Annons:
Etiketttv-film
Läst 4018 ggr
SHV-Pysen
1/6/10, 6:51 PM

Hjälp med filmmanus

Jag hade tänkt börja skriva på ett filmmanus som utspelar sig under medeltid. En av mina drömmar är att någon gång få göra en historisk film, så förhoppningsvis kommer jag att få filma det någon gång, men först och främst så vill jag komma upp med en bra historia och ett bra manus.

Jag hade tänkt att det skulle kunna vara en film som baseras på någon verklig händelse eller/och legender och historier. Det kan ju vara en sammanslagning med lite allt möjligt.. påhittat, verkligt och historier

Helst inget som det har gjorts en massa filmer om redan. Ex. Kung Arthur och Robin Hood, men däremot skulle det kunna innehålla detaljer från dessa två, tex. legenden om excalibur.

Om du har någon bra historia som du skrivit så får du gärna lägga fram den.

Mycket kommer ju att ändras för att anpassas till ett filmmanus och det dramaturgiska, men just själva grundidéen är den jag är ute efter, tex. "en ung pojke på en fattig gård blir kär i adelsflickan och ska ut och leta rätt på en skatt så han får gifta sig med henne" osv. nått åt det hållet Skrattande

Annons:
Ahnna
1/6/10, 10:37 PM
#1

Kul idé! Vi har nåt gemensamt… Flört

Men jag vill höja ett varningens finger i och med att det här är ett öppet forum. Man ska aldrig, aldrig, aldrig dryfta sina manusidéer för någon, inte ens sin familj, innan allt är nerskrivet och belagt med copyright. Det du kan göra här, utan att avslöja för mycket, är att be om uppslag men berätta inte vad du kommer att skriva om. Man vet aldrig vem som läser här, eller vad någon som har läst berättar för sina kompisar eller sin familj, och sen kan någon utomstående få nys om det och skriva nåt snarlikt innan du är färdig med din version. Så för din egen skull, så att du inte blir snuvad, så är det allra bäst att inte säga någonting.

Hoppas att du hittar någon bra story och hör gärna av dig till mig privat om du behöver hjälp med nåt. (Jag har pysslat lite med film, skådespeleri och manus.)

Diskutera gärna fritt kring vilka idéer som kan vara bra att skriva om, men var mån om din berättelse så att ingen snor den! Glad Håll den hemlig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
1/6/10, 10:46 PM
#2

#1 Hm nog ett vettigt råd.  Tror jag ska ta till mig det även om jag inte sysslar med film, som ni gör.

SHV-Pysen
1/6/10, 10:47 PM
#3

#1 Jag ska komma ihåg att hålla det för mig själv ;) men jag har verkligen idée torka, vet inte alls vad den ska handla om, därför hade det varit kul om man kunde basera den på en riktig händelse eller legend/historia. men jag har inte hittat nått jag fastnat för ännu… tänkte iaf lämna in manuset till min lärare sen när det är klart och få det betygsatt.

Kul att du också intresserad av film! Jag går ju media nu och inriktar mig på Rörlig Bild. Har haft tankar om att ifall jag får ett bra manus så kan jag filma det i trean (går tvåan nu) för då får vi göra ett projektarbete som vi får jobba med på schemat. det blir om jag får ihop tillräckligt med folk, kläder och allt vad som skulle krävas isf

Meli
1/6/10, 10:53 PM
#4

#3 Du skulle träffa mig gammelmorbror.  Han är en mästare på skrönor.Glad 

Förra sommaren berättade han bl a en historia om "Den siste lapptrollkarlen".;)  Den var riktigt fängslande, men det är svårt att veta vad i hans historier som är dikt och vad som är verklighet.  Tar man det han berättar som underhållande historier och inte något absolut, så gör det dock inget.:)

Kommer inte på några andra skrönor atm men vill du höra om den kan du ju säga till.;)

Ahnna
1/6/10, 11:01 PM
#5

#3 Folk och kläder kan jag hjälpa dig att få ihop! Vi bor ju inte så långt ifrån varandra heller. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
1/7/10, 12:59 PM
#6

#5 det skulle ju vara jättekul!! Hoppas jag får till något bra manus nu bara. ska söka vidare på google efter lite idéer.

Annons:
Ahnna
1/7/10, 1:03 PM
#7

#6 Vilken genre hade du tänkt dig? Drama, romantik, spänning, skräck, komedi…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
1/7/10, 6:01 PM
#8

#7 jag vet inte det är det som är kruxetSkrikandes

Jag skulle vilja göra någott seriöst, så komedi faller undan. romantik känns vågat eftersom skådespelarna måste vara otroligt duktiga på att fånga publiken men annars skulle jag kunna tänka mig nått sånt….

Det jag halkat in på nu är att göra något byggt på en del researchs. tänk, typ, Arn.

Min idée är att kanske använda sig utav dåvarande kung, statsmän osv och sen ha fiktiva familjer elr liknande elr gräva fram någon gammal familj man inte vet så mycket om och bygga på den och sedan lägga in någon konflikt där. Jag vet fortfarande inte vilket århundrade, men nu har jag fastnat lite vid 12 och 1300tal. vill helst inte ha så jättemycket senare än det..

ja, jag håller på och grubblar en hel del här som du kanske märker! kom gärna med förslag…

Ahnna
1/7/10, 6:19 PM
#9

#8 Har du tänkt dig en långfilm (1½ timme eller mer) eller en kortis? (Från 5 minuter.)

Jag mailar dig en idé!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
1/7/10, 7:06 PM
#10

Nu har jag börjat komma något på spåren! det blir nog sent 1200tal, utspelat i Uppland.

#8 vet inte alls hur långt det blir, beror helt på hur och vad det blir för historia… allt mellan 30-60 min skulle jag tro. längre än en kvart iaf ^^

Upp till toppen
Annons: