Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1587 ggr
LinaN
2009-12-30 23:36

Bältesfråga kring modell

Hittade ett sådant häringa bälte och undrar då om detta är något man skulle kunna se på en kvinna under vikingatid… Är väldigt osäker på det… vad tror ni?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-12-31 00:53
#1

Pja… Överhuvudtaget så har jag inte hittat någon dokumentation på att kvinnor under den tiden bar läderbälten. Men mitt sunda förnuft säger att de säkert gjorde det! Däremot är jag lite skeptisk till spännet…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-12-31 12:51
#2

#1 jag har också den funderingen att man borde ju också ha bälte och bältesväska som kvinna, det beror ju på vad man gör. Ska jag ut o handla så hade jag ju inte velat gå med hacksilver och pärlor i en påse i handen utan vid ett bälte kring midjan ^^

Vad gällande spänne och avslut så är detta baserat på faktiska fynd, såhär står det kring bilden på bältet "Vikingatida bälte med hårdvara inspirerat av gotländska fynd (Fröjel, Hellvi, Kopparsvik och Hejde). Handgjorda beslag i gulmetall, remdelare, sölja och remändesbeslag." samt så visas det bilder på lamellbälten han också tillverkat samt då med klara fyndreferenser från lameller och sådant. Så modellen av spännet är HK.

Men då ska jag fundera på om jag ska våga köpa mig ett sådant bälte… då de inte vart helt gratis…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-12-31 13:00
#3

#2 Länken i det här inlägget visar ju ett spänne som absolut är äkta, men i #0 tycker jag att spännet är för stort. (För avlångt.) Det är kanske min smak som spelar in, men jag hade velat se en lite mindre spännesdel.

Jag tror också att vikingakvinnor hade bältesväska. Att de inte begravdes med dem behöver ju inte betyda att de inte hade såna, men det gör att vi inte har några faktiska gravfynd att gå efter. Jag tycker generellt att ett väskfyns, som det ju finns flera av, inte behöver ha ett kön. Bara för att en väska hittas i en mansgrav behöver det ju inte utesluta att kvinnor hade väskor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: