 3 000 år har saffran odlats. Den sterila mutanten av C. cartwrightianus, C. sativus, uppstod under bronsåldern på Kreta. Det första skriftliga belägget för saffran är troligen från 600-talet f Kr i den assyriska botaniska referensboken som tillkom under Ashurbanipal. Men ännu längre tillbaka finns belägg för att saffran används för medicinskt bruk. För 4 000 år sedan användes den för att bota omkring 90 sjukdomar."

länder som omnämns är kreta, egypten, persien samt kina och indien, så att vikingar och medeltidare skulle kunna få tag i saffran är ju inte omöjlig. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
12/8/09, 10:53 PM
#5

Hörde i våras om ett "nutida" hälsorecept på bröd(?) där honung skulle vara enda jäsningsmedlet.  Gissar att det behövs en del då…  Tror det även innehöll russin, men vad det innehöll i övrigt (förutom mjöl då:P) har jag dessvärre glömt..:(

Rajka
12/9/09, 7:22 AM
#6

Kan du inte ersätta jästen med surdeg? Det behöver ju inte vara den grova råg-surdegen utan man kan ju ha vetesurdeg som ger ett "vitare" och fluffigt bröd?

Vet att många använder honung när de bakar surdegsbröd för att ge extra skjuss åt jäsningen.

Annons:
Ahnna
12/9/09, 10:05 AM
#7

#4 Att saffran fanns under vikingatid och medeltid, och användes i matlagning, det vet jag. Det finns flera medeltida receptböcker där saffran är en återkommande krydda, så det skulle inte vara några problem att förklara för en tvivlare. Glad

#6 Javisst! Jag bara funderar över smaken. Jag undrar hur ett saffransbröd gjort på surdeg skulle smaka jämfört med om man gör på modernt vis med söt bakjäst. Synd att saffran är så dyrt, annars hade jag gladeligen experimenterat lite!

Nån som vet om man kan köpa saffran i större kvantiteter än 0,5 g åt gången? Har restauranggrossister större förpackningar?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
12/9/09, 10:25 AM
#8

# 7 Hur är det för bagarna?  Får de köpa in större mängder biligare kanske?  Kanske fråga där?

Ahnna
12/9/09, 10:28 AM
#9

#8 Bra tips!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hammarskogen
12/9/09, 2:06 PM
#10

Kan man inte ta jästkultur ifrån mjödjäsningen. Det skulle ju knappast vara HK men resultatet borde fungera. Till jästa drycker användet en sorts planka med hål i iaf i senare perioder. den skulle isf vara en "bärare" av jästkultur även till ett degspad. Degspadet skulle nog behöva en hel del tid på sig med plankan/spateln för att få tillräckligt med aktiv jäst.

VildaVittra
2/20/13, 7:00 AM
#11

Urgammal tråd, men sockerkaka går att baka utan bakpulver, man vispar äggvitan till hårt skum och vänder ner försiktigt i smeten. Jag använder aldrig bakpulver då det ger en bismak. Det är ju bara att ha i saffran istället för vanilj och honung istället för socker.

3 ägg
2.5 dl strösocker
2.5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
smör till formen
ströbröd

Sätt ugnen på 175°.
Smörj och ströa en sockerkaksform.
Vispa äggula och socker ordentligt. vispa äggvitan.
Blanda i smör och smaktillsats.
Sikta ner mjölet och vänd in det. Vänd ner äggvita
Häll ner i formen.
Grädda 45-50 minuter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
2/20/13, 7:36 AM
#12

Jästsvamparna bevarades i jästkransar eller jästringar. Även andra oregelbundna träföremål användes för att bevara jästsvamparna.

Saffran är ett starkt gift och dödlig dos är några få gram. 

Saffran har förekommit i Sverige under lång tid i högborgerliga kretsar men är mycket ovanlig bland allmogen. 

I Sverige har mycket bröd bakats ojäst och särskilt eftersom korn var huvudgrödan i stora delar av vårt land. Vanligen fanns det mycket olika ogräs bland säden och mjölet blev en blandning av ogräsfrön, ogräsdelar samt sädeskorn och därigenom blev nog brödet mycket mera hälsosamt.

Smaakakor
2/20/13, 7:14 PM
#13

surdegsjäsning av saffransbröd borde väl funka det också?

Annons:
Finduilas
7/11/13, 5:16 PM
#14

Nyfiken på hur det har gått för er?
Saffran är dyrt att experimentera med, men man borde kunna pröva olika metoder på 'vanlig' vetedeg (kanelbulledeg) Fungerar det är det ju bara att smaksätta degvätskan med saffran. Eller är jag helt dum i huvudet nu?

Upp till toppen
Annons: