Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 2597 ggr
AutumnWicca
2009-12-16 13:10

Jul jul strålande jul

Hej på er!

Jag har gått här hemma i Linköping och hoppats och hoppats på snö till julen i år. Förra julen blev det ingen alls förrens i januari, men i år finns det massor! Julstämmningen börjar infinna sig enormt mycket!

I år (för första gången) ska sambon och jag fira jul i Linköping. Hans föräldrar kommer hit och julafton ska tillbringas hos sambons bror och dennes sambo! Trevligt att slippa fara land och rike runt tycker jag!

Finns det något speciellt som gjort att du kommit i julstämmning och hur ska du fira jul?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Meli
2009-12-16 13:36
#1

Att julpynta funkar alltid.Glad  Sedan förhöjer ju en stämningsfull julskiva det hela ytterligare - ja för att inte tala om julebak och godistillverkning då.  *myser vid tanken*     Men det mest "julstämningsbringande" jag vet är när julgranen tas in och kläs.  Då är det jul!Skrattande

(En bonus är att vi verkar få ha snö på julafton i år.^^   Den kom i går och det är fortfarande någon minusgrad, så hoppas, hoppas! *håller tummarna*)

Jag ska fira jul med släkten - och har fått äran att vara jultomte i år igen, då systerdottern fortfarande inte listat ut att jag inte är den "riktiga" tomten.Flört

AutumnWicca
2009-12-16 14:01
#2

#1 Ja julmusik tycker jag också höjer stämningen rejält! Såg ett lucia tåg med små barn som också fick mig i enorm julstämmning

Vad kul att din systerdotter inte lyckats klura ut vem som är Tomten! Jag har också en tomte som kom när jag var liten som jag fortfarande inte vet vem det var :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

moondancer
2009-12-16 14:35
#3

Snö i Linköping under julen är sjukt ovanligt…vilken tur vi har i år!!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anthka
2009-12-16 15:35
#4

Julstämning? Här gäller det att få iväg flyttkartongerna och samtidigt leta reda på den som julpyntet ligger i (och inte att förglömma försöka rädda den stackars halmbocken innan leoparden äter upp den)… Julstämningen får komma nästa vecka, med gran och sprakande kakelugnar och snön.

Vi firar julen hemma hos oss från och med i år, en liten försmak på nästa års "vill ni träffa barnbarnet/brorsbarnet på julafton får ni masa er hit" Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-12-16 15:40
#5

#4 Hoppas din julstämning kommer! Skrattande Mysigt att fira jul men en fin mage!

Det är därför vi firar här i Linköping också! Sambons bror och hans tjej ska ha barn i april Skrattande så jag ska bli ingift faster!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-12-16 16:11
#6

Jag fick en släng av julstämning i förra veckan, när jag såg ett matprogram på TV där de gjorde julmat, men sen försvann det lika fort igen. Julen är inte min grej, mest för att jag inte har tid. Ingen annan i familjen har tid heller, eller så har de för många julfiranden att åka på, så det blir julfirande för mig + bror + föräldrar den 26:e och sen nån sorts familjesammankomst med några andra släktingar den 29:e. (Då ska vi käka kinesisk och mongolisk mat, så juligt va!)

Julpynta och sånt - visst det ser väl festligt ut, men man tröttar på det och sen ska det dammas av regelbundet och till sist ska det plockas ner igen. Totalt onödigt slöseri med tid och energi, känner jag. (Som ju bor solokvist.) Så desperat efter julstämning är jag inte att jag måste pynta åt mig själv, liksom. Flört

Julmat är inte min grej heller, eftersom jag inte äter fisk och sill och sånt och därmed inte Janssons heller, och jag gillar varken rödkålssallad eller vörtlimpa. De övriga sakerna på julbordet är väl iiiiiiiiiinte riktigt vad jag vill ha, men jag kan äta några tuggor för att vara social, typ. Tungan ute I år ska jag laga revbensspjällen så dem vet jag att jag kommer tycka om eftersom jag får dem som jag vill ha dem, och så har jag gjort en egen skinka - men mer julmat än så blir det inte. Skäms (Ja, jag är tråkig, men jag äter hellre annan mat.)

Saffransbröd däremot, det är grejer det! Cool Om lussebullar var standard på julbordet skulle jag äta betydligt mer på julen!

Och snö… Det kom nära 50 cm igår och idag har det varit flera minusgrader och himlen är nästan molnfri, så det lär ligga kvar ett tag. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-12-16 17:20
#7

#5 man kan tro att det är mysigt, men icke. Som gravid får/bör man inte äta: Gravad lax, sill, rökt kött (som alla smaskiga julkorvar), och mögelostar vilket i stort sett är halva julbordet… Jag är tillbaka på barnjulbordet med skinka, köttbullar och prinskorv. Man får heller inte dricka alkohol, så ingen mumma i år (det finns tyvärr ingen alkoholfri porter) och ingen hemgjord glögg… Låter jag gnällig så beror det på att jag är höggravid och dessutom har varit sugen på briost sedan juni

Vad kul, grattis! Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2009-12-17 15:20
#8

#6 Okej ja, gillar man inte maten och så så blir det ju inte samma sak.. Jag älskar att göra julfint hemma och ha pynt som man inte har annars. Massor av ljus och så precis som du säger: saffransbröd är helt gudomligt! FÖr mig är även, mjukpepparkaka, marsipan och knäck ett måste :D

#7 Aaaa, då förstår jag att det blir tråkigt! Själv äter jag inte fisk alls (inte i vanliga fall heller), inte mögelost heller och starkvins glögg gillar jag inte Tungan ute SÅ för mig är "barnjulbordet" det ända ätbara. Pajer brukar min snälla mor också göra och det äter jag dock! Skrattande

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-12-17 15:32
#9

#8 ooo, ja efterättsbordet och kakbordet är nånting heelt annat Flört Vattlingon, lussekatter, mjuk lingonpepparkaka, pepparkakor, mozartkulor och en god tårta. Sedan är jag nöjd.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-12-17 18:05
#10

Varför äta julmat när det finns choklad!!! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
2009-12-18 10:15
#11

#7 Har de plockat bort det rökta köttet från de gravida?

Jag har en -01 och en -05 och där emellan tror jag att listan på "får inte äta"-mat fördubblades. Detta stressade mig. Mitt sunda förnuft sa att varken jag eller bebisen skulle fara skada utav de livsmedel som jag kände för att äta. Tänkte på att kvinnor fött barn i alla tider under de mest vidriga förhållanden och ändå fått fullt friska barn. Men den där "tänk om" tanken gav mig ingen sinnesfrid så det slutade med att jag följde listan slaviskt men samtidigt mot min vilja Skrikandes

Anthka
2009-12-18 11:50
#12

#11 japp, de har plockat bort det mesta som är gott…

Jag har funderat på det med, mögelostar verkar vara stort nono från livsmedelsverket, liksom fisken (första besöket på mvc följde med en plånboksbroshyr på ost och fisk som var ok och inte ok) det andra är nog mest rekomendationer. Men läser man gravidtidningar så gör de långa listor på mat man inte får äta och hänvisar till livsmedelsverket. Så jag vet inte vad jag ska tro, har ätit rökt skinka på smörgåsen varje morgon hela hösten men så fick jag fatt i en såndär tidning på mvc nu i slutet av november och nu är jag helt nojjig av "tänk om". Samtidigt är det som du säger, kvinnor har ätit rökt kött/rökta korvar länge och ändå fått friska barn, min mor hade inte alla de här rekomendationerna när hon var gravid och jag är ändå fullt frisk… Långt och OT, men ändå

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-12-18 19:03
#13

#12 Jag kan hålla med om att kvinnor i alla tider har fött friska barn, men man behöver inte gå tillbaka så många generationer för att hitta många fler fall av missbildningar och dödfödda barn. (Inte för att skrämma upp dig nu, utan jag bara menar att man på tidigt 1900-tal och dessförinnan oftare hade problem med sånt än nuförtiden.) Exakt vad det berodde på vet man ju inte så mycket om, det var väl bergis rätt mycket som spelade in, men nuförtiden händer det ju inte lika ofta. (Om jag har fattat rätt. Flört) Det var ju en mycket större procent barn som inte överlevde sitt första levnadsår och allt kan ju inte ha handlat om dåligt väder och svält, etc.

Men personligen tror jag på att äta sånt som är naturligt för människan att äta; frukt och grönt samt en viss del kött och fisk, men kanske inte precis rökt och gravat såndant. Lite "tillbaka till stenåldern" vad gäller menyn, om du förstår hur jag tänker? Tungan ute

Men det är väl som med allt, det handlar inte om vad man äter en dag, utan om vad man äter varje dag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-12-18 20:11
#14

#13 jodå, men sedan är det ju frågan om vad som låg bakom missbildningarna, i vilka samhällsklasser de förekom, om kvinnan kanske drack alkohol i en annan utsträckning än vad gravida gör idag osv….

Det känns som om reglerna för vad en gravid kvinna inte "ska" äta har blivit fler med åren. Som #11 påpekar (och hon har ju erfarenhet av det) och som både min mor och svärmor har sagt, de hade inte alla de här reglerna som finns idag och under 80-talet var väl ändå den största delen av alla barn som föddes normala och friska? 

Jag har inte beslutat mig för hur jag ska göra med julmaten ännu. Mumman måste jag ju tyvärr avstå från, men resten….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Heleneafelm
2009-12-26 14:25
#15

När jag var gravid (91,93,01) var det mögelost av opastöriserad mjölk man inte skulle äta. Den jag har hemma just nu är av pastöriserad mjölk Glad kanske behöver du inte vänta på bebisen innan du får äta lite brie….

Och på tal om missbildningar och sånt, idag är vi nog mindre släkt med varandra än man var "förr" innan bil, buss och jetplan kom in i bilden, mer genetiskt varierade med mindre risk att dubbla på dåliga anlag.

Anthka
2009-12-27 20:37
#16

#15 ooo det vore ju underbart, å andra sidan är det inte så lång tid kvar nu…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: