Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 2241 ggr
LinaN
2009-12-20 01:34

Jag kommer Aldrig att...

ja, vad finns det för något inom det historiska hantverket som ni ärdrig någonsin kommer att göra?

Jag vet att man aldrig ska säga aldrig. Men om nu får välja en eller ett par saker som ni aldrig skulle göra vad är det då? Och varför inte?

Jag kommer aldrig att… börja knyppla.

Varför inte? jag har inte tålamodet och orken att göra något så småttigt och krångligt… trasslet skulle driva mig mer än lovligt till vansinne.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Tomteslakt
2009-12-20 09:59
#1

Hmmm…denna lista kan bli lång :P

Jag kommer aldrig gå från tornerspel och återskapande till att lajva t ex.

Varför inte? Jo, för jag anser det roligare att återskapa korrekt historia än att blanda in småknytt och andra fantasyväsen.

Jag kommer aldrig att klä mig i okorrekt medeltida klädsel (ska försöka så mycket jag kan att motarbeta det iaf).

Varför inte? Tja, jag anser inte att det är värt att fuska med sånt, tycker det är roligare att ha så korrekt som möjligt rakt igenom..både för min skull och turisternas..

Anthka
2009-12-20 10:05
#2

Jag kommer aldrig lära mig smida ordentligt, det är ett tungt hantverk och det finns tillräckligt många som kan göra det mycket bättre än vad jag någonsin kommer kunna göra..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-12-20 11:10
#3

#2 På tal om det så kommer jag nog aldrig lära mig smida gafflar! Mitt hittills enda försök slutade med en gaffeljä**l som flög över hela smedjan och ligger nog kvar där den landade än idag!

Oskyldig (Jag är rätt snäll och beskedlig annars.)

Något annat jag aldrig skulle göra… hmm…

  • Bära moderna skor till dräkten, typ sneakers eller tofflor
  • Blanda stilar sådär extremt att vikingatid och 1400-tal hamnar i samma dräkt
  • Bära solbrillor eller andra moderna glasögon (som inte ser ett dugg tidsenliga ut) ihop med dräkten
  • Dricka ur plastkåsa när jag är ute på evenemang
  • Bära piratdräkt på Medeltidsveckan i Visby
  • Maskinsy nåt och kalla det tidsenligt sytt
  • Lära mig att gilla vävning, förutom brickband som är rätt kul

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MagganM
2010-03-29 02:06
#4

Jag kommer nog aldrig att göra fårfällar från början till slut :S

Ahnna
2010-03-29 11:30
#5

#4 Du menar, köpa en tacka, få henne dräktig, föda upp hennes lamm och sedan slakta det och ta pälsen och så vidare?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MagganM
2010-03-29 14:04
#6

#5 Haha, ungefär. Mest ha de och sen slakta de..

Annons:
NaimaG
2010-03-30 22:50
#7

Jag kommer aldriig att… tillverka ett svärd
                             … knyppla
                             … sluta sy
                             … väva
                             … mjölka en ko

Vill inte äns fortsätta på listan för den lär bli lång.

Gudris
2010-04-01 14:06
#8

Jag kommer (förhoppningsvis) aldrig att dömma någon som syr sina medeltidskläder på maskin bara för att jag själv inte tycker att det känns "äkta" om mina kläder är sydda så…

Har så pass många kompisar som inte har tiden eller intresset att sy för hand och det känns som om jag bör vara lite ödmjuk som har det. Har tröttnat lite på vissa i min omgivning som gärna halshugger folk för deras maskinsömnad…

MagganM
2010-04-01 16:14
#9

#8 Kan inte hålla med mer. Vet vissa utanför min umgängeskrest som är helt galna med sånt.. Hoppas att jag aldrig blir sådan.

Halvdansken
2010-04-01 20:59
#10

#3. Men gaffeln blev väl inte var-mans-verktyg förrän typ 16-1700 tal? Eller är jag helt fel på det?

Jag menar, du kan med gott samvete slänga dina gafflelförsök i ett hörn

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
2010-04-03 16:49
#11

#10 Det var en gaffel med två "spetsar" och såna har jag för mig att jag har sett bilder på i medeltida avbildningar. (Ofta nerstucken i en stor köttbit eller dylikt.) Alltså inte en gaffel man stoppar i munnen, utan ett verktyg att "fånga" maten på för att göra den mer lätthanterlig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: