Annons:
Etikettallmänt
Läst 3064 ggr
Ahnna
1/26/10, 10:19 PM

Vad har du inte provat på?

Har du provat att återskapa både vikingatid, medeltid och renässans eller bara en eller två av perioderna? (Om vi nu skiljer på vikingatid och medeltid någonstans runt år 1000-1100.)

Jag har pendlat friskt mellan samtliga perioder, men är minst luttrad på renässans. (Men jag jobbar på det!) Medeltid är väl den period som jag har sysslat mest med, framförallt 1200-tal och 1300-tal.

Med återskapande menar jag saker som att sy kläder som är lämpliga för perioden, varit på vikinga-, medeltids- eller renässansmarknader och andra evenemang, hantverkat någonting som är typiskt för respektive period och så vidare. Kort sagt, en fördjupning inom den perioden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
1/27/10, 1:04 AM
#1

Jag har inte provat på renässans, och kommer nog aldrig göra heller. Ahnna du påstår det, men jag är tveksam, såtillvida du inte flyttar närmare och tvingar mig ^^

Dock så är jag litet inne på 1700-talsklänningar och sånt… ^^ tänk "en vampyrs bekännelse"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
1/27/10, 8:54 AM
#2

Jag har provat på medeltid och renässans (där som tiggare faktiskt, i nyköping)..dock endast med marknader och återskapande. Har inte provat någon av tiderna i lajv.

Anthka
1/27/10, 9:28 AM
#3

Jag har hållt mig till medeltid (även om några av hantverksteknikerna är äldre) och runt 1300-tal. Nu ska jag ta mig i kragen och sy en 1100-tals klänning (så snart jag får tillbaka min kropp) men det blir ju fortfarande medeltid.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/27/10, 10:02 AM
#4

#1 Haha! Det är ju inga milsvida skillnader på 1700-talsmode och renässans egentligen, det är bara lite mer pärlor och mindre veck och spets under 1500-talet. Tungan ute

Jag är också "inne" på 1700-tal och 1800-tal, mest för att kläderna är så vackra. Jag har inte återskapat så mycket från de perioderna ännu, men det kommer. Medeltid, renässans och vikingatid ligger mig närmare om hjärtat än så länge.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
1/27/10, 2:46 PM
#5

Håller mig till medeltid än så länge, inte nosat på vikingatid eller renässans ännu. vikingatiden känns lite tråkig och är inget som direkt lockar. Älskar klänningarna de hade under 1500 - 1700 - talen och skulel verkligen vilja prova på att göra någon sådan klänning men jag är lite rädd för att mina sykunskaper inte räcker till än så länge. Men någon gång kanske…

mest sytt klänningar som inte är så HK men nu tänkte jag att min moybog ska göras så HK som möjligt. Kommer tyvärr inte hinna handsy den helt även om ajg verkligen velat, får bli nästa klänning :-)

Ahnna
1/27/10, 4:07 PM
#6

#5 Ta det en sak i sänder, den dagen du är "redo" så kommer det inte kännas som ett så stort projekt att handsy allt eller sy en renässansdräkt. Helt plötsligt känns det mer naturligt att sy för hand än på maskin! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
RosaGosa
1/27/10, 4:14 PM
#7

#6 har blivit väldigt sugen på att handsy en klänning efter att ha varit här inne o läst, ni inspirerar verkligen! Men klänningen behövs redan till Ekenäs medeltidsdagar och jag tror inte jag hinner handsy den till dess. Men men…nästa Moy blir nog handsydd skulle jag tro :-)

Ahnna
1/27/10, 4:20 PM
#8

#7 Jodå, det tar inte så lång tid att handsy. Jobbar du med den lite varje vecka åtminstone så hinner du till Ekenäs. Jag är inte alls bra på att handsy men sydde en halv 1500-talsskjorta för hand inom loppet av ett dygn. (Sammanlagd sytid kanske 3-4 timmar fördelat på två "sittningar".)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
1/27/10, 5:31 PM
#9

#7 oj ja det var inte dåligt gjort… får tyvärr ont i ryggen om jag sitter för länge så mina pass blir ganska så korta, kanske därför det känns som om det tar tid. Nå, ska köpa tyg i morgon sen får vi se… vore en skön känsla att veta att man gjort allt för hand, jag som aldrig sytt någon HK - dräkt förr.

Sitter o tittar på the tudors och man blir ju bara så sugen på att ha en så fin klänning *drägglar*

Zadeira
1/27/10, 6:47 PM
#10

Jag har åkt mestadels på medeltidsmarkander/visby osv, men även Foteviken bara för att det är nära :)

Skulle säga att jag äger två dräkter, en kortärmad klänning typ 1400-tal och en helvetsfönsterklänning (till det särkar och huvudukar och hela kitet såklart).. Men skulle gärna sy lite mer. Främst den tiden, men kan även tänka mig renäsans. Vikingatid är jag inte lika pepp på.

MegN
1/27/10, 9:32 PM
#11

Jag har inte varit inne på renässans, men däremot har jag sytt lite 1600-talsinspirerade kläder (folkdräkter, nämligen!!!).

Ägnar mig mest åt vikingatid och tidig medeltid. Och nästa projekt blir folkvandringstid… (vi får väl se…).

Upp till toppen
Annons: