Annons:
Etikettallmänt
Läst 3951 ggr
Ahnna
1/13/10, 11:09 AM

Har du ändrat inriktning?

Ju fler medeltidare jag träffar, desto oftare stöter jag på uttalanden som "jag började egentligen med bla-bla-bla, men nu är jag helt inne på bla-bla-bla istället". Själv började jag med vikingtid av en slump, trillade sen in på medeltid genom mitt tornerlags verksamhet och har på senare tid genom SCA börjat mer och mer med renässans. Men jag är inte mer kär i en viss period än i någon annan, så jag pendlar mellan samtliga perioder i mitt återskapande.

Hur är det för er? Är ni kvar inom den period där ni började, eller har ni ändrat inriktning med åren? Pendlar ni som jag?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Tomteslakt
1/13/10, 12:39 PM
#1

Tja, jag började faktiskt som tiggare på medeltidsmarknader, vilket jag tjänade ganska hyffsat på. Sen blev jag väl mer eller mindre försäljare åt pappa och hans näverhantverk för att sedan skaffa häst efter att mamma hittat en draglappsannons på konsum om att riddare sökes.

Sen blev det så att jag bytte grupp till Nordic Knights jag rider med idag och då har jag börjat försöka sträva efter att ha en så korrekt riddarutrustning för både mig och hästen och därtill en civil medeltida dräkt för mig, a la 1330-1340tal… Glad allt för att få ett så äkta intryck som det går på publiken…

Lite vid sidan om håller jag och min far på att göra varsin karolinerdräkt, dock är pappa mer drivande och framåtskriden med sin dräkt hehe. Men han har tagit södermanlands regemente.

Ahnna
1/13/10, 12:49 PM
#2

#1 När började du med Roden då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/13/10, 12:50 PM
#3

Jag pendlar, vill inte bara hålla mig till en epok utan målet är fina dräkter från många olika epoker…

Annars började med inriktning på tidigt 1300-tal för att flytta fram mig till 1340 (+ - 10 år) och nu är 1100-talet på gång…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
1/13/10, 1:18 PM
#4

#2 oj…hmmm… tempelriddare blev jag 2006, men fullvärdig broder 2007 :) så det är ungefär 4 år..hehe.. glömde ju det…

Zadeira
1/13/10, 3:14 PM
#5

Jag har varit medeltidare hela tiden, började av en slump hjälpa till på medeltidsmarknaden som hålls i stan varje år, sen har det väl utvecklats därifrån.

Jag hade så gärna haft större utbud i mitt förråd, men mitt problem är att jag verkligen avskyr att sy och hantverka, och den största delen av just historiskt återskapande innebär just att sy och hantverka. Jag hade absolut haft fler dräkter från hela medeltiden och så om jag hade haft tålamodet och kunskapen att göra dem också.

Ahnna
1/13/10, 6:56 PM
#6

#5 *LP-skivan hoppar till och allt blir tyst*

Du… avskyr… att hantverka…?!

Foten i munnen

Förvånad

Obestämd

Förvånad

Men… men… hur är det möjligt? *darrar läpp*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Schannalle
1/14/10, 2:55 PM
#7

Jag började väl som många andra med att jag ville ha en medeltidsdräkt och sydde en klänning med jättestora klockärmar som jag glatt sprang runt i och brydde mig inte så mycket om det där med tidsperiod. Nu har jag totalt snöat i på andra halvan av 1300-talet, som till viss del beror på att föreningen jag är aktiv inom har den perioden som ram (Albrechts Bössor). Utöver medeltidandet så syr jag ju mkt annat historiskt typ 1700-tal, har en viktoriansk dräkt på gång, sugen på att ge mig in i folkdräktsträsket. Så helt "trogen" är jag väl inteTungan ute

Zadeira
1/14/10, 5:27 PM
#8

#6, avskyr och avskyr.. problemet är att jag inte är duktig nog, och jag avskyr att inte kunna.. jag tycker det är tråkigt att hålla på med något jag inte är bra på, och tycker att jag försöker och försöker men blir aldrig bättre…

Ahnna
1/15/10, 10:29 AM
#9

#8 Men då finns det ju hopp! Glad Vi får se till att lära dig, helt enkelt! Kan du hantera en symaskin? Kan du läsa ett mönster?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zadeira
1/15/10, 10:42 AM
#10

#9, raksöm och sicksacka kanter kan jag, men inga andra konstigheter ;) Mönster ska vi inte tala om, det är förmodligen där det brister mest. Jag är nog mönsterblind.

Ahnna
1/15/10, 11:07 AM
#11

#10 Raksöm och zickzack är allt du behöver! Glad Har du några mönster med sömnadsbeskrivningar i steg-för-steg? Typ Sophias Ateljés mönster. Säga vad man vill om snittet på de kläderna, men beskrivningarna är i alla fall väldigt enkla och visar precis hela förloppet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/15/10, 11:23 AM
#12

JAg började som fantasylajvare, sen gick det över till rollspelande och fantasy och vampirelajv, på ett vampirelajv (jag lajva vampire på vintern för att hålla lajvabstinensen i schack) så träffade jag på DarkJester med gäng, och det visade sig att de höll på med vikingafighting, o jag hakade på, hamnade genom deras försorg på fotevikens marknad och insåg att jag har kommit hem.

Jag är benhårt fast i vikingatiden, men gör gärna besök i medeltiden också, och då gärna nångång under 1300-tal. Samt att jag har en viss förkärlek för 1700-talskläder ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
1/15/10, 11:28 AM
#13

#12 Jag har precis fått ett nytt mål i livet! Cool Jag ska få LinaN att klä sig i renässanskläder någon gång, så är det bara! (Egentillverkade ska de vara också.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Tomteslakt
1/15/10, 1:14 PM
#14

#12.. ja, jag släntrade faktiskt också in på rollspel, dock pappersvarianten (drakar och demoner, för den nyfikne) hehe men insåg att jag ville göra sakerna i det verkliga livet, dock inte som lajv utan på riktigt med medeltiden.

Har faktiskt också en dröm om att införskaffa mig en stycke renässansklädnad, en militär variant (halvrustning, puffbyxor, oxmuleskor m.m…) och en civil.. mest för att kunna ha på hertig karls marknad som går här i trakten i augusti och är just en renässansmarknad, har för mig det är den enda i sverige.

AutumnWicca
1/15/10, 1:32 PM
#15

Jag började som vampyrlajvare som gick över i fantasy/medeltids lajv som gått över i ett mer koncentrerat vikinga intresse. Inte bara när det gäller kläder utan också rent historiskt.

men jag är väldigt förtjust i medeltid och renässans också. :) absoluta foavorit plagg är korsetten, oavsätt vilket år den är ifrån har den sin charm

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Zadeira
1/15/10, 4:28 PM
#16

#11 De enda historiska kläderna jag lyckats sy är från Sofias Atelje, kvinnordräkt från 1300-talet. Särk i linne enligt den principen, en överklänning i ylle (med korta ärmar, samma mönster men bara korta ärmar) och en helvetesfönsterklänning. Thats all. Hade lätt velat göra en massa andra fina medeltids och renässansklänningar, men där blir det genast mycket krångligare.

Ahnna
1/15/10, 4:47 PM
#17

#16 Men då är du en bit på väg i alla fall! Glad Att sy kläder är som att lägga pussel, det gäller att ha rätt bitar och lägga ihop dem så att de passar in i varandra. Fördelen med kläder är att man kan klippa till bitarna om de inte passar! Skrattande Så om du tänker på en modell som du skulle vilja sy och försöker visualisera hur bitarna måste se ut så är du snart igång! Ta en del av plagget i taget och utnyttja webben! Det finns massor med mönster helt gratis på internet. Behöver du hjälp med ord att googla på så säg till! Det underlättar om man kan t.ex. engelska, tyska eller franska, för då hittar man genast mycket mer.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/15/10, 5:43 PM
#18

#13 ASG, i helsikke heller! inte en chans Ahnna! De kläderna tycker inte jag att de är ens snygga… inte snygga så att jag kan tänka mig ha dem iaf  ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
1/15/10, 7:55 PM
#19

#18 Come over to the dark side. We have cookies.

Cool

Du kommer också att trilla dit, jag lovar…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/16/10, 1:25 PM
#20

#19 I bake cookies by myself anyway  Oskyldig

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
1/16/10, 2:20 PM
#21

Skrattande

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
1/16/10, 8:51 PM
#22

#20 Not like my cookies… Cookies of lööööv… Tungan ute

Jodå, du kommer att klä dig i korsett och krinolin en dag, du med! Och så nån snirklig brokad, pipkrage, puffar, slitsar och pärlor, pärlor, pärlor! *dreggel*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
1/16/10, 10:08 PM
#23

Började med 1500-tal och landsknecktar, blev "bumla" eller kampfrau. Kär krokodilhona har många namn.

Sydde en Italiensk 1560-tals dräkt i sammet med mycket pärlor för skoj skull.

Började sen lajva och de i viking'ish kläder och ramlade sedan in på den här sida och slits nu mellan mina inriktningar. Gör nästan tvärt emot utveckling mot er. Känner "Gud vad skönt att sy fantasykläder, kläder som jag tycker är kul, sydda utav vad jag har hemma och smyckade på mitt sätt. Slippa leta korrekta förlagor, motivera sitt val och bli synad i sömmarna utav knappologer".

Men samtidigt är historiskt bevarande så galet kul så jag vill göra mer sådant, blivit jätteinspirerad utav er. Men vart dra gränsen? Sy korrekt utav maskinvävt tyg, eller måste jag ha fåret, klippa ullen, väva tyget, färga det, spinna tråden etc etc och tänk om jag då slutligen syr detta med fel stygn. Är jag då historisk korrekt eller har allt fallerat?

/Filosofen Oskyldig

Ahnna
1/16/10, 11:00 PM
#24

#23 Jag känner så att oavsett hur jäkla über-HK jag är - klipper och spinner ullen, väver tyget, sår och slår lin, spinner sytråd, snidar nål ur benflisor, syr för hand och broderar med egenspunnet växtfärgat garn - så är det alltid nån jäkel som har fött upp fåret också! Obestämd

Så jag kommer inte att vinna HK-tävlingen i vilket fall som helst, men försöker ta det så långt som jag har möjlighet till. Vem vet, en vacker dag kanske jag också börjar med fåruppfödning? Tills dess nöjer jag mig med att köpa tyg, tråd och färdigspunnet garn, så får de största HK-snobbarna tycka vad de vill.

Cool

Jag kan också sväva ut med lajvkläder emellanåt, men då gör jag dem inte "medeltida" utan på ett helt annat sätt med helt andra material. Lite sådär "HK-snobben gör revolt mot sig själv".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
1/16/10, 11:10 PM
#25

#24 *skrattar* Ja, det är väl revolt jag håller på med?! För jag kom i kontakt med detta genom kärleken och då hade han och hans vänner precis lajvat klart och ansåg att lajv var såååååå töntigt. Det var bara historiskt återskapande som var värt nåt. Så när jag drömskt kastaste blickar mot lady-lika klänningar så fick jag en verbal örfil av nån i bekantskapen att det där bara var trams.

Nu när den kärleken är över och jag inte umgås särskilt nära någon utav de däringa HK-människorna längre så känner jag mig "busig" när jag lajvar och njuter av det. *Fniss* trots att jag är över 30 så tramsar jag!

….. moget…..Foten i munnen

LinaN
1/17/10, 2:42 PM
#26

#24 vaddå fött upp fåret?

odla sitt eget trä till själva vävstolen, såga ner det, hugga och grejja tills det blir en vävstol! Då snackar vi HK! *fniss* sen ska vi ju inte glömma att man ska bryta malm själv och sedan utvinna det till spik och annat som man behöver för att göra klart vävstolen! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
1/17/10, 7:01 PM
#27

#26 Fast jag tvivlar på att de hade spik i sina vävstolar, snarare träplugg eller bara ihopsnört med snören. Tungan ute (Tänk på den där vävstolsmodellen som hänger i taket/på väggen och har tyngder i botten. Inte mycket till konstruktion egentligen, ju.)

Men min poäng är att oavsett hur långt man tar det så är det alltid någon annan som har gått längre.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
1/17/10, 7:34 PM
#28

#26 gills det om ens farfar har snickrat vävstolen? Flört

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
1/17/10, 10:40 PM
#29

#28 Bara om han levde på medeltiden, då är det okej.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

wasp
1/18/10, 5:29 PM
#30

Jag har inte ändrat inriktining ännu, började med fantasylajv för ca 2 år sedan och är än så länge nöjd med att titta på era underbara skapelser… Fast jag börjar bli lite sugen på en moy bog variant utan den där konstiga ryggen… Vi får se.

#25 Inte ska du känna att du tramsar bara för att du är över 30 o lajvar. Jag är yngst i min lajv-bekanskapskrets och då fyller jag snart 28, den äldsta är runt 60 och hon springer (nåja) glatt runt i skogen som druid 2 veckor om året…

NaimaG
1/18/10, 8:19 PM
#31

Jag har väll kort och gott inte varit insatt i medeltiden överhuvudtaget tills min bästa vän (mitt ex) blev seneskalk inom tempelriddar orden (noteras ska att jag menar den religiöst inriktade orden vars första stormästare hette Jacques de Molay och ej rollspelsinriktat). Nu får man väll fara med honom på ett antal saker och kul är det.

Meli
1/18/10, 8:44 PM
#32

Har varit fascinerad av medeltiden sedan dagis, men det var först för några år sen som jag började läsa faktaböcker om den.

# 30 Hehe skulle vara nåt för min gudmor då (70+ o mkt aktiv).  Hon älskar allt som har med häxor och andra okulta saker att göra, så fantasylajv skulle nog passa henne bra.;)

Tomteslakt
1/18/10, 10:42 PM
#33

#31…hmm, var inte Jacques de Molay den siste stormästaren och Hugues de Payns den första?

för det andra…den tempelriddarorden som hade dom som stormästare finns inte längre och är fortfarande bannlysta. Det finns återskapade varianter av orden, dock ingen som har haft dom stormästare eller som påven sanktionerat.

Jag tillhör Tempelriddarna av Roden, dvs vi är en förening som återskapar tempelriddarnas liv, såsom VI tror det kan ha sett ut. DOCK rollspelar vi inte. Vi håller i fullkontaktsfäktningar, samarbeten med tornerlaget Nordic Knights och Tempelherreorden i Skandinavien och har till viss del en religiös inriktning.

Ahnna
1/18/10, 11:09 PM
#34

#33 "Viss religiös inriktning"… Menar du att ni inte ber flera gånger om dagen?! Det trodde jag… Tungan ute *retas*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Tomteslakt
1/19/10, 7:49 AM
#35

#34 vi dödar inte folk på söndagar :D förstår du vilken träningsvärk man har efter en helvecka med att jaga lajvare Tungan ute

Anthka
1/19/10, 10:20 AM
#36

#34 "viss religiös inriktning" är snarare att de iaf hedrar en av knutarna på manteln Tungan ute

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

NaimaG
1/19/10, 12:00 PM
#37

#33 Han jag känner blev tempelriddare i USA men bor numera i Sverige så det är väll viss skillnad men han är med i Sveriges stortempel eller vad man skall kalla det. Han är ofta i USA och där är tempelriddarna mer som munkar. 

Han är nog lite mer insatt i vad som försigår bakom dörrarna än vad jag är, är liksom inte tillåten in dit (har fel kön Tungan ute). Jag kan historien bakom tempelriddarna, det är allt.

Och jo Jacques de Molay var den 23e och sista stormästaren men frankrikes kung fick ju mani på att plåga tempelriddarna på 1300 talet.

Anthka
1/19/10, 1:17 PM
#38

#37 den tempelriddarorden som finns i USA är grundad på 1850-talet….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

NaimaG
1/19/10, 3:55 PM
#39

#38 Jag vet. Har alltid tyckt hans tempelridderi är rörigt men så länge han själv har koll så är jag nöjd. Skrattande

Gudris
5/17/10, 4:02 PM
#40

Min första uppsättning kläder går i 1400-talsstuk, men jag planerar att sy en vikingatida uppsättning och en bumla… Klarar inte av att välja en.. Tungan ute Kul att kunna välja det man tycker är snyggast för stunden.

Sen planerar jag även att skapa någon lite finare 1400talsklänning att ha på banketter och hov och så, bara för att det skulle va kul att ha, men det har inte så hög prio just nu…

Anthka
5/17/10, 5:59 PM
#41

#40 bumbla??? Vad är det?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Gudris
5/17/10, 6:45 PM
#42

#41 Om jag förstått det hela rätt är det ett annat namn för kampfrau, de tyska landsknektarna. Glad

Ahnna
5/18/10, 7:39 PM
#43

#42 Helt rätt! Skrattande Det är ett SCA-uttryck för kampfraus. Det används nog faktiskt oftare än det riktiga namnet nu, tycker jag. Alla säger "bumlor"…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
5/21/10, 7:41 PM
#44

Som tonåring var jag inne i "folkdräktsträsket" (som någon sa?) vilket motsvarar 1600-1700-tal ungefär (åtminstone för den dräkt som används i min hemsocken - livstycke i sämskskinn med valben som förstärkningar, ingen barnlek att sy…!). För c:a 6-7 år sen halkade jag med i en liten grupp "medeltidare" och sydde mig och döttrarna medeltidsgarderober, typ 1300-tal (fast rätt enkla allmogekläder, så det kan funka i flera tidsåldrar). Sen för 2-3 år sen kom jag i kontakt med några vikingaföreningar - så då blev det vikingakläder med hängselkjolar, sköldbucklor och annat bling.

Mina val av tidsålder (förutom vikingatiden, som jag alltid har varit intresserad av - mina döttrar fick ju vikinganamn ;-) ) beror mer på om jag hittar något plagg/utstyrsel som jag grips av begär till, snarare än om det finns någon grupp som ägnar sig åt den tiden. Just nu vill jag sy en hel utstyrsel á la 500-tal (europeisk folkvandringstid, typ drottning Fredegunde) men även gärna en mer skräddarsydd klänning som jag inte har siktat in tidsålder på än. Kanske 1400, har hittat några målningar som jag verkligen gillar.

Så JA - jag ändrar "ideligen" inriktning…! (och kommer nog att fortsätta med det!)

Upp till toppen
Annons: