Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 13557 ggr
Ahnna
12/10/09, 11:26 AM

Toalett

Har ni någonsin funderat över hur man skötte det där med avföring under medeltiden och renässansen? Att man slängde ut illaluktande saker på gatorna är ju ingen hemlighet och inomhusdass vet vi ju att det fanns i städerna. Men den här varianten har jag inte hört talas om förut…

Här är en detalj av en målning av Pieter Bruegel d.ä., kallad The Flemish Proverbs. Kolla till vänster bredvid mannen med röd klädsel…

Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Meli
12/10/09, 11:54 AM
#1

Läste att de på landsbygden brukade ha en stång i väggen bakom lagugården där de satte sig och att grisarna hade tillgång till avföringen, som de tydligen såg som något fullt ätbart.:S   Har hört att det skulle finnas något utedassliknande också där skiten kom rakt in i svinstian, men vet inte vilken tidsperiod det rör sig om.

Att slott och liknande hade dass där skiten föll rakt ner floden eller dyl har jag läst vid några tillfällen, så din bild är säkert inte helt otänkbar nej.

Sedan har vi ju Frankrike där…hm.. var längesen jag läste det så jag minns inte detaljerna nu..  men påven eller någon kung använde sig av en toa som spolade med vatten.  Nej ingen toalett i dagens bemärkelse, utan en fin toastol vars avlopp var en ständigt strömmande underjordisk källa.  Praktiskt men kanske inte så bra för grundvattnet?

LinaN
12/10/09, 12:35 PM
#2

hihi!

lagom kallt o sticka ut rumpan där på vintern :D

och mibnst sagt jobbigt o torra sig när bara gumpen går att sticka ut. vad använde man sig förr för att torka sig? handdukar? tvättlappar? mossa?

jag har själv provat mossa och det är ingen höjdare när man kissat eller gjort 2an för dels måste man se till att det inte ligger en massa barr i mossan (det gör ont!) och sen så lossnar alltid partiklar/bös från mossan och sätter sig i fjöset. dock har jag inte provat mossa till nr 2 då jag tycker mossan verkar vara liiiite för genomsläpplig, vill inte få sånt däringa på fingrarna direkt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/10/09, 12:41 PM
#3

#2 Tack för att du delar med dig… Cool

Det jag har hört/läst om dåtidens "dasspapper" var att man använde vatten, trasor eller tvättsvamp fastsatt på en pinne. (Det senare var för de lite finare människorna i samhället, ända sen romartiden.)

Ända in på mitten av 1900-talet använde man diverse olika saker innan toalettpapper på rulle kom. Bland annat använde man på 1800-talet och in på 1900-talet små tunna, fyrkantiga papperslappar, ungefär som servetter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/10/09, 12:45 PM
#4

#3 onödigt att fler ska göra samma misstag liksom ;)

Men en tvättsvamp på pinne, var det då samma pinne till hela hushållet eller byttes den ut efter varje användning? Kan tänka mig att det blev väldigt vidirigt i den svampen efter ett par dar med allsköns avföring, urin och annat….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
12/10/09, 12:52 PM
#5

# 2 Kanske testa att dra av det med dasspinne (vad sjutton de nu kallas..) innan användningen av mossa eller liknande?  Läst att sån där toa-skrapa plus vatten o mossa ska funka, ingen aning om det gör det dock..:/

I "Kvinnor i väglöst land" (inte medeltida jag vet, men kan va till hjälp vid rekonstruktioner då de levde under medeltida förhållanden långt "bakom" den övriga civilisationen) anv de ibland vintertid bara pinnar att torka sig vid en viss del av månaden, vilket hon som berättade inte tyckte var något vidare.  På vintern var tydligen tillgången på mossa ocg gräs begränsad (förstår inte varför de inte sparade det, men kanske åtgången var större än de beräknat så det tog slut?  Vet ju hur det kan va med vanligt toa-papper då man får springa på affären just innan de stänger..

Men om man nu är ute i skogen borde väl bark kunna fungera?  Dels är det lätt att tälja till så man får en skrapa och dels är ytan ojämn och borde fungera att få bort det skrap-delen inte klarar.  Tänker på nr 2 då..  Sen borde det väl vara olika på mossa och mossa?  En del mossa faller ju sönder lätt medan annan sitter ihop bättre.  Kanske prova  och se vilken som är bäst absorberande och sitter ihop bäst ?

Har i övrigt läst att mkt rika använde linnelappar ("Lin och linne") av blånor för bästa effekt.;)

Åh javisst ja  Hörde någon gång om halvlångt torrt gräs som skulle hållas i en u-form och användas att torka med efter skrapan.  Kanske värt att testa?  Nog bäst att värma det framför elden först dock så man slipper den ohyra som kan finnas i torrt gräs..  (Tio minuter ska räcka på 60 gradig värme för att få död på både loppor o annat otyg har jag hört)

Gudris
12/10/09, 1:11 PM
#6

Vattentoalett (dasshål över schakt där det nedanför strömmade vatten) var standard i Visbys stora packhus under medeltiden!

Någon smart typ insåg att man kunde utnyttja den sluttande terrängen och det ständigt rinnande grundvattnet när man på 1200-talet började bygga de stora packhusen som skulle fungera som lager, boningshus och handelsbod allt på samma gång. Nedanför klintkanten fångade man upp grundvattenströmmar i ledningar av sten och trä som sedan leddes genom husens källare på väg ner mot hamnen (som låg där vi idag har almedalen). I en av husens väggar hade man ett schakt som ledde upp till bottenplan där man hade köket. Allt skräp kastades där ner i "sopnedkastet" och sckatet hade även öppning där man hade dass. Allt ramlade då ner till källaren hade man ett stort rum som vattnet leddes igenom för att spola ut det värsta av smutsen. För att kunna tömma de här rummen (vattnet kunde naturligtvis inte få ut allt skräp) hade man en lucka som man kunde skotta ur skräpet genom.

Hus som övergivits innan man tömt källarrummet är en guldgruva för arkeologer, där hittar man allt de släppt ner, från träföremål till matrester. Man har även hittat spädbarn begravna i sånna här källarrum som legat vid kyrkogården, troligen för att de inte var döpta innan döden men skulle skyddas från helvetet.

Man har märkt att vattnet fortfarande rinner i intakta ledningar när man råkat gräva av dem vid nutida grävjobb, då har det blivit vattenskador i det hus som är nästa i ledet…

En bild av ett packhus:

Gamla Apoteket

Annons:
Meli
12/10/09, 1:14 PM
#7

# 6 Ah vad intressant.Glad

moondancer
12/10/09, 2:20 PM
#8

#0 Mårten Skinnares hus i Vadstena har en liknande toa som på bilden, dock är det inget vatten under, utan det är bara gata. (huset kallas skämtsamt Mårten Skitares hus)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LinaN
12/10/09, 2:33 PM
#9

Tänkte också på det. Taskigt läge om man har ett boende som inte har vallgrav kring sig och man blir belägrad, då riskerar man ju o få en armborstskäkta i arslet ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/10/09, 6:32 PM
#10

#4 Svampen tvättades efter användning, har jag förstått. (Fy tusan för att vara hushållerska i såna tider!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
12/10/09, 6:37 PM
#11

haha apprå på grisar. En vän till mig berättade en lag om just detta angående stångar osv att ta nr1 och 2 på.

Kan tyvärr inte hela ramsan. MEN det gick ut på att om grisen bet av snorren så fick wärdshusvärden betalla skadestånd :P Tyckte jag var lite lustigt.

På läckö slot har de ju en sådant toa där det bara är ett hål för stjärten så plumsar det ned i sjön :P

Tomteslakt
12/10/09, 7:04 PM
#12

ofta fungerade ju t ex bröstvärnen på borgarna som avträdeshål, mycket praktiskt…lite riskabelt under belägring hehe…och kul om man är lite på lyset och slinter i hålet..då får man sig en duktig resa…hehe

sen fanns ju i städerna yrket latrintömmare… måste varit lika högstatusyrke som att jobba med barn eller gamla idag…

Rajka
12/10/09, 8:24 PM
#13

#5: Den där skrapan hade flera benämningar, en var helt enkelt rövskrapa eller rövspade. Det var som en brödspade i matskedsformat. Hade man tur fick man ärva en som var väl använd (men rengjord) och därmed len och skön och ingen risk för stickor. Det vanligaste var att de gick i arv från fader till äldste son.

Gosigt!! Obestämd

Annons:
Ahnna
12/10/09, 8:26 PM
#14

#13 Eeee-eee-hheee-heeeeewwwww!!!!!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/11/09, 3:29 AM
#15

#11 fast med plums i sjön/vallgraven är väl ändå rätt ok, tänk nu idagens tider, då måste man lägga litet papper i holken innan man gör 2an om man inte vill riskera att få kallt dassavatten skvättandes upp i ändalykten ^^

Jag formligen HATAR när det skvätter upp. Det går kalla kårar genom hela kroppen och jag vill bara duscha efteråt. blerk….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
12/11/09, 6:24 PM
#16

Hm angående det där gräset i # 5 ska man alltså inte hålla det på mittendelen av u:et utan närmare ändarna för bästa effekt.

# 15 Hehe bättre än de gamla pottorna (som behövde tömmas) i a f - ja o så slipper man som sagt bli kall om baken vintertid…  Alltid något.;)

Halvdansken
12/14/09, 7:57 PM
#17

Ni tjejer, har ni nån info om hur man gjorde under mensen? Om vi nu ändå är inne på den avdelningen.

Man hade ju inte underkläder, så att tillverka nån typ av "binda" och lägga i trosorna gick ju inte. Lät man det bara rinna nerför benen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
12/14/09, 8:05 PM
#18

#17 Vi diskuterade väl det i nån tråd, där någon skrev att det finns dokumentation på att kvinnorna satt på en liten hink, eller hur det var. I övrigt tror jag att man hade någon form av tyg runt underlivet, för blod är svårt att tvätta bort från kläder och inte direkt hygieniskt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
12/14/09, 8:39 PM
#19

# 17 Hm vet inte hur det var under medeltiden men de gamla egyptierna hade tamponger av linne har jag läst.

Jinaum
12/14/09, 8:52 PM
#20

#17 jag blev lärd av min fröken att man gjorde minsan som Ronja gjorde! *asg* Vet dock inte om det finns någon verklighet i detta. Men det var vad jag fick lära mig i skolan. Man hade typ en binda i tyg med vitmossa..

Tycker det låter fnoskigt men.

Annons:
Meli
12/14/09, 8:57 PM
#21

# 20 Haha.:)  På 1800-talet använde man i a f "bindor" av tyg (som blivit mjukt av flitig användning), som man fäste antingen i korsetten eller livstycket. 

Men blödde man väldigt mkt kanske det var värt att göra en "kärna" av t ex absorberande mossa?

Halvdansken
12/15/09, 12:08 AM
#22

Jag vet ju själv hr det kan vara de dagar det är värst. Man försöker hålla sig i närheten av en toalett. Att då inte ha tillgång till vatten, moderna hygienartiklar eller ens ljus (!) måste vara ett litet helsike. För att inte tala om sådana små hjälpmedel som Naprosyn, Treo och Ipren…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LinaN
12/15/09, 12:18 AM
#23

#22 jag har läst någonstans (som vanligt! vad frustrerad jag blir!) att kvinnorna i allmogen fram till ganska så sent gick utannågot under kjolen utan lät det droppa/rinna bäst det ville. vad kladdigt och extremt opraktiskt det måste ha varit. Vet ju själv hur kladdigt och kletigt det blir de gånger det blöder igenom binda/tampong, tacka gudarna för menskoppen!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/15/09, 10:45 AM
#24

#23 På nåt vis så tror jag inte riktigt att det var så man gjorde. Lika lite som jag tror att vikingarna bara tvättade sig en gång om året, om du minns den diskussionen. Tungan ute

Jag menar, hur kan man bygga giganorma katedraler och hugga ut helt felfria marmorstatyer men inte stoppa blodflöde?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/15/09, 12:36 PM
#25

#24 men det är ju det jag säger ^^ att jag har läst att man gjorde så men jag har svårt att TRO att det vart så av egna erfarenheter med just läckande skydd med påföljande klibb o klister…. *bläh*

jag tror mer på nålbundna bindor, tygpåsar stoppade med mossa som man iaf hade i "trosorna" och andra lösningar även långt tidigare än medeltiden. För knappast har man väl gått omkring som ett skadeskjutet djur i en veckas tid….

tänker bara vilken risk det måste ha varit om man som kvinna ger sig ut för att plocka fallved i skogen och både björn och varg får vittring på mensblodet på marken/snön…. kan inte vart helt smidigt. Man vet ju bara hur påiga hanhundar kan bli när man själv "löper" ständigt en kall nos i röva ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lillyblossom
12/15/09, 7:47 PM
#26

Hade lite tidsnöd så jag hann inte läsa allas inlägg så jag ber om ursäkt om jag upprepar något.

I vilket fall har jag hört att under vikingatiden åtminstone använde man som ovän nämnt gräs och mossa, men även stenar och snäckor för att kunna skrapa då…

Sen så har Varbergs färstning just en sådan form av toalett som tavlan visar. Fast denna sitter ganska högt upp i ett av "tornen" där det är som en alkov där man sitter. (Tänkt er ett rint torn med en utskjutande fyrkant och i fyrkanten sitter man.) Hållet mynnade rätt ut på grässlätten som var nedanför. (Hoppas ingen gick förbi vid ett illa valt tillfälle) I vilket fall som helst användes detta dasss även som flyktväg för kungen(?!?), snubben som bodde där iaf. De hängde ut ett rep och hivade ner sig sissodär femton, tjugo meter ner på gräset och flydde.

Meli
12/15/09, 7:50 PM
#27

# 23 Hm det var allmogekvinnorna jag syftade på i # 21  Deras mödrar gjorde detsamma så det kanske hade hängt med ett tag i a f?

# 26 HahaGlad

Annons:
Lillyblossom
12/16/09, 11:10 AM
#28

Nu har jag väldigt lite på fötterna för det jag tänker säga men jag har fått för mig att man i vissa fall använde skinn som bindor. Får då en bild av att man skulle ha pälsen mot sig, men så vet jag ju inte om det var päls på skinnet över huvud taget. Skulle väl dock kunna vara en av de bekvämare metoderna kan jag tänka.

Sen så är det många i indianstammar som har ett speciellt hus för blödande kvinnor. Dom får helt enkelt bara vistas där under hela mensen. (Inte för attt detta användes så mycket under medeltiden kan jag tänka men ändå roligt med historisk info om sånt här tycker jag. Står ju inte i så många böcker….. ;)

Ahnna
12/16/09, 11:19 AM
#29

#28 Har du läst det där om indianerna någonstans? Jag har bara sett det i en film, eller om det var en TV-serie, men jag har inte hittat någon källa för det. När jag såg det i filmen/serien så minns jag att jag funderade på varför men kommer inte ihåg om man fick någon förklaring på det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
12/16/09, 11:54 AM
#30

Njae, Skäms jag tror jag läste det i en bok som heter Moder Jord, Fader HImmel (jättebra bok btw) så min källa är ganska tunn. Men sen har jag för mig att jag sett det på tv med i program om "primitiva folkslag". Sen så såg jag i det där programmet, när svenska familjer åker till afrika, att de gick till en särskild hydda när en kvinna i byn skulle föda så idén är väl inte helt osannolik att man har speciella hyddor för kvinnliga angelägenheter. (Vi är ju så "smutsiga" så fort det har att göra med våra underliv enligt vissa…..öhum)

Den enda förklaringen jag har är att, precis som #23 säger, man satt utan något skydd. Man ville ju inte ha blod överallt i byarna eftersom det är mer än en kvinna i byn som har perioder…..

Ahnna
12/16/09, 12:02 PM
#31

#30 Att man får gå till en speciell hydda/hus när man ska föda tycker jag inte är så konstigt - vi åker ju till sjukhus för samma sak - men att man skulle bli förvisad från byn under en vecka varje månad tycker jag är lite underligt. Det finns säkert naturfolk i världen som har det så, men frågan är varför. Det är ju inte (normalt) en period när man kan bli gravid, så det borde ju inte vara risk för våltäckt eller nåt sånt som gör att man vill gömma undan blödande kvinnor. Men som du säger, vi har en väldigt sneddriven syn på våra egna kroppsfunktioner!

Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
12/16/09, 12:22 PM
#32

Som sagt, jag är ju inte hundra på ämnet. Om inte annat så är det väl bekvämt för kvinnan själv att få va ifred om man blöder. Var det fler så hade man ju ändå sällskap. Man kan ju tänka att de passade på att göra diverse hantverk under tiden med.

jo visst åker man iväg för att föda oftast men i ett så primitivt samhälle så gör man det nog mest för avskildhetens skull. Skulle det vara för hygien så hade de ju kunnat gå några hundra meter bort från byn. Kanske inte en hel kilometer. Så nåt större syfte tror jag borde finnas. Men vad vet jag inte. Detta är bara vad jag tror förstås. Tungan ute

Ahnna
12/16/09, 9:26 PM
#33

#32 Jag tror att det har att göra med deras tro och seder att de inte vill att kvinnorna föder någon annanstans än på "anvisad plats".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/16/09, 10:49 PM
#34

#30 böckerna är skrivna av Sue Harrison, hon skrev även "Min syster månen" och "Min bror vinden" som är uppföljarna till "Moder jord, fader himmel" bra böcker :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lillyblossom
12/17/09, 12:42 PM
#35

#33 Jo så kan det kanske med vara. Vi får helt enkelt försöka hitta lite mer fakta om ämnet. Flört

#34 Alldeles riktigt! Och ja, dom är superbra! Även om jag gillar första boken bäst. Tungan ute

Ahnna
12/17/09, 12:57 PM
#36

Hur kan en tråd om medeltida avträde spåra ur och börja handla om indianer och barnafödande…?

Det går utför med Medeltiden! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/17/09, 12:59 PM
#37

Hur kan en tråd om medeltida avträde spåra ur och börja handla om indianer och barnafödande…?

Det går utför med Medeltiden! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
12/18/09, 11:23 AM
#38

Det är nog mitt fel…ledsen…Skäms Men det kan ju hjälpa att komma fram till slutsattser om man jämför med annat…..

Ska nu stänga min mun i detta ämnet eftersom jag sagt allt jag vet….Flört Så kan andra som vet mer ta plats! Tungan ute

LinaN
12/18/09, 2:24 PM
#39

#37 det är inte svårt ^^

Nämn en tråd som inte spårat ur här på medeltiden? ;P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/18/09, 6:55 PM
#40

#39 De allra mest oseriösa trådarna brukar fortsätta vara det. Men annars så… kommer jag inte på nån! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

NessaInglorion
3/3/10, 3:29 PM
#41

Har läst alla intressanta inlägg och kom på det där som nämndes om hydda. När jag läste serien Jarastavens vandring (svensk folkvandringstid) så satt kvinnorna i något som kallades för blodshydda då de hade mens.

Nu är ju berättelsen fiktiv men jag undrar om det kan finnas någon sanning i det? I dessa böcker pratades det även om att mensblodet var mycket starkt (böckerna handlar om völvor).

"Låt själen vara fri"

Annons:
LinaN
3/3/10, 4:04 PM
#42

#41 samma "blodshydda" kan ma nläsa om i Sue Harrissons böcker om Chagak, Kiin och de andra indianerna.

moder jord och fader himmel, månen min syster, vinden min bror (trpr jag böckerna hette)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

NessaInglorion
3/3/10, 4:29 PM
#43

#42 Hmm, de böckerna vill jag nog läsa. Hittar man dem på en vanlig boksajt? Glad

"Låt själen vara fri"

LinaN
3/3/10, 4:46 PM
#44

#42 det borde man. jag hittade mina på loppis :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

NessaInglorion
3/4/10, 9:39 AM
#45

#44 Skrattande Tack!

"Låt själen vara fri"

Lillyblossom
3/4/10, 11:30 AM
#46

#42 Min syster månen och min bror vinden heter dom. Rätt ord, lite fel ordning…. ;)

Eldsdotter
3/5/10, 8:58 AM
#47

Åter till medeltida mens. Det finns en avhandling i etnologi om mens, som heter "Skammens röda blomma?" av Denise Malmberg. Den är om 1800-tal, men hon har även skrivit en artikel om mens på medeltiden.

1989: "Skammens röda blomma? Medicinska och kyrkliga uppfattningar om menstruationen under antiken och medeltiden." I antologin "Kvinnors rosengård. Medeltidskvinnors liv och hälsa, lust och barnafödande." Redigerad av Hedda Gunneng mfl.

Den antologin innehåller flera bra artiklar, så den rekommenderas! (Jag skrev om både mens och sperma och andra mysigheter i min doktorsavhandling, så jag har litteraturtips till mycket!)

Enligt Malmberg hade man normalt inga mensskydd utan lät det rinna, ända fram till 1800-talet. Då uppfanns gjördeln som man lägger tygbindor i. Vanliga kvinnor hade ju inte några brokor eller andra underbyxor förrän på 1900-talet! "Skammens röda blomma" är just de röda fläckarna som bildas bak på särken. Men nu är det många år sedan jag läste, så jag minns inte vilka källor och belägg hon hade. Dock att det finns nedtecknat av kvinnor som levde in på 1900-talet om hur de på 1800-talet lät det rinna.

Däremot: Birgitta nämner i en uppenbarelse att man kastar en menstruationsduk. Min farmor berättar om hur man tvättade sina bindor, men den heliga Birgitta kastade bort sina använda!

Jag har alltså både en forskare som skriver att kvinnor ofta lät det rinna, och en helig Birgitta som på 1300-talet nämner en kastad menstruationsduk. (Det är syndaren som ska kastas bort som en dödfött foster och en menstruationsduk.)

Halvdansken
3/5/10, 10:53 AM
#48

Det där med att kvinnor förvisades till speciella hyddor under mensen finns fortfarande. Jag hade en pojkvän som under en period jobbade som pilot i Papua New Guinea. Han flög ibland ut till byar mitt i djungeln och lärde känna lite människor och han berättade om det här beteendet.

Det var nog inte så mycket omsorg om kvinnorna, eller praktiskta saker, mer att om övertro - om en en kvinna med mens kom för nära ett byte så var man tvungen att slänga det, för då var det "smittat" (med vad?) och helt allmänt att saker blev förgiftade eller orena o sånt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Ahnna
3/5/10, 11:22 AM
#49

#47 Jag tror mer på Birgitta i så fall, för jag har väldigt svårt att tänka mig att att kvinnor i 30 000 år har låtit det rinna och plötsligt en dag på 1800-talet kom på att man kanske skulle använda nåt så man slapp blöda igenom kläderna. Obestämd

Att det säkerligen har funnits grupper av människor i olika delar av världen där man har låtit det rinna, det tror jag. Men jag tvivlar på att alla kvinnor alltid har låtit det rinna ända in i modern tid, det är alldeles för idiotiskt, rent ut sagt. Man får ju också hålla i minne att många skrifter från tiden efter medeltiden innehöll en massa påhitt om tidigare epoker som mer eller mindre dumförklarades. (Särskilt vanligt på 1800-talet, då man romantiserade hela medeltiden och gjorde ner en massa människor som levde då för att de skulle verka smutsiga och hemska och långt ifrån lika civiliserade som 1800-talets övre medelklass.) Så frågan är hur säkra källor om menstruation man kan hitta före 1800-talet, även som forskare. Det är ju så mycket som har förvrängts genom historien!

#48 Men jisses… Förvånad Torde någon människa gå nära de blödande kvinnorna eller blev de också smittade då? *vojne!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Eldsdotter
3/5/10, 12:45 PM
#50

Läs bara Gamla testamentets renhetslagar. Om en menstruerande kvinna suttit på en dyna och en man sätter sig på den dynan smittas han av hennes orenhet och måste rena sig. Tack för Jesus, som moderniserade läran! :)

Upp till toppen
Annons: