Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 7011 ggr
Kyltsi
2010-01-27 20:20

Sy koltar? Och amningsvänliga klänningar?

Vi ska på medeltidsveckan i Visby i år igen, fast i år kommer vi ha med oss en liten bebis också Glad

Jag funderar på vad jag ska sy för kläder till den lilla, h*n kommer att vara runt 3 månader då. Och jag behöver förnya min garderob för i år, för att jag ska kunna amma. Vet ej riktigt hur jag ska lösa amningsbiten, hittar inte så mycket om amningsslitsar när jag söker. Tänkte mig något i 1300-tals stil.

Har ni några idéer?

Annons:
Schannalle
2010-01-27 20:43
#1

I mitten av 1300-talet skiftade modet ganska kraftigt så det beror lite på vilken del du har tänkt dig. Personligen skulle jag nog som nybliven mor föredra det mer lösa tidiga 1300-tals modet än det tajtare senare modet.

Här finns det en bra artikel om barn/babykläder: http://www.mathildegirlgenius.com/Documentation/KASF2006/InfantOutfit.pdf

Här har en kvinna sytt en tidig 1300-tals klänning som är amningsvänlig. Även källor och annan dokumentation finns på bloggen (som är väldigt bra för övrigt)

http://matildalazouche.livejournal.com/1365.html

Kyltsi
2010-01-27 21:12
#2

#1 Tack för ditt svar Glad Har kikat lite på den sidan tidigare.

Jag tänkte nog mig något från 1300-talets senare hälft tror jag.Obestämd

Lösare plagg brukar vara väldigt osmickrande för min kropp, då jag är kort och väldigt bystig.  Jag är inte tjock och jag har inga planer på att vara det augusti heller, men jag ser bara fet ut i lössittande klänningar, därför går sånt bort.

Ahnna
2010-01-27 22:43
#3

En klänning med knappar i fram kanske kan vara nåt? Typiskt 1300-tal också.

Bebiskoltar ser ju i princip likadana ut som vuxnas kläder fast i miniatyr, och förstås inte så figursydda. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-01-28 09:41
#4

Jag planerar att sprätta en del av sidsömmarna på mina grönlandskläder och på så sätt få ammningsslitsar (mycket medeltida och kan ses på många madonnor) och sy en särk som har en slits framtill ner till midjan att ha under. På så sätt överlappar slitsarna och jag slipper (förhoppningsvis) att det blåser in på brösten.

Vet att detta har diskuterats på historiska världar. http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=115 och http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=842

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-01-28 12:21
#5

Vill du ta steget in i 1400-talet så finns det en del att välja bland. T.ex. en sånhär burgundisk klänning, där det svart/vita mitt fram tillhör underklänningen. Överklänningen täcker alltså knappt brösten alls och är lätt att dra åt sidan. Underklänningen kan skäras ännu lägre i fram för att göra brösten ännu mer lättåtkomliga. Modellen är också väldigt vid under bysten och neråt, för att täcka eventuella extrakilon kort efter förlossningen. Flört (Bältet sitter precis under bysten.)

Det här är en annan variant av den burgundiska klänningen, som är öppen hela vägen ner till blygdbenet i fram och hålls bara ihop av ett brett bälte. Underklänningen ser dessutom ut att ha snörning mitt fram. (Eller om snörningen möjligen sitter på överklänningen, men jag har sett såna här överklänningar utan snörning förut.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2010-01-28 12:26
#6

Och så har vi ju den här förstås, tydligare än så blir det kanske inte…

Virgin and Child Surrounded By Angels av Jean Fouquet. (Den har säkert nåt svenskt namn också…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Kyltsi
2010-01-28 12:31
#7

#3 Ja, knappar på klänning har jag funderat på Glad Köpte ylle på MTV förra året som jag hade tänkt att sy en Moy Bog av, men tänkte nu använda yllet till en annan klänning istället. Nån cotehardie (heter det så) kanske? Villket är att föredra på sommaren egentligen, kort eller långärmad? Jag kommer att ha en underklänning oavsett ärmlängd. Jag har bara klänningar i linne, så hur varmt det blir med en klänning i ylle  har jag ingen aning omObestämd

Tänkte att även maken skulle få sig en cotehardie och hosor och brokor till det, så vi matchar fintFlört

Ja, jag får nog chansa lite på koltarna vad det gäller storlek, men det gör ju inget om man behöver vika upp ärmarna lite. Tänkte fuska där och ta bomullstyg, för att plaggen ska bli mjukare.

#4 Jag tänkte nog åt det hållet som du, fast jag tror att jag kommer att köra på två slitsar på underklänningen. Jag inbildar mig att det skulle vara bekvämare så.

Jag har kikat i båda trådarna på historiska världar, men tyvärr så är så gamla att nästan alla bildlänkar är dödaRynkar på näsan

Får bli en tripp till biblioteket igen och låna lite böcker med medeltida målningar Glad

Ahnna
2010-01-28 12:45
#8

#7 Ylle isolerar ju så att värmen inte kommer åt kroppen, så beroende på hur känslig du är så behöver det inte bli så varmt alls. (Beror också på hur tjockt ylle du har.) Jag har ofta haft på mig ylleklänningar på sommaren och upplever att enda gången jag blir överhettad är när jag har en varm huvudbonad på mig. Då stängs liksom värmen in, men tar man bort mössan från "skorstenen" så kan kroppen reglera värmen bättre.

Kort eller lång ärm beror på vilken period du efterlyser och hur HK du vill vara. På 1400-talet förekom ylleklänningar med kort ärm (ner till mitten av överarmen ungefär) och när man skulle arbeta så nålade man fast en lös ärm som gick nästan upp till axeln. Ta den här bilden som exempel, där den gröna klänningen inte har några lösa ärmar men den blåa klänningen har rostbruna ärmar fastnålade strax under axeln. (Mönstret är ritat efter ett antal 1400-talsmålningar och är väldigt HK.)

På 1300-talet däremot verkar det inte ha förekommit korta ärmar, men däremot cotehardies med knappar längs hela ärmarna vilket betyder att man kan knäppa upp och rulla upp dem.

Låter jättebra med en matchande cotehardie till maken också! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kyltsi
2010-01-28 13:02
#9

#7 Jag har korps tunna vadmal, både till mig och maken.

Tack, då blir det nog långa ärmar dåGlad Min medeltids-garderob är inte i närheten av HK idag, men jag försöker bli mer HK hela tiden.

Ahnna
2010-01-28 13:30
#10

#9 Den vadmalen är ganska tät även om den är tunn, så det blir inga luftiga plagg. Men som sagt, med knappar kan du alltid rulla upp ärmarna och fläkta dig lite den vägen. Du lär ju märka om det blir för varmt eller inte - då kanske nästa klänning kan bli i t.ex. siden eller dylikt? Flört (Siden är underbart på sommaren!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-01-28 14:21
#11

#7 jag har dubbla ylleklänningar även på sommaren och har inget problem med överhettning sålänge det verkligen är helylle. Har en ylleklänning med 10-20% konstfiber i som blir kokhet oavsett årstid…

#10 appropå siden, tvättar du sidenet innan du syr kläder av det?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-01-29 10:32
#12

#11 Nej, jag gör inte det. Det beror på vattnet, i och för sig, men det kan bli fula fläckar om man blöter siden. Jag har mycket salt, järn och kalk i mitt vatten så jag försöker undvika att tvätta de allra dyraste tygerna i det. Trådarna kan dra ihop sig också så att det blir väldigt skrynkligt och fult…

Överlag så bär jag bara sidenkläder utomhus om det är fint väder, annars med mantel över ifall det ser ut att bli regn, och jag tvättar dem inte utan hänger bara ut dem under tak i några dagar om de behöver vädras. Jag har inga underkläder eller plagg som sitter direkt mot huden i siden, så de blir ju inte påverkade av oljan eller svetten på huden. Har man sidenunderkläder så gör det kanske inte så mycket om de behöver tvättas, eftersom eventuella fläckar och skrynklor täcks av överkläderna i alla fall…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-01-29 11:08
#13

#12 Ah, bra att veta. Då är det bara att börja klippa istället Glad

Funderar lite på hur det blir med fanorna, de lär det ju komma regn på (korps råsiden och korps konstsiden)… Men å andra sidan är vattnet här extremt metallhaltigt (det smakar järn om det och luktar jag vet inte vad) så att riskera att förstöra fantyget i tvättmaskinen känns inte som en hitt…Obestämd

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2010-01-29 11:20
#14

#13 Fanor tycker jag känns som lite slit-och-släng-varor som man får räkna med blir lite flammiga, fransiga och hålstuckna med åren. Tungan ute Materialet till en fana är ju inte lika stort som till en klänning t.ex. så det är kanske ingen katastrof om det blir en liten fuktfläck på en fana? Annars kan du ju testa att handtvätta en liten bit och se hur den blir.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-01-29 11:24
#15

#14 Om det är katastrof eller inte får sambon avgöra. Det är han som måste ha sina fanor ute i "ur och skur". Själv kan jag plocka in mina om det riskerar att bli regn Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-01-29 11:27
#16

#15 Haha, precis! Jag syr mina fanor i lakansväv just för att slippa bry mig - det är tillräckligt lätt för att ha liknande fall som siden, det är stryktåligt och ingen i publiken kommer ändå se fanan "up close" så det är bara HK-nissar som reagerar på materialet… (Jag hade en fana i linne förut, men den blev för tung.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
2010-02-01 11:09
#17

#8 Den andra länken… är det en 1300-tals klänning? Jag trodde inte man hade så stora urringningar på den tiden. Men så lär jag med tiden också. ;)

Lite störigt i så fall för jag hade en sådan urringning på min klänning först men har sytt i en bit för att minska hålet. (iof så höll den sig inte upp ändå, men lite onödigt jobb kanske… ;)

Ahnna
2010-02-01 11:28
#18

#17 Ja, det är en 1300-talsklänning och jodå, de hade ordentligt stora urringningar under en period. Enligt Herbert Norris bok (som bilden är tagen ifrån) så höll de klänningarna uppe genom att fästa broscher genom överklänningen till plaggen som satt under. Sanningshalt? Vet ej.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-02-01 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 jag är tveksam till sanningshalten i broscherna (borde inte plaggen under ha lika stor urringning och alltså lika lätt för att åka ner?) Men de där giganturringningarna är vanligt förekommande på illuminationer från 1300-talet

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-02-01 11:33
#20

#19 Jag har för mig att det står i boken att man liksom tvingade ihop tyget runt kroppen med broscherna så att det satt så tight att plagget inte kunde glida ner. En brosch ska enligt HN sitta mitt fram och sen en på vardera axel/överarm.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Eldsdotter
2010-02-03 08:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag har gjort amningsklänning med slitsar i sidorna. Men för att göra det lite smidigare kört herjolfsnesvarianten med kilar ända upp i ärmhålorna och slitsarna framför kilarna istället för mitt i sidan. De centimetrarna för stor skillnad för bekvämligheten när bröstet ska dras fram. Sedan slits fram i underklänningen, så att slitsarna inte sitter på samma ställe… (Jag tror att det är den varianten som beskrivs i länken till HV)

Till första bebisen drog jag bara upp hela klänningen. Snabbt och enkelt, inte så flådigt, men jag satt på marken och kunde använda den stora kjolvidden till att svepa in oss så att jag inte visade hela nakna kroppen.

Till andra bebisen körde jag snörning fram, men för att verkligen få fram brösten var jag tvungen att dra ur snörningen till nedanför brösten, dvs jättejobbigt när man har glupskt barn som vill äta ofta. Ibland orkade jag inte snöra klänningen mellan amningarna…

Jag rekommenderar alltså lösningen med slitsar i sidorna. Jag drog ett bälte i midjan som höll ihop de öppna sidorna de stunder flickan inte åt. Man behöver inte göra så vid och bylsig klänning som jag gjorde heller, men det är en fördel om man kan dra tyget lite omlott under bältet när man är klädd.

Koltar har jag haft i diverse material, men ylle har jag väntat med tills barnen blivit lite större. Min trea var med på sitt första lajv när hon var fem veckor, och då var det mjuktvättade linnetyger och de varmare koltarna i mjukare syntettyger som SER bra ut. Moderna strumpbyxor eller andra mjukisbyxor med fot har jag också haft, för att det är mycket smidigare och enklare än att sy byxor som är sköna för en bebis.

Och jag som haft tygblöjor åt mina barn har haft platsblöjor ute på medeltidsevenemangen, för att det är så mycket enklare! :)

Och bärsjal är det bästa som finns!!!

Kyltsi
2011-06-15 16:24
#22

Puttar upp en gammal tråd!

Jag vill ha mera tips och gärna bilder på olika lösningar.

Det blev aldrig av att sy upp en garderob förra året då vi ställde in hela resan pga förlossningskomplikationer :/ jag hade verkligen ingen orkk att fixa iordning några kläder eller ork att vara hemifrån med vår underbara tös i en hel vecka.

Men i år blir det avSkrattande Nya garderoben är påbörjad. Endel material tidd kläderna finns redan hemma, endel ska inhandlas. Även endel litteratur för bilde inspiration och guidning är införskaffade. Bla. medieval tailor´s assistant av Sarah Thursfield och Medieval Dress and Fashion av Margaret Scott

#21 Vad det gäller bärsjal så håller jag helt med! Jag vet inte hur vi skulle ha klarat oss utan det senaste året. Vi hade tänkr redan innan vår tös föddes att sjal henne så vi hade en trikåsjal, men att hon skulle hata att åka vagn hade vi inte räknat med. Så sjalgarderoben växte sig ganska stortSkäms Vagn använde vi inte de första 6 månaderna efter vi upptäckt att enbart sjal dög.

Så fina sjalar med medeltid i tankarna är redan införskaffade och ingosadeGlad Fast jag håller mig till långsjal, trotts att kortsjal är mer HK vad jag förstått.

Upp till toppen
Annons: