Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6570 ggr
Ahnna
1/18/10, 11:17 PM

Tempelherrarnas kors?

Jag måste fråga, eftersom det finns några på forumet som är mer pålästa än jag på just Temeplherrar. I olika filmer, böcker, sällskap, sajter på nätet och så vidare så har Tempelherreorden olika kors! Hur ska de ha det egentligen? Flört Vilket kors är det "rätta"?

Det här? (Som jag har läst mig till i andra sammanhang tillhörde Rikard I Lejonhjärta och bär både Englands röda kors på vit botten och de tre gula lejonen som också symboliserar England.)

Det här? (Kallat kort och gott "tempelherrekors".)

Det här? (Alltså ett rött johanniterkors.)

Det här? (Som jag har hört kallats "Tyska orden-korset".)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Tomteslakt
1/19/10, 8:08 AM
#1

Tja, alltså..den första det är en mer fantasyinriktad variant av Lejonhjärtas sköld. Han var väl aldrig ens tempelherre, utan en stödjande värdslig riddare. Även om han råkade vara en av de mäktigaste i Europa. Om du hade varit tempelriddare och av någon anledning kom ur orden, då hade du ju tempelherrarnas emblem tillsammans med din släkts emblem på skölden. Oftast i små fyrkanter.

"johanniterkorset" skulle jag nog gissa att det är mer troligt att tempelherrarna använde, eftersom varje udd står för en av ordensreglerna har jag för mig.

Den sista som också kallas järnkorset fick ju den utformningen i Preussen har jag för mig. Men ja, tyska orden hade ett svart enkelt kors.

Anthka
1/19/10, 10:28 AM
#2

De två första går bort eftersom jag har en stark känsla av att korset ska vara liksidigt. Sedan är jag ganska urusel på vilket kors och varför, jag vet att vi använder johaniterversionen. Magnus ska finnas här någonstans, han är bättre på det här än vad jag är…

Länk ett är ett vanligt enkelt latinskt kors
Länk två skulle jag säga är ett fantasyhopkok av ett latinskt kors och  malteserkorset
Länk tre är hur som hellst ett malteserkors
Länk fyra är ett "kors patée"

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/19/10, 12:00 PM
#3

Det första korset är ju inte "påhittat" utan är ju en symbol för England. (Och bara därför låter det osannolikt att Tempelherreorden skulle haft den symbolen också.) Det andra korset har jag sett på andra ställen också, och har dessutom ett smycke som är ett liksidigt sånt kors i silver. (Ett liksidigt heter "moline-kors", vet inte om det gäller de olikasidiga också.)

Var inte Johanniterna och Tempelherrarna "bittra rivaler" eller hur man ska uttrycka det? Hade de verkligen samma sorts kors men i olika färger?

Finns det inga avbildningar på Tempelherrar som man kan titta på? Även om orden upplöstes så tycker jag väl att det borde finnas någon form av handlingar med deras symbol/-er på.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/19/10, 1:12 PM
#4

#3 Där ser man, jag utgick från Book of Signs av Rudolf Koch, han har med många symboler men uppenbarligen inte alla :)

De få avbildningar av tempelriddare från medeltiden som jag sett (de är verkligen jättefå, det finns desto fler kopparstick/träsnitt från 1500 och frammåt) har alla den dåliga smaken att ha skölden täckande hela överkroppen. Alltså är det jättelätt att se hur skölden ska se ut men mindre lätt att se hur korset ser ut.

Ordensreglerna torde finnas i vatikanarkivet (och lycka till att få tillträde dit ;) de finns i alla fall upptagna i bouppteckningen efter Clemens V.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/19/10, 1:23 PM
#5

#4 Det verkar faktiskt inte vara så svårt att få tillträde till Vatikanens arkiv - tro inte allt ni läser i Dan Brown böcker… Flört Tungan ute I dokumentären om "Änglar och Demoner" så säger nån forskare att om Robert Langdon funnits på riktigt (eller någon annan liknande person) och hade bett att få tillträde till arkivet för att skriva sin bok så hade han definitivt fått det. Det är inte så hemligt och svåråtkomligt som Dan Brown vill få det till, men det passar ju in i boken… Däremot kanske inte Kalle Privat får tillträde, men han skulle kunna kontakta Robert Langdon och be honom kolla upp Tempelherrarnas arkiv om han ändå ska dit och läsa nåt annat. (Typ så.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/19/10, 1:26 PM
#6

#5 jag tvivlar inte på att forskare får tillträde, men jag tror att jag som liten privat nyfiken person inte skulle få det. ;) Precis som du säger, de är nog lite sanktionerande i alla fall.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Upp till toppen
Annons: