Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 2171 ggr
Meli
1/20/10, 11:54 PM

Horoskop

Är nån som vet hur det var med astrologi och liknande under medeltiden?  Ställde man horoskop i Europa, eller ansåg man sådant som alltför ogudaktigt?  Hade de samma stjärntecken som vi har idag?

Annons:
Anthka
1/21/10, 8:29 AM
#1

Ska inte säga helt säkert men jag tvivlar starkt på att man ställde horoskop och ägnade sig åt astrologi under medeltiden, astronomi ja (i alla fall mot slutet) astrologi och stjärntecken nej. Möjligen att kunskapen fanns i mellanönstern men jag tror inte den var intressant i Europa.

När klockan blir lite mer och jag vaknat kan jag gå bort till böckerna och börja slå men nu är jag för trött och har sovit för lite för att orka.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
1/21/10, 10:10 AM
#2

#1 någonstans så ringer det en klocka att de lärde männen kunde se över den astronomiska kartan när kungligheter föddes och sådär för att se om de skulle utmärka sig något särskilt. Men tvivlar ju på att det var som dagens korta horoskop i metro ^^

Man pratade om att man vart född i den och den ascendenten till den o den planeten/stjärnan osv, om man nu vart adlig och hade råd att anställa någon som kunde räkna ut det åt en.

Men ska bli intressant o se vad du gräver fram Anthka :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: