Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 3351 ggr
Meli
1/6/10, 12:03 AM

Var sålde man ljus?

Om vi säger att man valde att köpa färdiggjorda ljus, var någonstans i staden lär de då ha sålts?

Läste någonstans att stapelvaror såldes i eller i anslutning till hamnen, att guldsmedjor och butiker som sålde fina tyger o dyl låg på gatorna som gränsade till torget o att varor av sämre slag såldes i utkanterna av staden. Ingen aning om det stämmer, men..

Var tror ni att ljus borde ha sålts? Kan vax och talgljus ha sålts på samma ställe? Fanns det butiker för sånt eller såldes de av kringvandrande försäljare eller liknande?

Vad tror ni?

Annons:
Ahnna
1/6/10, 12:32 AM
#1

Jag tror att det kan ha funnits ljus i både butiker, hos torgförsäljare och hos kringvandrande försäljare. Ljus både är och var en vara som måste förnyas eftersom det går åt snabbt. Men jag tror också att många hem gjorde egna ljus.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
1/6/10, 12:40 AM
#2

# 1  Jo tror oxå att många själva gjorde ljus.  I ett stycke jag skriver atm ska några typer gå o köpa ljusvekar i en rätt stor stad (- har tre torg..), men ja.. 

Jag vet inte vart de bör gå då..:/  Vill ju inte råka skriva nåt helt åt skogen…Flört

Anthka
1/6/10, 9:50 AM
#3

Jag tror snarare att de flesta gjorde ljusen hemma, de som hade råd att låta såpass mycket fett förvandlas till talgljus. Ljus var länge en lyxvara.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/6/10, 11:28 AM
#4

#2 Jag tror inte att det finns någon direkt forskning/dokumentation på var man kunde hitta ljus och vekar i en stor stad, så skriv det du tycker är mest rimligt. Är det en importvara som ska köpas så är kanske hamnen mest logisk, eller torget närmast hamnen. (Eller för all del om det finns en stor handelsled på land som når stadens norra ände - då är väl norra torget mest logiskt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
1/6/10, 3:13 PM
#5

Det här är alltså inte samma berättelse som barnboken, utan en fantasy (*host harkel host*).  Det måste därför inte vara superrätt, men jag vill gärna att det är trovärdigt i a f - o inte så att någon behöver hicka till när den läser det p g a hemska felaktigheter (vet hur man själv kan bli anti en bok för att författaren påstår helt totalt orimliga saker..).

Staden får det mesta av sina importvaror från södra hamnen, men även fisk och liknande från lokala fiskare, medan varor från huvudstaden o liknande kommer till östra hamnen norrifrån.  Västra hamnen kommer också lokala varor till - bl a tjära mm.  Dessutom även en del smuggelgods (förklaras i boken hur det kan komma sig).

Bagerier skulle vara utspridda i en stad, har jag läst ( - minst ett i varje stadsdel), men ja..  Vet inte hur jag ska göra med ljusförsäjningen..  Antar att det inte fanns något spec skrå som sysslade med ljusstöpning?

Hm  kanske bättre att låta ljusförsäljare få en egen gata än att sprida ut dem som bagarna?  Kanske sätta ett ljusstöperi vid någon hamngata annars?  

De har tillgång till både talg, bivax samt lingarn, så jag tror inte de behöver importera ljusen.  Dessutom är det lite oroligt i landet, så de lär försöka satsa på lokalproducerat.  Vanligt folk i staden köper nog bara ljus när de "måste" - som vid begravningar och högtider.  Annars får de nog klara sig med skenet från eldstaden.   

Templet (Jo jag vet.  De har ett tempel och inte en kyrka…….) Har möjligen egen ljusstöpning, såvida provinsherren inte får för sig att tvinga dem att köpa lokalproducerat.  Men där går i a f ljus åt som smör i solsken.  Även i borgen går ljus åt, men de anv inte lika mkt som templet - o till vardags blir det bara talgljus även för provinsherren själv.  De anv nat bara sparljus om de anv ljus till vardags.  Har dock funderat över hur de ska kunna läsa i skenet av bara ett sparljus.  Ok på sommarkvällarna.  Då går det väl, men på vintern när det är så mkt mörkare..   

Templet låter även fattiga barn studera där och håller dem med mat under tiden de är där.  De hade knappast tillång till ens talgljus hemma, så hur kan de göra läxorna när de kommer hem på vintern?  Visst tjärstickor fanns ju, men det här är i en stad och där tvingades folk köpa sin ved.  De kunde inte gå och hugga upp en fin tjärstubbe när de behövde det.  De kunde nog göra sina egna tjärstickor om de bara köpte tjära, men var de riktigt fattiga hade de nog inte råd med det heller.:/

Kan man läsa i skenet från eldstaden tro eller är det mer troligt att de barnen inte gjorde sina läxor i brist på läsljus?  Huvudpersonen går i tempelskolan (dock inte fattig), så hon lär upptäcka om det är någon som inte gör läxorna…

Anthka
1/6/10, 3:51 PM
#6

#5 kan man handarbeta med finsömnad i eldstadsljus så kan man också läsa i det skenet (äveb om det måste förstöra ögonen något enormt)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Meli
1/6/10, 6:28 PM
#7

#6 Hm..  Läste i "kvinnor i väglöst land" att det var först när de fick elektriskt ljus som ögonen rök.  Enligt de interviuvade hade gamlingarna på "deras" tid fullgod syn även i mkt hög ålder, men att när de fick elbelysning förstördes ögonen oxå.

Bra att det går att läsa i skenet från en eldstad i a f.Glad 

Läste förresten någonstans att de slängde in lite av nån viss sorts ved (kanske björk?) när de behövde extra ljus för att arbeta framför elden och något annat (troligen tjärved) när det behövdes riktigt mkt ljus.  Hoppas du menade att det fungerar bra med vanlig ved, för annars är det samma dilemma igen.Flört

Anthka
1/6/10, 7:06 PM
#8

#7 jag gör en gissning efter att ha suttit och hantverkat med endast eldstadseld som ljus. Det frestade mina ögon i alla fall….

Det är inte all ved man bör elda med, barrträd skvätter så väldigt mycket glödloppor att det knappast är att rekomendera i öppen eldstad i trähus…..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
1/6/10, 7:21 PM
#9

# 8 Hehe nä kan inte ha varit så lyckat att elda med sånt i trähus nej.  Hm men undra hur det gick med tjärved då.  Det borde väl hoppa och fara ännu värre va?  

Har du hantverkat framför elden o det funkar, så tar jag det som att det går att läsa oxå.Glad

Upp till toppen
Annons: