Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2992 ggr
LinaN
2010-01-24 22:45

Cottolin?

Vad kan man använda det här till? det är ju inte helt lin och inte helt bomull, fick några rullar sådant i arv efter min styvmormor nu när hon gick bort här strax innan jul.

Men jag har inte den blekaste aningen om vad jag ska med det till…. när började man göra cottolin? är det hk alls?

Man skulle ju kunna göra smala brickband av det men åter igen, hur hk blir det på en skala?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
skapa
2010-01-24 22:54
#1

Cottolin kan inte räknas som speciellt HK, det är ett typiskt 1900-tal.

Cottolin fungerar bra att väva med, det är ett vävgarn.

Är man inte så nogräknad kan man väl lossas att det är ett sämre lingarn, men det har inte alls linets glans och styvhet.

Rajka
2010-01-24 22:57
#2

Man framställde det väl för att få det goda utav linets egenskaper men inblandningen utav bomull gjorde att varpen inte blev lika skör vid vävandet?

skapa
2010-01-24 23:15
#3

Och framförallt för att få ned priset!

Ahnna
2010-01-24 23:46
#4

Aha, det är tråd du har? Jag trodde du menade cottolin-tyg. Det hade du kunnat använda till undersärkar och brokor m.m. eftersom det är mjukt och lätt, men tråd är ju värre. Som redan påpekats så är det inte HK.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-01-25 00:07
#5

Attans blåbär…. *funderar* för det är ju inte så litet cottolintråd jag har heller…. flera rullar om säkerligen 1kg/st….

synd att jag inte kan ha det till något vikinga/medeltida projekt. Är det inte HK så går det bort, iaf i detta hushållet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Schannalle
2010-01-25 17:15
#6

Sälj det till nån som väver, så kommer det till nån nytta och du tjänar en slant.

Annons:
LinaN
2010-01-25 17:21
#7

#6 jo jag funderar på det.

någon här som är intresserad? ska kolla upp färgerna o så också. Annars så hivar jag upp det på tradera sen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-01-25 21:19
#8

Du kan ju annars väva dig ett cottolintyg och sy ett par brokor av det. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Schannalle
2010-01-25 21:29
#9

Jag kan tänka mig vara intresserad (varför skulle jag annars föreslå att du ska sälja det…Tungan ute) Lite beroende på vad det är för färger/mångder.

LinaN
2010-01-26 11:10
#10

#8 ja och du är inte riktigt frisk heller ;) varför väver inte du tyg av det åt mig för? ;)

#9 men jag ska ta ett foto och sedan försöka komma fram till hurmycket varje rulle väger. Så ser vi sen vad du säger :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2010-01-26 13:59
#11

Cottolin är ett helt fantastiskt material när man väver, ger lyster som liknar linet men man slipper klistravarpen (lin går väldigt lätt av i vävstol p.g.a slitningen som sker i en vävstol)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Upp till toppen
Annons: