Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 3847 ggr
Meli
2010-01-05 15:25

Vad är det här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade den här bilden på nätet och funderar över vad det bakom soffan är för något. 

Det ser för grunt ut för att vara en eldstad (såvida den inte var i vägen eller omodern och byggdes igen?) men är det verkligen en överbyggnad (baldakin)?  De brukade väl vara mer utskjutande upptill och inte byggda så eller??  Nån som vet?

Annons:
Ahnna
2010-01-05 15:44
#1

Jag skulle tippa på eldstad, absolut. De var ofta inbyggda i väggen och precis sådär höga så att man kunde gå in raklång i dem. (Det sitter ju nåt högst upp som ser ut som ett spjäll.) På bilden är den placerad på behörigt avstånd från sängen, men ändå mitt i rummet, vilket känns helt vettigt. (Skorstenarna var ju aldrig på utsidan av huset, eftersom murstocken är en mycket god källa till extra strålningsvärme även efter att elden slocknat.)

Jag vet inte var du har fått bilden ifrån, men det kan ju vara en "sommarmöblering" då eldstaden är överflödig. Jag kan tänka mig att man på vintern tog bort soffan och det som sitter för eldstaden så att man kunde elda upp värmen i rummet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-01-05 15:45
#2

Ser ut som en igenmurad eldstad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Meli
2010-01-05 20:44
#3

#1 Jo placeringen o formen stämmer med en eldstad ja.. Tänkte inte på det där med att de "flyttade ut" till ouppvärmda rum på sommaren.  #2 Jo den ser ju igenmurad ut (eller försatt i alla fall, som # 1 säger), men varför stänga för den eg?  Är det för att göra rummet mer lättmöblerat eller för att slippa drag från spisen man  stängde för den tro?

Ger den ändå värme när den är försatt förresten, från andra eldstäder i huset som är "kopplade" dit menar jag (=varmluft som ev passerar)?

Minns tyvärr inte var jag hittade bilden.

Meli
2010-01-05 20:44
#4

Hm skickade dubbelt igen.  Sry.

LinaN
2010-01-05 20:50
#5

#3 jag skulle kunna tänka mig att det är en "ram" som är löstagbar som man sätter upp på sommaren för att förhindra drag från skorstenen i rummet. Och rent allmänt så ser det ju ut till att vara väldigt fint väder utanför i fönstrena.

För när det sedan blir kallare igen är det ju bara att lyfta ur ramen och ställa undan på något lämpligt ställe.

självklart är detta ponerande utan någon verklig förankring utan bara rena gissningar :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Meli
2010-01-05 20:52
#6

# 5 Låter vettigt.Glad

Annons:
Ahnna
2010-01-05 21:17
#7

#3 Det finns många gamla hus som har ventiler från rum med eldstäder till rum utan eldstäder för att värmen ska passera lättare. Det är också "vanligt" i gamla hus, framförallt i USA har jag märkt, att göra ventiler i taket på nedervåningen - alltså golvet på övervåningen - så att värme nerifrån kan stiga uppåt och värma övervåningen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-01-06 00:44
#8

# 7 Ah vad fiffigt.:)

Skogselva
2010-01-06 01:25
#9

#8 Jag undrar, jag.

Fick nya element på övervåningen, där jag och brorsan har våra rum, förra hösten. Sen dess är det 25 grader här uppe och 18 grader där nere, därför är jag väldigt skeptisk. Låt oss inte tala om sommaren då det är 30 istället… Men jag erkänner att det här var helt uppåt OT.  Fast hade man bott i ett medeltidsslott så hade det varit skönt. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LinaN
2010-01-06 01:37
#10

#9 värme stiger, det är fysikaliskt fastställt. Jag har märkt av när jag bott i olika lägenheter att när jag bor på bottenvåningen så är det relativt normaltemp inne när man har elementen på underhållsvärme, dvs 1-2. När jag bor på andra våningen och har boende ovanpå mig så måste jag ha elementen avstängda annars får jag värmeslag.

Bor jag på översta våningen så är det alltid väldigt varmt oavsett årstid. där måste jag vädra dagligen med korsdrag mitt i vintern för att få vettiga temperaturer. dvs också värmeslag. Dock så när det blåser så blir det snabbare kallt på ett högre plan än ett lägre. Väldigt OT men har ju ändå relevans i diskussionen :D

Rum som det finns människor i blir lätt varma och kvava. sätt dessutom igång en tv eller dator så ökas värmen ytterligare med några grader. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-01-06 11:32
#11

Man utnyttjade som sagt också murstocken till eftervärme, så den var nästan uteslutande placerad mitt i huset. I slott och andra stora byggnader fanns det alltid flera murstockar och kaminer/eldstäder, som alla kunde värma upp ett visst antal rum vardera genom eldning och eftervärme. Som exempel kan jag ge en bekants hus från 1700-talet som har 3 eller 4 skorstenar/murstockar placerade med ganska jämna mellanrum längs hela huset. (Som är ganska avlångt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Skogselva
2010-01-06 12:26
#12

#10 Jo jag vet det, jag menar bara att jag hellre haft något som lett värmen nedåt istället för uppåt Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Halvdansken
2010-01-06 16:17
#13

#11. Vårt hus är byggt så. Spisen står i vardagsrummet och skorstenen går upp genom vårt sovrum. Det värmer väldigt bra, och tom på morronen kan man känna att skorstenen är lite ljummen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: