Annons:
Etiketthantverk
Läst 3870 ggr
LinaN
1/14/10, 11:57 PM

Ringnål, mantelspänne

…kärt barn har många namn.

Och här hittade jag en byggbesrivning :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
1/15/10, 10:37 AM
#1

Appropå ditt inlägg i andra tråden…

Alla varianterna du visade var gjutna. (Vilket inte är så konstigt, eftersom man oftast gjöt sina spännen på den tiden.) Så vad jag undrar är om det finns någon som helst dokumentation på smidda ringspännen? Som du skrev, de är skitenkla att smida, det tar inte många minuter ens för en nybörjare. En erfaren smed kan smida dem från början till slut med endast 1 eller 2 värmningar. Men hur korrekt är det egentligen att smida dem? Har man hittat några smidda ringspännen alls?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/15/10, 11:01 AM
#2

Men givetvis, såg en bild igår, hittade den här igen….

här är också en, dock verkar det vara väldigt besvärligt för engelsmännen att skriva ut från vilken tid saker o ting kommer ifrån…

Romersk ringnål, circa A.D. 100 - 125. Bronze. Wroxeter. Shrewsbury Museums Service (X13).

ytterligare en utan datering… vad är det med engelsmännen egentligen?

jag tycker dessa ser smidda ut, sen får folk rätta mig om det inte är det. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
1/15/10, 11:05 AM
#3

#2 Den i mitten ser i alla fall gjuten ut, den överst ser smidd ut. Men är det fynd från UK så är det troligen romerska spännen och det säger ju inte så mycket om ifall smidda ringspännen användes under medeltiden…?

(Och jag är imponerad över att du orkar googla!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/15/10, 11:18 AM
#4

#3 google is my friend.

Däremot så v et jag att det finns silverringnålar i silverskatter som hittats, och att dessa då måste ju ha varit smidda då man inte smälte och gjöt av silver väl?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
1/15/10, 11:27 AM
#5

#4 Jo, det kan man göra. Däremot själva nålen är enklare att smida om man har ett avlångt stycke från början. Men har man bara småbitar eller silverflarn så smälter man det och gjuter. Det syns på den färdiga produkten om den är gjuten eller smidd och särskilt på så mjuka metaller som silver och guld.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/15/10, 4:27 PM
#6

Men summan av kardemumman är iaf att vi inte kan förkasta de smidda ringspännena iom att det finns fynd på dem. Dock så finns ju alltid den artistiska friheten och kreativiteten med och kan ställa till det för folk ^^

vad säger att inte många nålar rostat sönder under årens lopp osv osv.

Men jag nöjer mig med att smidda ringnålar fanns :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: