Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 7079 ggr
JessicaN
2009-12-12 01:46

Mönster till huvudduk..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har något bra mönster eller som kan beskriva hur jag ska sy en sån här huvudduk som på bilden?

Den verkar ganska enkelt utformad så det borde ju egentligen inte vara så svårt att sy (jag är inte så bra på att sy)

Och hur knyter man ihop den sen?

Skulle gärna vilja ha någon lite finare huvudduk också, dock ingen jättekomplicerad. Jag är inte så inne på det här med årtal och så, så länge det är medeltid så duger det bra åt mig :)

Någon som kan hjälpa mig..?

Annons:
Anthka
2009-12-12 10:16
#1

Det där ser ut som en tre eller fyrkantig linneduk, knuten runt huvudet.

Klipp till en linnebit, trekantig eller fyrkantig (fyrkantiga bör vara mellan 70 och 100 cm på sidorna tänk på att lägga till sömsmån). Fålla den.

Lägg den trekantiga duken över huvudet med basen fram mot pannan (alt vik den fyrkantiga till en trekant och placera på samma vis). För bak snibbarna och knyt en knut i nacken, men "nacksnibben" (toppen på trekanten) mot huvudet/halsen och knuten utanför. Voila!

Som finare huvudduk tycker jag att slöja fungerar (men det är ju jag det).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-12-12 11:09
#2

Såna där huvudbonader knyter man mycker riktigt av ett fyrkantigt tyg som man viker till en trekant. Det kallades lite senare för yard cloth, för att tyget var 90x90 cm = 1 yard. Men mina egna och andras experiment har gjort gällande att duken bör vara större än så, gärna 100-110 cm i kvadrat, om man ska knyta lite stadigare huvuddukar. (Särskilt för senare perioder, 1400-1500-tal.)

Titta på botten av den här sidan för inspiration till hur man kan knyta en yard cloth på 1400-talsvis.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-12-12 15:13
#3

#2 beror nog på hur stort huvud man har, för min lilla pluttskalle räcker det med 100x100 cm Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-12-13 11:06
#4

#3 Ja, visst är det så. Men 90x90 cm räcker nog inte för så många att dra i kors i nacken och knyta på hjässan. (Men medeltidens "yard" kanske inte var 100% överrensstämmande med nutidens "yard"? Eller så hade man mycket mindre skallar då?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2009-12-15 22:15
#5

#4 (Ja mindre skallar hade de inte om man lyssnar på mina polare som är osteologer i varje fall ^^)

Upp till toppen
Annons: