Annons:
Etiketthantverk
Läst 1799 ggr
Ahnna
2010-01-12 15:22

Pannmurseldning på vintern?

Jag växtfärgar ju i en pannmur, alltså en stor järngryta på ben med skorsten, eldningslåda och lock. Just nu står den insnöad utanför huset i -20 grader ungefär och jag är lite fundersam till om det är vettigt att tända en eld i den nu…? Eller kan järnet spricka eftersom det är så kallt? Innerbaljan (som vattnet är i) är i aluminium, det kanske också är känsligt för stora temperaturväxlingar?

Nån som vet?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Hammarskogen
2010-01-13 14:09
#1

Det är nog inte järngrytan du ska oroa dig för utan muren, elda försiktigt så att det inte blir för kraftiga temperaturväxlingar och differenser så ska det nog gå bra. Det kommer ju att gå åt in i h-vete mycke ved bara med allt vid -20C

Ahnna
2010-01-13 18:51
#2

#1 Ja, precis… Mycket ved blire… Oskyldig Får se om jag ids stå där ute i 4-5 timmar och elda så att det blir en färging eller om jag låter bli. Det är riktigt kyligt nu! *brr*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

korpklippan
2010-01-13 22:40
#3

Börja elda sakta och försiktigt så att allt värms upp jämnt så att det inte blir spänningar i matrialet.

moondancer
2010-01-14 08:41
#4

((helt OT, men…varför läser jag rubriken som "pansarmundering" hela tiden för? Blir lika ebsviken varje gång jag läser lite tydligare Tungan ute ))

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anthka
2010-01-14 09:30
#5

#4 då är det inte bara jag som läser helt åt skogen Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-01-14 11:37
#6

#3 Det är ju det som är det svåra! Tungan ute Eldluckan är ju lika lång som baljan är bred, det vill säga typ 70-80 cm (?) så det är svårt att få eld längst in. Man får ha långa armar… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Meli
2010-02-07 13:47
#7

#6 Vet inte om jag har bilden klar för mig hur det ser ut, men är det djupt in veden ska kan man tända elden där man nåd den och sedan skjuta in den längre in, när den inte längre riskerar slockna för att man rör i den.  I bagarstugan brukar vi använda långa rakor till det ändamålet, men en käpp borde också duga.  Då kan du flytta elden där du behöver ha den, så att det blir jämnt uppvämt, och sedan sopa ut askan när det svalnat ( - alt sopa ur den med blöt riskvast el dyl).

Upp till toppen
Annons: