Annons:
Etikettallmänt
Läst 2311 ggr
Ahnna
2010-01-18 12:05

Vad är roligast med återskapande?

Vad tycker ni är roligast med återskapande? Är det sömnaden och konstruktionen av kläder och tillbehör? Annat hantverk, som t.ex. trä och metall? Matlagning och mjödbryggning? Stridsteknik och rustningsbygge? Nåt annat?

Vore kul att veta varför folk dras till återskapande föreningar och vad man helst vill göra i en sån. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2010-01-18 12:09
#1

För mig är det mycket känslan att vara klar med ett plagg man har handsytt och sedan få möjlighet att visa upp sig på marknader och dylikt.

Men sen är själva sömnaden något jag uppsakattar att pyssla med. Det är rogivande för mig. Mönsterskapandet och och utklippningen kan någon annan dock gärna få göra :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2010-01-18 12:15
#2

För mig är hela grejen skoj och jag pendlar mellan olika hantverk, stridsträning på marken och till häst, rustningsbygge, matlagning m.m. Men det som är allra roligast tycker jag nog är att välja ut en dräktdesign som jag vill återskapa och sen sätta det i verket. Att se den färdiga produkten på provdockan och jämföra den med originalet, och att under processen få aha-upplevelser över hur något som ser simpelt ut kan vara extremt krångligt och tvärt om.

Jag läste t.ex. i Patterns of Fashion 1560-1620 att en sånhär överrock (1500-tal) troligen hade hästhår inpackat i ärmarna för att få till formen. Smart! Glad Det är såna små upptäckter och experiment som jag gillar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-18 13:14
#3

Jag tycker om hela den skapande processen, oavsett vilket material det är. Jag tenderar till att gå in i mig själv coh det jag gör i något sorts trans-stadie där jag hinner med att lösa massor med personliga gåtor och annat. Det ger mig ro, ett djup och vila att sysselsätta mig med olika typer av hantverk.

Och att sy och arbeta i läder är mer påtagligt än att måla tex, för när jag målar så måste jag vara närvarande hela tiden, men med andra material så tillåts jag på något sätt att sväva bort genom tid och rum.

Men att sedan ha en färdig dräkt med detaljer som ma nsjälv skapat finner jag oerhört tillfredsställande också. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
2010-01-18 16:03
#4

Om jag får säga min sak så är nog det för min del roligast att just kunna visa upp korrekt klädsel för återskapandet för turister och "vanligt folk" Tungan ute. Samt att för mitt eget höga nöjes skull faktiskt ha korrekt klädsel för dito återskapande. Faktiskt kunna ge en liten knäpp på näsan åt de som påstår att det inte går för att man har taskig ekonomi eller så (jag är ju faktiskt student).

Men sen faktiskt stridsträning till fots och häst.. Glad

PogoPedagog
2010-01-18 16:56
#5

jag tycker alltid planerandet och designandet av olika föremål är roligare än själva tillverkningen. Kan sitta och skissa på massa olika saker som aldrig genomförs

Anthka
2010-01-18 17:19
#6

Säger som #1 känslan av att ha sytt det där fina plagget och sedan kunna använda det på marknad/event istället för att det bara ska hänga i garderoben

Sedan är hantverksprocessen ett trevligt pyssel och umgänget på eventen/marknaderna trevligt det med, bra bonusar till återskapandet alltså.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
NaimaG
2010-01-18 21:19
#7

Stridsteknik och rustningsbygge. De gånger jag varit på dessa evangemang har det alltid varit lika kul att se en och annan riddare man känner åka av hästen av att rustningen antingen är för tung eller dessa strider. Själv sätter jag mig i princip inte i en rustning utan överlåter det till min kära man. Vet inte hur många gånger jag fått tvätta hans vita mantel. Skrikandes Sen kan man ju inte låta bli och garva när han ligger i en och annan dynghög på marken fast tanken blir ju "h*lv*te manteln - kemtvätt nästa".Oskyldig

korpklippan
2010-01-18 21:32
#8

Matlagning och sömnad är roligast tycker jag.

Att använda "gamla" ingredienser och laga mat på gammalt vis o testa gamla recept är något jag kan göra i timtal. Att kunna förutse de olika smakerna och få det att passa ihop och kanske förbättra med tidsenliga varor är superroligt.

Att kolla kläder och design är fascinerande. Ska bli jättespännande att sy upp en egen klänning innan sommaren. Jag kommer lära mig massor! :-)

Sen tycker jag om att studera om var resten av världen höll på med när vi i norden hade medeltid. Hur långt de hade utvecklas i samhället och dess olika delar. Hur var maten, kläderna, konsten, läkekonsten osv.. :-)

Upp till toppen
Annons: