Annons:
Etikettallmänt
Läst 2947 ggr
Tomteslakt
12/10/09, 1:03 PM

Värsta "förolämpningen" ni fått?

Vad är den värsta "förolämpning" eller kommentar ni fått från andra utanför erat återskapande om er eller erat återskapande av historia?

Eller vad skulle ni anse som en förolämpning av det folk brukar säga om er eller erat historiska återskapande?

  • Själv brukar jag få höra att…jahaa, ja men då är du en såndär lajvare *surnar till*
  • eller jaha, men ni leker ju bara med pinnar (hört av en mängd hästfolk)…
  • eller jaha, men nu menade jag "riktig" ridsport (fått av en officer på K1 som frågade om nån höll på med ridsport), angående tornerspel
Annons:
LinaN
12/10/09, 1:18 PM
#1

oj, här finns det en hel del spännande!

  • Oj, men då är ni väl sånna däringa som offrar kattungar och dricker blod och sånt då? (Blandar ihopa lajvare med satanister *Suck*)
  • Så du brukar klä ut dig till viking alltså? (nej för hundratrettiosjätte gången, jag klär UPP mig.)
  • Men det är ju ingen hobby! det är ju maskerad! (facepalm)

Folk ÄR idioter ibland ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
12/10/09, 1:27 PM
#2

mhmm…

  • "men du kan ju inte rida en nordsvensk i tornerspel, den är ju alldeles för klumpig och långsam" (fått höra av en människa som hade fullblod/halvblod på en mässa i julitta)..då har jag dottern till Elding, norges snabbaste travnordis, hon ÄR snabb som fasen… Tungan ute, hon slår dom flesta halvblod…
  • eller när de pratar med en om tornerspel.. jaha då lajvar du ju eftersom du byter roll till riddare? (NEJ, jag reanactar och pysslar med tornerspel). Som riddare har jag ett artistnamn, för publiken..jag låtsas inte att jag är någon annan, jag är fortfarande staffan i rustningen.
  • fått höra från SRS-möte…nämen inte kan man väl ha brynja eller tunnhjälm, det är ju skitfarligt. *suck*
AutumnWicca
12/10/09, 3:09 PM
#3

En del har man väl hört genom åren…

  • Jaha, såntdär lajv… jag har aldrig fattat varför..
  • SÅ du spelar teater på marknader?? (Nej, jag är hantverkare, tillverkar och säljer saker…)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Tomteslakt
12/10/09, 3:20 PM
#4

#3 säker på att det inte bara är rekvisita då Flört

  • eller… tillmälen som fjolla, bög och hästknullare har man ju fått höra (gymnasiet och framåt)..MEEEEEN… när riddarrustningen dras på och de får höra att man håller på med det, oj..då är man ju hur tuff och manlig som helst. Och hur vååågar man vara nära dom där sakerna som bits å sparkas??

min undran då blir ju, var nånstans på hästryggen är det man går från att vara en fjollig tidelagist till att vara hetro megamatcho?? skumt det där…

LinaN
12/10/09, 3:34 PM
#5

#4 men du, måttet måste ju vara om man är gay och dessutom rider tornerspel, då är man en megamatcho…. ehhh…. bög? nej sånt trams, att bara manliga män kan rida torner, betyder det att alla tjejer som rider torner är flator och manshatande militära feminister?

Men att fått höra hästhora, hästknullare och dylika har man ju själv hört men det vart ju långt innan jag började med historiskt återskapande eller ens lajv. Sånt blev man kallad bara för att man var den impopulära tjejen utan kompisar i skolan. Jag är nog den i min grundskoleklass som har vart mest framgångsrik trots mobbing och annat. idag har jag välrdens bästa vänner som kan så väldigt mycket…

See you suckers after WW3, typ, då ska vi se vem som klarar sig för att man kan handsy och inte bara köpa färdiga saker i affären, vem kan hantera ett vapen och jaga, ska bli intressant o se hur det blir då. O nej, ja' änte bitter.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[trollduva]
12/10/09, 3:47 PM
#6

det värst jag har fåt höra är att jag är en djurplågare som förstör den stakars hästen när hon går tornerspelFörvånad 

och är det inte dags att växa upp snart och sluta leka medeltid från diverse släktingar och vänner

Annons:
Tomteslakt
12/10/09, 4:01 PM
#7

#6

ja faktiskt…den har jag fått höra från hästfolk också att jag plågar hästen med stressande moment, hästen kan ju faktiskt skadas av vapnen, det är alldeles för snäva vändningar m.m…..

men framförallt för att man hetsar dom till att bli nervvrak. Och det blir dom inte med en hispig liten fjortis som skriker och gapar? :P

[trollduva]
12/10/09, 4:17 PM
#8

7#precisSkrattande

Tomteslakt
12/10/09, 4:23 PM
#9

#8

får man fråga (OT) vilken grupp du rider för trollduva? jag kan säga att jag rider för nordic knights…men åsikterna jag säger här är mina egna :)

[trollduva]
12/10/09, 5:46 PM
#10

9#klart att man får;) jag är med i skånska björnen,men är just nu bara väpnare

Ahnna
12/10/09, 6:26 PM
#11

Jag har fått höra en hel del, men det mesta är vatten på en gås… Men visst har det förekommit vissa kommentarer som blir mer och mer irriterande ju mer jag tänker på det!

  • "Det är visst rollspel att rida tornerspel, ni heter ju annorlunda och du skyltar ju inte med att du är tjej!" Nej, men jag döljer det inte heller… Och nej, det är INTE rollspel! *ghaaaah!!!*
  • "Tornerspel är inte bra för hästen, så sånt ska man inte syssla med." Sagt av en f.d. tornerspelsryttare som idag ägnar sig åt enbart akademiskt dressyr. Jag anser att det inte behöver vara varken eller, alltså tornerspel eller dressyr, utan att man kan kombinera båda två på ett bra sätt. Men det händer ju inte av sig själv, man måste ju jobba med det.
  • "Men är du tokig, du kan ju inte köpa ett FULLBLOD! De kan man INTE rida tornerspel med!" Öh…? Nähä…? Jag tycker att det har funkat rätt bra i 5½ år nu…
  • "Men varför vill du syssla med medeltid? Vad är det för mening med att leka att man har gått tillbaka i tiden till den period när det var som allra hemskast att existera?" Sagt med MYCKET nedlåtande ton. Men vill man bara se medeltiden som ett stort svart pesthål så fine…
  • "Man kan bara rida ett visst antal tornerspel med varje häst, för sen blir de så stirriga att de flippar ur och då kan man typ inte använda dem till någonting resten av deras liv." Eeehhh…?! Jag har inte räknat exakt hur många tornerspel min nuvarande häst har gått under de här 5½ åren, men hon behärskar dressyr, hoppning, jakt och fälttälvlan hur bra som helst, än så länge i alla fall! Cool (Jäkla dum kommentar, så otroligt okunnigt!)
  • "Heter du nåt annorlunda när du leker i skogen? Ja, men då ÄR det ju lajv!" Så för att jag tar mig ett SCA-namn (ett tilltalsnamn med medeltida bakgrund för att smälta in i illusionen) så blir plötsligt mitt historiska återskapande lajv? Jag är lajvare också, men det har ingenting med mitt återskapande att göra, det är två helt skilda världar.

*mummel, svordom*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
12/10/09, 6:58 PM
#12
  • Tyresö tornerspel förra sommaren när jag skall in på banan och väntar i 30graders värme… då kommer det fram en pappa och hans 2 söner och vräker ur sig: Om ni är riktigt snälla och frågar kanske ni får klappa på farbrorns häst.  Nej nu jävlar säger jag bara :P..meeen, dumma turister, vad är väl det att reta upp sig på…hehe
  • Men på K1 var det en del officerare som ansåg att tornerspel, det är ingen riktig ridsport och inget en seriös hästmänniska ska se upp till eller uppskatta.
  • Har även fått höra att det ska vara traumatiskt för hästen att befinna sig på tornerbanan med musik, publik, fladdrande mördarfanor och hästätande motståndare…säg det till min dam som tjuvstartar om jag inte håller henne kort på banan.
MegN
12/10/09, 9:50 PM
#13

#11. Det där med "Men varför vill du syssla med medeltid?" känner jag igen. "Varför kan man vilja avstå från all praktisk teknologi som människan har kämpat för att uppfinna? Laga mat över öppen eld, osv, det är ju bara korkat." Nähä? Varför cykla eller springa när det finns bilar? Varför paddla kajak på havet när det finns Finlandsbåtar? Och ändå finns det massor av folk som cyklar, springer och paddlar osv - och t.o.m. annat folk som tittar på och beundrar…!?

Nästa gång någon ställer den frågan till mig ska jag fråga tillbaka: varför åker folk Vasaloppet, när det finns snöskotrar!? Jo, för att göra något med kroppen, känna att man uträttar något, utmana sig själv i ork, teknik osv. Inte för att man har blivit medlem i en skidsekt som dyrkar svett och blåbärssoppa…

Annons:
Ahnna
12/10/09, 9:53 PM
#14

#13 *asgarv* Bra inställning! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
12/10/09, 11:14 PM
#15

# 13 Säker på att de inte tillhör en skidsekt? Oskyldig

zayla
12/11/09, 9:49 AM
#16

Hmm…det här ska jag definitivt vara vaken på! Intressant! Är ny i gamet så jag kan inte precisera om jag fått nån konstig kommentar.

Tomteslakt
12/11/09, 10:15 AM
#17
  • Har även fått kommentaren av både alv-, tomte å trolllajvare och andra återskapare att jag som återskapande tornerryttare och är väldit mån om mitt yttre då bara trycker ner alla andra som bara vill ha kul och leva medeltid. Eller att jag inte har nån fantasi för att jag inte kan föreställa mig när någon lajvar en magiker (hur gör man en demon eller ett eldklot? eldkastare under manteln?)…

Jasså, så att ha säkerhets- och proffesionalitetstänkandet som tornerspelsryttare så är jag nertryckande och översittare. Vet inte vad AH säger om det, hon som både är tornerryttare och känner mig :P… Men jag anser att rider man tornerspel ska det vara riktiga grejer och kläder, ska man återskapa något och ha betalande publik…ska det fasiken vara fullt ut.

Annars kan man vara i skogen eller vid stallet och hålla på, men med betalande publik ska det göras proffesionelt.

Ahnna
12/11/09, 10:35 AM
#18

#17 Jag håller med dig, och har fått samma pikar själv. "Vi vill faktiskt bara ha kul, men du ser ju så extremt seriöst på allting!"

Det de missar är att min seriositet gäller mig, inte dem. Jag ser inte ner på andra som inte är lika seriösa, så länge de är medvetna om skillnaden. Men folk som anser sig vara seriösa, men totalt missar det här med korrekta material och korrekt dräktsnitt, de har jag lite fördomar mot, det ska jag erkänna. Att vara seriös medeltidare innebär ju lite mer än att sy alla sina klänningar i linne, liksom. Särskilt om man syr 60-talsklänningar och kallar dem för "medeltida" bara för att de är gjorda i ett medeltida korrekt material…

*skakar på huvudet*

Och som du säger, om publiken betalar för att se ett medeltida skådespel med riddare, då ska det ju naturligtvis se medeltida ut! Därmed inte sagt att alla måste läsa gamla manuskript och handsy alla sina plagg och stoppa sina gambesoner med hästtagel, utan min poäng är bara att illusionen ska vara vattentät. På håll kan ingen se om man har handsytt eller maskinsytt sin dräkt, men materialets fall och "flow" syns! Därför måste man tänka på att använda rätt material och rätt snitt för att illusionen av medeltid ska fungera.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
12/11/09, 8:17 PM
#19

# 1 Undra egentligen varifrån folk fått det där att lajvare sysslar med okulta saker? 

Blev för många år sedan tillfrågad om jag ville hänga på några lajvare en helg, då de behövde en medicinkvinna.  Jag var dock tyvärr uppbokad (hade varit kul att testa), och när jag sedan nämde det för några släktingar blev de upprörda och undrade hur jag ens kunde överväga det.

Enligt dem var det just satanistiska saker lajvare sysslar med och att jag hade ren tur som klarat mig…:/

[incendium]
12/11/09, 11:30 PM
#20

#19 vart det kommer ifrån i början vet jag inte men jag gissar på att svt spädde på det ännu en bit med en skum serie som sändes för ett tag sedan vid namn graven. Mitt under serien kommer några poliser ut i skogen på grund av konstiga ljud och hittar där maskerade män med piskor och så vidare och ett knippe nakna kvinnor. Och då vet ju alla vad det är för folk som är i skogen så en av poliserna ropar "Är ni lajvare?".

Annons:
Meli
12/12/09, 12:39 AM
#21

# 20 Heh :/

Tomteslakt
12/12/09, 9:57 AM
#22

#22..ja men det är ju ungefär som jag fått höra en hel del…bara för att man sysslar med tornerspel och kallar sig riddare…för det första får man skumma blickar då folk försöker pränta in i skallen på en att det ju faktiskt inte finns riddare längre (feeeel, finns faktiskt ordensriddare kvar idag) men också att jag som riddare då per automatik anser mig för mer än andra…eftersom jag är riddare.

Och att jag ju som nämnts tar mig ett alias där jag kan göra va tusan jag vill… det är inte en teater, det är en ridsport!

Anthka
12/12/09, 10:00 AM
#23

#1 och #19 jag tycker nästan det är konstigare att folk fortfarande tror att satanister har ihjäl kattungar och bränner kyrkor…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
12/12/09, 11:17 AM
#24

#22 Lite teater är det ju. Flört Men det blir inte automatiskt lajv för det.

Folk i allmänhet vet inte vad lajv är, och det är kanske inte så konstigt, för uttrycket "fiktiv teater utan publik" ger inte en så bra förklaring om man inte redan vet vad det handlar om. Jag vet inte om folk slänger sig med uttryck som lajv för att verka kunniga i ett ämne de inte kan ett skvatt om, eller om det bara är en total missuppfattning. Men jag tror att det är svårt att komma ifrån det så länge lajv är ett mysterium för alla som inte har prövat på det.

Personligen tycker jag att Varanteatern har gett den allra bästa inblicken i lajv i TV, när de gjorde serien Varan-TV på 90-talet. I ett av avsnitten så går en helt vanlig kille genom en dörr och på andra sidan är det en medeltida by (lajv) med festligheter och massor med folk klädda i lajvkläder. När killen går tillbaka genom dörren så blir allt som vanligt igen. Det är ju klockrent! Cool Precis så är ju lajv! Antingen så är man in-lajv eller inte och alla vet var gränsen går, i det här fallet dörren. Och på andra sidan dörren så ger sig alla in i sina karaktärer till 100%.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
12/12/09, 11:56 AM
#25

#20 *skrattar* Ååååh vad jag hjälpte till att spä på den myten i september i år. Jag är helt ny på lajv (har gjort tvärt om karriär, gått från historsikt återskapande till lajv). Min roll var en morbid kirurg som var i maskorpi med en lönnmördare… så det ena ledde till det andra och vi tog upp en medspelare i skogen, band honom vid ett träd, "skar" honom i bröstet (vi lyckades skitbra med det visuella) medans 2 av våra kompisar som spelade konstnärer målade av scenen, en med stafli. Av en händels kom ännu en medspelare upp i skogen och kom på oss så vi bad honom öppna champagneflaskan (alkofritt) vi hade med oss för att fira vår session.

Där och då när

* en man står bunden vid ett trä

* två kvinnor skär honom så blodet rinner

* två kvinnor målar av detta utan att komma till mannens undsättning

* en man skjuter iväg en champagnekork med ett ljudligt plopp

Då… kommer en familj svampplockar med Kånkenryggsäckar och picknickkorg… Oj oj oj så fel det kändes! men ingen ville avbryta spelet för att försöka få dem att förstå utan scenen bara frös och alla blev lixom illa till mods.

(förlåt, lite OT men jag blev så carried away)

Caramelbrownie
12/15/09, 12:29 AM
#26

Är även jag ny och väldigt ung. Men jag har fortfarande fått väldigt nedlåyande kommentarer. så som

  • "Va fan håller du på med jävla miffo, Det är ju bara nördar som går på sådant där" Men jag har lärt mig en smart motreplik = Jag må vara en nörd, men vad säger du om 20 år när du sitter fast i förorten och jag lever utav den friska luften?
  • sen har vi ju de typiska"Jävla historienörd, Miffo, E.t.c"

MEn som sagt har jag inte vart med länge. så det här var väll det vanligaste

Att skriva, är att måla med ord...

medarbetare på Fantasy iFokus

Halvdansken
12/15/09, 2:41 AM
#27

#7 " …jag plågar hästen med stressande moment, hästen kan ju faktiskt skadas av vapnen…

men framförallt för att man hetsar dom till att bli nervvrak. Och det blir dom inte med en hispig liten fjortis som skriker och gapar?"

Du kan ju kontra med att ifrågasätta vilken som helst trav- eller galopptävlig, i varje fall på elitnivå. Det har ju varit massor med skriverier om hästar som stuat på banorna. Snacka om att stressa dem.

Nu är inte jag aktiv själv, jag läser enbart böcker, men jag har ett par vänner som tillbringar några veckor varje år i Lejre här i Danmark i ett järnåldersläger. (Lite för tidigt för er del, men nu får ni inte vara petiga). De säger att en del kommer dit och bor i ett par dagar, och de flesta stressar av fullständigt. Allt modernt är förbjudet och utan mobiler, klockor, tv mm, där man är tvungen att göra saker på riktigt (de slaktar inte, det fixar inte dagens människor, man all annan mat görs från grunden) så lär man sig att saker får ta den tid de tar.

Och attans vad man får sig en läxa om man börjar säga "lajva" eller "leka" eller "klä ut sig".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Halvdansken
12/15/09, 2:47 AM
#28

PS. Lejre betyder helt enkelt "Läger" och det har funnits boplatser offerplatser där typ "alltid". Det har  varit en viktig punkt där höga män och och grupper och religiösa dito har bott eller besökt. Dick Harrisson skriver om det i sin deckarroman "Ofärd".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
12/15/09, 10:50 AM
#29

#27 Nejnejnej, gå inte dit! Trav och galopp är INTE stress och djurplågeri. (Om det var det du menade.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/15/09, 12:39 PM
#30

#29 jag tolkade det som att "om nu hästarna blir så stressade av tornerspel, borde de inte bli lika stressade av galopp och trav då?" så tolkade jag det :D

Vilken häst som helst kan bli strressad inför en uppgift den inte är van vid eller klarar av. oavsett gren.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Halvdansken
12/15/09, 10:40 PM
#31

#30, jepp, så menade jag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
12/16/09, 11:13 AM
#32

#31 Dåså! Men som sagt, varken tornerspel eller kapplöpning handlar ju om att stressa hästarna och kapplöpning har redan ett dåligt rykte som djurplågeri, så det blir inte bättre om man jämför det med tornerspel med en människa som inte vet hur det ligger till.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
12/16/09, 2:08 PM
#33

vet inte om jag skrivit det tidigare..men när jag och min dam (hästen alltså :P) är på banan på tornerspel, då får jag starta henne bakåfram eller på tvären inne i startfållan/boet…annars så tjuvstartar hon på häroldens kommando eller när jag fattar vapnet..för då vet hon vad som ska göras och vad som gäller…dvs full fart och gå nära tilten… så om hon inte hade gillat det..tror jag inte hon gått ut alls på banan..använder nämligen inte sporrar heller

Ahnna
12/16/09, 9:31 PM
#34

#33 Det tror inte jag heller. Kallblodet jag hade förut älskade att träna tornerspel men hatade publik, så på själva spelen bangade han totalt och vägrade gå framåt. Av förklarliga skäl slipper han tornerspel fortsättningsvis. Som sagt, hästar som inte vill de vill helt enkelt inte!

Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Tomteslakt
12/16/09, 9:45 PM
#35

#34..nä precis… så det argumentet att det skulle vara plågande tror jag inte på…det är som med människor..vissa har scenskräck..men jag tror inte en NHL-spelare lider mycket av publikens rop eller skrän… annars hade han nog inte börjat spela hockey

Ahnna
12/16/09, 9:53 PM
#36

#35 Man känner väl sin egen häst tillräckligt mycket för att kunna avgöra om den ogillar det man sysslar med. Visst händer det att tornerhästar "lägger av", men det tror jag har mer med krämpor i kroppen att göra än stress.

Oavsett vilken ridsport man sysslar med så måste man ju lyssna på vad hästen säger och precis som med vilken annan ridsport som helst så är det inte alla hästar som mår helt bra. Men att döma ut hela sporten för att en enstaka häst mått dåligt av det är ju inte okej. Då kan man lika gärna döma ut någon annan ridsportgren där hästar skadar sig var och varannan dag. Hittills känner jag bara till en olycka i tornerspel där hästen blev skadad och det får man väl sätta på ryttarens huvud, som inte kontrollerade att vapnen var fräscha innan spelet började. (Spjutet sprack och stack hästen i buken.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
12/18/09, 12:32 AM
#37

Tror inte jag fått någon förlämpning faktiskt med än att jag är pedantisk av någon vars åsikt inte räknas tycker jag ;P Han är allt för grön (vi snackar typ 3 träningar bakom pinne och mini sköld)

Men JAG däremot brukar slänga till med denna: "Ditt ekollon!" NU känner ni er alla mycket förolämpade eller hur ;P

Ahnna
12/18/09, 7:04 PM
#38

#37 Ekollon…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
12/20/09, 10:40 PM
#39

#38 japp ekollon :P

Upp till toppen
Annons: