Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2909 ggr
Ahnna
1/15/10, 8:08 PM

Färga eller sy först?

Jag tjatar vidare om min vikingadräkt, som ska handsys och växtfärgas. Vitt och ljusgrått ylle är inhandlat och det är egentligen bara att sätta igång. Men jag har inte tillgång till rätt växter för att färga nu, om jag ska få de färger jag helst vill ha, så jag började fundera på om man kan sy ihop plaggen nu och färga dem sen. (Jag måste nämligen ha kläderna klara i mars, dock måste de inte vara i rätt färg då.)

Jag har hört från några som har färgat sina ylleplagg i färdigt skick, men jag blir ändå lite fundersam - tänk om trådarna krymper en massa! Förvånad (Det ber ju på tyget och det vet man inte förrän det är för sent.) Själva färgningen kan jag göra i 50 grader, vilket inte borde påverka fibrerna så mycket, men betningen måste i princip ske i 85-90-gradigt vatten. (Betar gör man för att färgen ska fästa bättre - det är en process där man hettar upp vatten och tillsätter metallsalter vars kristaller färgen sedan fäster på.)

Ni som färgar, hur hade ni gjort? Hade ni chansat ett låtit bli? Hade ni kanske tvättat tyget i tvättmaskin i varmt vatten först, som en "säkerhetsgrej"? (Jag är tveksam över centrifugeringen, som kan göra att ullfibrerna krullar ihop sig så att tyget blir vågigt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
1/15/10, 9:34 PM
#1

Jag hade nog tråcklat ihopa plagget, färgat och sedan sytt ihopa det riktigt. O skulel då tråden krympa, shit happens, använd bomullstråd till tråcklet o ta bort sen.

dock är ju jag litet skeptisk till hur det fungerar med större plagg, om man ska få en jämn infärgning, men det beror väl också på storleken på grytan eller kärlet som man färgar i :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Schannalle
1/16/10, 12:05 AM
#2

Har du så pass mycket tyg att du kan provbeta en bit? Gör det i sånt fall, krymper dem så bör resten av tyget göra det.

Vad är det för ylletyg, är det överskuret eller syns vävstrukturen tydligt? Min erfarenher är att maskintvätt av ylletyger kan förstöra strukturen, vill du ha synlig vävstruktur, tvätta det inte. Är det ett fint kläde som du vill ska fortsätta vara fint, tvätta det inte i maskin. Ska du tvätta tyget innan färgning (vilket du bör göra för att få bort ev, medel som fabriken tillsatt för att få ett så jämnt resultat som möjligt) tvätta för hand och inga kraftiga temeraturväxlingar.

Ahnna
1/16/10, 10:33 AM
#3

#1 Fast jag måste kunna ha på mig kläderna i mars. Det går ju inte om de bara är ihoptråcklade…? (Jag måste kunna röra mig utan att de faller isär.) Men det stora problemet är ju om bitarna krymper i betningen/färgningen efter att de har klippts ut. *mummel*

Lite flammigt får man räkna med att det blir, men jag har ju turen att ha en pannmur som är väldigt stor. I alla fall 3 meter tyg i ett stycke är inga problem att färga med bra resultat i den.

#2 Det är inget "fint" tyg, inte så dyrt heller, men värdefullt för mig eftersom jag behöver sy den här dräkten och äntligen har fått råd att köpa rätt material. Precis som du säger så är centrifugeringen i en tävttmaskin ingen hit på ylle, men genom handtvätt kommer jag ju inte uppnå några krymp-grader. (Men givetvs ska det tvättas före allt annat, eftersom ylle ofta är lite fett på ytan.)

Vilket i-landsproblem det här är! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/16/10, 12:32 PM
#4

#3 *facepalm*

Då tar vi det igen… jag hade nog tråcklat ihopa det. Färgat och sedan sytt ihopa det ordentligt.

Om du nu kan färga 3m tyg utan problem varför gör du inte det? Iaf betningen kan du göra i ett stycke. Tråcklingen är ju till för att förhindra att lintråden krymper. när plagget sedan är färdigfärgat och torrt tar du bort tråcklingen och syr klart plagget.

Eller så betar du dina 3 meter tyg, färgar de tre metrarna och sedan klipper du ut bitarna, syr ihopa med lintråden och sedan är det klart ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
1/16/10, 2:28 PM
#5

Hum, jag hade nog färgat innan klippt. Och om det så blev flammigt skulle jag färga om det.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
1/16/10, 9:37 PM
#6

#4 Varför? Därför att jag inte har rätt färgmedel tillgängligt förrän till våren! Flört Tungan ute (Typ maj-juni.) Och jag måste ha kläder att bära i mars. Därav min tanke att sy ihop kläderna nu, bära dem "naturvita" i mars, och färga dem i färdigt skick till våren. Men jag är orolig att de ska krympa och ha sig…

#5 Att tyg blir flammigt brukar mest ha att göra med att det inte är tillräckligt mycket vatten som cirkulerar runt tyget/garnet under betningen eller färgningen. Att färga om hjälper inte alltid, dessvärre, eftersom nyansskillnaden är ganska beständig lite beroende på vilket färgmedel som används.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Schannalle
1/17/10, 12:21 AM
#7

Testa att "utsätta" en provlapp av tyget för de temeraturer/tider som krävs för betning/färgning. Krymper det inte så kan du nog chansa på att sy ihop dräkten i ofärgat skick och färga den längra fram utan att den krymper. Krymper provlappen så skulle jag inte klippa i tygen förens jag hade färgat det, utan försöka lösa klädseln på annat sätt.

Upp till toppen
Annons: