Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3457 ggr
Rajka
2010-01-13 21:09

Hur göra fuskbygge mer korrekt?

Jag hade en rektangulär bit skinn som jag skar ut trekanter utav och sydde ihop till en pellerin/ armbågskort mantel/ cape. Kantade med skinn i avvikande färg. Avsikten för plagget är att ha på lajv som regnskydd för överkroppen.

framkanterna möts mitt fram och jag måste göra nån knäppning utav nåt slag. JAg undrar nu vad?

Plagget är inte Historiskt korrekt för 5 öre, men jag vill korrekta till det lite och inte göra det för mycket fantasy med knäppningen.

Har tänkt på skinnögla på ena framstycket och benknapp på andra…

Ja, hur stängde man ytterplagg på vikinga/ medeltid?

Annons:
korpklippan
2010-01-13 22:51
#1

Har sett i tidigare trådar länkar till dessa två huvor. Kanske kan ge lite inspiration. ;-)

http://media.photobucket.com/image/medieval%20hood/louiseschelde/P1010010-1.jpg

http://farm1.static.flickr.com/227/449957148_3e29aec232.jpg?v=0

(infon hänvisad från inlägg #14 i denna tråd http://medeltiden.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=dd7f85f0-9acf-4ed4-9ed9-1aecf71aac16&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup )

((måste lära mig länka på ett snyggt sätt))

Ahnna
2010-01-14 12:05
#2

#1 Mantlar med öppning mitt fram knäpptes inte, vad man vet, med knappar, men 1300- och 1400-talshuvor verkar oftast ha haft det precis som bilderna visar.

#0 Ta den här halvcirkelmanteln som exempel: den har juvelprydda "flärpar" i fram som ser ut att kunna knäppas ihop eller sammanlänkas med en kedja. (Såna knäppningar har jag sett på andra ställen också, så det verkar HK.) Såna här spännen finns att köpa nästan överallt där det säljs tyger och sybehör, och kan väl kallas en förenklad modern version av samma idé.

Den här statyn av Matilda av Flandern har manteln fäst med ett ganska långt band som ser ut att vara utsmyckat på nåt sätt, kanske med ädelstenar. Dock är statyn gjord 1850 så det är ovisst om det fanns någon målning/avbildning som den är gjord efter eller om konstnären gissade.

Under senare medeltid var det vanligt, i alla fall bland adeln, att ha manteln ganska löst och bara dra ett par snören från halslinningen över bröstet och knyta. (Dålig bild, men snörena syns i alla fall.)

Här är en 1400-talsbild på en adelsmantel med två broscher som sammanlänkas med en kedja av något slag.

Helcirkelmantlar med knäppningen på axeln hade ofta en kort rad med knappar, 3-5 stycken. (Hittar ingen vettig bild på det.)

Moderna medeltida mantelspännen finns lite överallt, som sagt, och kan se lite olika ut. Exakta källhänvisningar till modellen saknas oftast, så mitt förslag är att du googlar eller tittar i böcker på avbildningar från medeltiden för att få ett hum om hur spännena såg ut.

Här är ett exempel på modern replika som ser schysst ut.

Såna här är väldigt vanliga i Sverige, men jag vet ingenting om deras "äkthet". (Nån annan som kan belysa den frågan?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-14 23:47
#3

#2 ringnålarna i sista länken finns i en uppsjö av varianter. Detta är en vanligt förekommande som är av bruksmodell av idag. Detta troligtvi för att det är lätt o knacka ihopa i smedjan, och dels att folk tycker att de andra ringnålarna som det finns fynd på ibland är så onramenterade och snajsiga att det inte passar alla personer.

Så man kan säga att detta är iaf en förenklad version av de pråligare som HAR HITTATS.

tex här Vestfold, Norway, 9th - 10th century.

fynd från London och Bergen som dateras till 1270-1350 talet.

av gotländsk förlaga ca 900-tal

Så nog finns det belägg för att den typen av spännen funnits länge :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: