Annons:
Etikettallmänt
Läst 1700 ggr
Meli
2010-01-04 17:19

Rostande kniv

Hm är det någon som vet vad man kan göra åt ett knivfodral som får kniven att rosta?  Går det att behandla på något sätt tro?

Fick höra att det beror på att garvämnen i lädret fräter på knivbladet och att det enda man kan göra åt det är att inte stoppa ner kniven i det..:/  Stämmer det?

Annons:
Ahnna
2010-01-04 18:12
#1

Jag kan inte påstå att jag har stött på det problemet förut, men om lädret påverkar stålet i kniven så bör du nog byta knivslida. Det är betydligt billigare än att köpa en ny kniv!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-01-04 18:39
#2

#1 Nej det är första gången jag råkat ut för det också.  Och eftersom jag inte använt kniven (fick den av en släkting som gjort både kniven och fodralet med stor omsorg, så jag har låtit den ligga i ett skåp oanvänd, då jag tyckte det skulle vara skada att använda den) och den ändå rostat, blev jag minst sagt förvånad när jag plockade fram den. 

Men som sagt är fodralet också trevligt, så om det på något sätt skulle gå att behandla det så att det går att använda skulle det ju vara väldigt trevligt…

Hm står på http://www.knivkompaniet.se/index.php?module=InfoPage&name=info-blade-steel att "Dessa stål (kolstål) rostar mycket lätt och man bör därför olja in dem med jämna mellanrum. Svärd och knivar bör inte förvaras i skidan/slidan under längre tid eftersom fuktskador och korrosion kan uppstå på grund av kemikalierna som används för att behandla lädret."

Hm bladet har ingen märkning o jag har som sagt inte testat det, så jag har ingen aning om vilken typ av stål det rör sig om.  Varför använda saker till lädret som förstör kniven? >.<

Ahnna
2010-01-04 19:52
#3

#2 Har du pillat på bladet med nakna fingrar någonting? Minsta lilla beröring ger märken (osynliga) eftersom vi har olja på huden. Den oljan ger ganska snart rostfläckar på bladet, så därför ska man aldrig peta på bladet utan enbart på skaftet.

För att få bort rosten kan du ta lite milt sandpapper och en skvätt vatten och försiktigt polera i små cirkelrörelser på rosten. Eller så lämnar du in kniven till en smed som kan slipa om den åt dig.

Är lädret vegetabilgarvat så är det inte kemikaliebehandlat och har i så fall ingen inverkan på stålet. Däremot ska man inte smörja insidan av slidan med läderolja.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Meli
2010-01-04 20:52
#4

#3 Hm nej "prydnadsknivarna" torkar jag alltid av noga innan jag stoppar tillbaka dem (alt polerar med mjuk trasa).   En brukskniv är jag inte så noga med att jag sitter och polerar den (så ofta), men har jag tagit i bladet torkar jag av det innan jag lägger undan kniven.

Dock har jag inte fått någon rost på mina bruksknivar (ok på en, men det berodde på användning i dåligt väder då jag inte hade möjlighet att hålla den (eller mig själv) torr.  Var dock inte så mycket att det inte gick bort med lite svinto.;)) eller på "prydnadsknivarna" fram tills nu…:/

Inte heller har jag behandlat lädret på något sätt, och kniven har som sagt bara legat oanvänd i skåpet så ja..

Jag vet inte hur lädret är behandlat.  Skulle gissa att det kommit med någon "gör-det-själv-sats" eller liknande, men det kan också varit någon bit läder han haft över från annat.  Han garvar dock inte lädret själv, så svårt att veta vad som använts.

Rosten har "ätit" sig in en bit i stålet, så..  Inte helt kul.:(  Se om det värsta går att skrapa bort o ev anv sandpappersfil på, då jag inte vill ha repor på resten av bladet.  Jag vet att jag är jättefånig där.  Alla andra "knivanvändare" brukar påpeka att knivar är till för att användas o att det kosmetiska kommer i andra hand, men na…Tungan ute

Upp till toppen
Annons: